מבוא: עניינים שבזהות

עמוד:7

מבוא : עניינים שבזהות עזמי בשארה מבעד לחלון משרדי , בקומה השנייה של בניין תלת קומתי במרכז העיר נצרת , יכולתי לצפות במהלך חודשי ינואר ופברואר 1998 באירוע נדיר , אולי יחיד במינו בתולדותיה של העיר . העיר הזאת , שלבשה לה דימוי של חשיבות עצמית , הפסידה כבר את הכפר שבה , אך עדיין לא הרוויחה את העיר . קבוצה של תושבי העיר תפסה חלקת קרקע במרכז העיר , על הרחוב הראשי . לפי התכנון , במסגרת הפרויקט "נצרת , " 2000 שמובילה העירייה , אמורה להיות חלקת קרקע זו כיכר עירונית . העילה לתפיסת הכיכר היתה מבנה קטן עטור כיפת קבר שנמצא בקצה הצפוני שלה . אני זוכר כי בילדותי היינו עוברים ליד הכיפה המוזנחת , וכל פעם מחדש , לא יכולתי למנוע מעצמי מלהציץ במבט מפוחד פנימה ולתהות למי שייך הקבר בתוך המבנה . תושבי העיר , שתפסו את הכיכר והקימו בה אוהל גדול , טוענים כעת שהקבר הוא קברו של הקדוש שהאב א דין . הם אינם יכולים לאמת בצורה ממשית מי היה הקדוש או מתי נפטר , אבל הרבה סיפורים כבר נפוצו על אודות מעשיו ונפלאותיו , כמפקד בצבאו של צלאח א דין משחרר הארץ מכובשיה הצלבנים . תושבי הכיכר החדשים הצהירו בריש גלי שכוונתם לסכל את מהלך הפרויקט העירוני ש"מחלל" אדמת וקף איסלאמי , ורוצה להפוך אותה לכיכר עירונית מוקפת בחנויות לשירות התיירים . כיוון שהכיכר ממוקמת ממש לרגליה של כנסיית הבשורה , נמצא גם מי שטוען שהעירייה רוצה להפוך את אדמת הווקף ל"כיכר הכנסייה . " בעיר התנהל ויכוח סוער סביב השאלה אם כיכר המריבה היא אדמת וקף אם לאו , ומה הדין לגביה . עד מהרה עורבו בוויכוח גם המופתי של ירושלים ואפילו ראש מכללת השריעה בעמאן . כמובן שוויכוח זה עורר בי תמיהה . הרי גם אם היתה החלקה בעבר אדמת וקף , דבר שאף אחד לא הצליח להוכיח , הרי שמעולם לא נחשבה אדמת וקף לאדמה קדושה . הווקף אינו מוסד דתי , או תופעה דתית , כי אם דרך חברתית לשמירת הרכוש הקולקטיבי של המוסלמים לשירותה של כלל הקהילה . במזרח העיר ירושלים , או בקהיר , יכולים להיות נכסי הווקף מושכרים גם לבתי קפה או לבתי עסק , כאשר תמורת ההשכרה מוקדשת לצורכי הקהילה . אבל מהר מאוד נוכחתי כי טיעונים רציונליים , ואפילו תיאולוגיים , אינם תופסים , וכי הוויכוח אינו סביב סוגיות חברתיות או דתיות . התברר לי כי אין מדובר כלל בוויכוח של ממש , כי אם בביטוי לכינונה של זהות . בלהט המאמץ לבניית טיעון רציונלי והניסיון לשכנע , איננו שמים לב לפעמים שהתבטאויותיו ומעשיו של הצד שכנגד אינם תמיד

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר