רב־מודרניות ורב־תרבותיות - מקומה של הדת

עמוד:13

בחברה הרב תרבותית להכרה ולמיסוד בדרגות שונות . הקבוצות האלה , על פי כוחן , מצויות באינטראקציה ומשפיעות זו על זו וכן על צביונה התרבותי של החברה תוך שהן מבליטות את ייחודן - על פי מוצא , דת , מגדר ועוד . ( Kincheloe & Steinberg , 1997 ) - במציאות זו אין מן הנמנע שהקבוצות השונות , המאופיינות במטרות ובאינטרסים מגוונים , יבקשו להתמודד על הגדרות חלופיות של הסדר החברתי . ( Ben-Rafael & Steinberg , 2001 ) מכל הנאמר לעיל , דומה שאפשר לדבר על רב תרבותיות באמצעות המושג רב מודרניות תוך התייחסות למציאות של חברות אינדיווידואליות המונות קבוצות שונות המציגות סמלים מובחנים וייחודיים , ולפיכך גם דפוסי מודרנה מגוונים . הפרספקטיבה הרב מודרנית תאיר אפוא את האופי המכנס של תהליך המודרניזציה בין קבוצות תרבותיות שונות , וכן את האופי המבחין והמפריד של תהליך זה . אמנם הקבוצות השונות מתכנסות סביב היבטים מודרניים משותפים , אך גם נותרות מובחנות באופן שבו הן שוזרות ומעבדות אותם ( תוך מתח / השלמה ) עם מאפייניהן התרבותיים הייחודיים לכדי נוסחי מודרנה שונים . תהליך זה נוצר מתוך היחסים והשפעות הגומלין שבין הקבוצות לתרבות הדומיננטית ( מייצגת המודרנה 'הדומיננטית ( ' ובינן לבין עצמן . אחד הנושאים המרכזיים שעליו חלוקים הנוסחים השונים של מודרניות הוא היחס לדת . הדת היא בלב לבה של התרבות המסורתית ולכן גם נושא שעמו מתמודדת הציוויליזציה המודרנית . נושא זה חשוב במיוחד אם מבקשים לעמוד על התפתחותה של הזהות היהודית בעידן הרב מודרני לאור הזיקה של הזהות היהודית לדת היהודית . סוציולוגים של הדת מדגישים את עמדת הדת במרכז ההוויה האישית והחברתית בחברה המערבית המסורתית , בהיות האלוהים מוקד עיקרי להתייחסות - כמקור הבריאה , הסדר החברתי והמוסרי . ( Wilson , 1982 ) המפעל התרבותי של המודרנה נוגד הוויה זו . הוא מדגיש את הפרט , את ההישגיות של המעמד החברתי , את הרציונליות של הפעולה , וכן את הנאמנות האזרחית ללאום . הטרנספורמציה במעמדה של הדת בעידן המודרני כללה את הסרת השליטה של מוסדות הדת והסמלים הדתיים על התרבות הלגיטימית והחיים הציבוריים , הפרדה מוסדית בין כנסייה למדינה והפיכת המדינה לזירה המייצגת אינטרסים חברתיים מגוונים . ( 1967 ; Sacks , 1993 ; Turner , 1999 Berger , ) הדת התמקמה מחדש בזירה המשפחתית והקהילתית , נוכח "משבר הזהות הכרוני" שליווה את האינדיווידואליזציה . ( Berger , 1974 ) הדת הפכה למושא הנתון לבחירה מבין אפשרויות מתחרות , על פי קריטריונים שונים , ובהם סיפוק הצרכים הפסיכולוגיים האישיים . ( Berger etal . 1974 ; Sacks , 1993 ) הניגודים הערכיים שבין הדת למודרניות - הכפפת העולם הגשמי לטרנםנדנטלי ( מה שמעבר לנתפס בחושים ) ודרישת הציות לצוויי הדת , מצד אחד , מול הרפלקסיביות והאוטונומיה של הפרט הפעיל בסביבתו , מצד אחר - הניעו חלק מן התאוריות המודרניות להציגן כמי שמוציאות זו את זו . על פי תאוריות אלה , שאימצו את תזת האחידות , תצבור הדת בעידן המודרני השפעה ציבורית חדשה רק אם היא תםגל לעצמה נורמות של רציונליות ויחסיות , לא תערער על

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר