תמורות בעולם ההלכה הספרדי: ממסורת לספרות

עמוד:11

תמורות בעולם ההלכה הספרדי : ממסורת לספרות בנימין לאו מבוא הרב עובדיה יוסף ( 1920 ) הגיע לארץ מעיראק בגיל שלוש והשתלב במערכת החינוך הספרדית ירושלמית . עוד לפני היותו בר מצווה התקבל לישיבת פורת יוסף ובה בילה את כל שנות נערותו והתבגרותו . כל זיכרונותיו משנות עיצובו נמצאים שם , בין הספרים . זהותו הדתית התגבשה בקרבה גדולה לציבור החרדי הירושלמי המתון . הוא לא הזדהה עם אנשי העדה החרדית הקנאים , אך גם לא ראה עצמו חלק מהציונות . דמויות המופת שלו היו רבנים , אשכנזים וספרדים , מעולם הישיבות בליטא ובירושלים . גם כשנדרש לתפקידים ממלכתיים ( במערכת בתי הדין או ברבנות ) לא היה זה חלק מהזדהות ציונית אלא חלק ממעורבות עם הציבור הספרדי בארץ . כבר בשחר עלומיו ראו בו אנשי העדה הספרדית בירושלים את אחד הכוחות המובילים בעולם התורה וניסו להריץ אותו לתפקידים בכירים . העדה הספרדית נוהלה על ידי ספרדים ירושלמים , והרב עובדיה ראה עצמו חלק אינטגרלי מהם . במאמרים קודמים הצגתי את ניסיונותיו של הרב עובדיה יוסף לעצב מנהג אחיד לכל עדות הספרדים ( מזרח אפריקה 2 וצפונה . ( למיטב ידיעתי , הוא הראשון שהציע ליישם את המכנה המשותף הרחב ביותר שבו אפשר להפגיש את בני כל העדות בארץ ישראל . מכנה משותף זה נמצא לו בדמות רבי יוסף קארו , בעל השולחן ערוך , שהתקבל כפוסק המוסמך על ידי כל עדות יוצאי ספרד ונחשב כ"מרא דאתרא" על ידי פוסקים רבים . למהלך זה של הרב יוסף יש השפעה מצטברת ומורכבת ביחסיו עם רבנים הנושאים על שכמם מסורות עדתיות . מאות שנים של חיים באזורים גיאוגרפיים , באוריינטציה תרבותית ובהקשרים סביבתיים מוגדרים , פיתחו ועיצבו דגם כולל . 1 מאמר זה מבוסס על מחקר במסגרת לימודי התואר השלישי : "עיונים במשנתו ההלכתית של הרב עובדיה יוסף , " חיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה , אוניברסיטת בר אילן , רמת גן תשס"ב . מחקר זה נכתב בהדרכתו של פרופ' דניאל שפרבר . הפניות לחיבורים שחסרים פרטים ביבליוגרפיים , מקורם בפרויקט השו"ת של אוניברסיטת בר אילן . . 2 "על משמרתי אעמודה להחזיר עטרה ליושנה , " מ' בר און ( עורך , ( אתגר הריבונות : יעידד , והגות כעשור הראשון למרעה , ירושלים תשנ"ט , עמ' '" ; 228-214 להחזיר עטרה ליושנה' - מאבקי חוץ ופנים של הרב עובדיה יוסף , " אקדמות ח , תש"ס , עמ' ; 22-9 "שמירת מנהגי עדות ואחדות ההלכה , " אקדמות י , תשס"א , עמ' . 288-267

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר