דניאלה שינמן קו תוהו - מיצב

עמוד:9

דניאלה שינמן קו תוהו - מיצב המוזיאון הפתוח תפן 10 . 6 . 09 - 7 . 2 . 09 אוצרת : רות 1 אופק רחל סוקמן Daniella Sheinman A Line of Tohu - an installation The Open Museum , Tefen תערוכתה של דניאלה שינמן נפתחה בשבת קסומה ושמשיח של ראשית פברואר . הכניסה לאולם התערוכה ק 0 עה באחת את ההתנהלות הפסטורלית על מרצפות השביל האפור מוקף הדשאים הירוקים . רגע המפגש עם יצירתה רבת העוצמה של שינמן עימת אותי עם מיצב ענק , שהלך והקיף את מסלול הליכתי במחשבות על תהליכים היסטוריים מרשימים , הקשורים לעברו של עם עתיק יומין . לעיני נגלו יציר 1 ת רשומות בקווים שחורים על בדים שהם מגילות , ועצים שהם פסלים דמו" טוטמים . נחשפתי למהלך דמיוני , המרחף על משק כנפי ההיסטוריה ונוגע בדימו" מגדל בבל , מגדלי התאומים , מומיות מתקופת הפרעונים , קברי חיילים ואפילו סולמות יעקב הנושקים לתקרת המוזיאון . כאן , בחלל המיצב , חברו יחדיו גלילים מעץ מהוקצע לכדורי בטון לבנים , שלמשך אותו רגע מסוים נדמו בעינ" לביצה , מעין אטריבוט של שלמות , סמל לרגע שלפני ההתבקעות ותחילתם של חיים על פני האדמה . ובתוך כל אלה - הפסלים , הציורים , המגילות וחיבורי מוטות העצים - מצאתי את עצמי ניצבת אל מול מסך וידיאו רחב ממדים : רוח מדברית מנשבת על פני שטחי חול פצועים , נושאת צמחייה יבשה , עוקרת ומביאה שרידי שיחים , וכולם משתלבים בצבעי המדבר החומים ; חומים - ולא אפורים כביצירותיו של אנסלם קיפר mnniiiiion , ( Kiefer ) עם המדבר הצחיח והמאיים . אפשר שהגופים הפצועים של קיפר , שנוצרו בעקבות מלחמת העולם השנייה , נמצאים אך ורק בדמיוננו , ומתחברים כאן אל המראה האפוקליפטי של חלק זה של המיצב , המוליך לעבודת הווידיאו . ככל שאנו מתקרבים אל המסך ונכנסים לאווירת הרוח הנושאת עמה את הצמחייה היבשה , המדבר חדל להיות תמים , וכל שיח יבש עוטה משמעות של מראה שלאחר חורבן ; ואולי החול הנישא ברוח מוחה אט אט את עקבות ההיסטוריה . ביקשתי משינמן לתאר את היצירות , שאותן בנתה במחשבותיה ובידיה במהלך שנים ארוכות : " פסל המגילות מורכב מארבע מגילות , כל אחת מהן מתנשאת לגובה של כ 2 מטרים ואורכה 10 מטרים . סך הכול 40 מטרים של מגילות חוברו יחדיו כדי להפוך מציור דו ממד 1 לפסל תלת ממד . 1 תחילתו בגליל שקוטרו מטר ושמונים , והוא מתגלגל על הרצפה כגליל על קונסטרוקציה מעץ אקליפטוס , ומשם , לאחר כ 4 מטרים , מיתמר עד לגג המוזיאון בגובה 6 מטרים . המגילות הניצבות כמגדל בבל הן ביטוי לאמונה ברוח האדם . המומיה מאזכרת תרבות פרעונית עתיקה שנכחדה , אך רוחה נשמרה . כדורי הבטון המונחים על הרצפה , נוסכים תחושה של רוגע ושל שלמות בניגוד למגילות שמאחוריהם , המספרות על מאבקים וכוח , אגרסיות ותוהו . ציורי הטוטמים נוצרו בשיטה מיוחדת של הנחת גרפיט על בר קנווס , המשמשת אותי זה חמש עשרה שנים . ה " טוטמים " הם מעין דמויות עתיקות יומין מתרבויות קדומות . מעל הציורים תלויות קונססרוקציות עץ בבורות , המעבירות תחושה של פירוק ושל שקר . וריאציה על ונוס - המיצב קו תוהו נולד מתוך תחושה של כאוס . התרבויות העתיקות שנכחדו הותירו את חותמן , ועמהן נותרה גם התקווה והאמונה ברוח האדם . נפילת מגדלי התאומים ב 11 בספטמבר 2001 מהווה סמל מובהק לדברים שנעלמו מנוף התרבות המערבית , והם בבחינת ה 0 ו 0 מים של ימינו . נפילתם נתנה את האות למאבקים תרבותיים וחברתיים , ולתחילת ! של גל 0 רור ושבירת גבולות . עבודת הווידיאו משלבת תחושה של רצון להתאחד עם אחת המגילות שציירתי , בבחינת הזדהות האמן עם היצירה . העבודה נולדה מתוך חלום , ובו אני רואה דמות כלב הרץ אל תוך מדבר שאין לו סוף . את הפנטזיה הזו מימשתי בסרט , שהוא החיבור בין הקונקרטי לרוחני . " דניאלה שעמן נולדה בתל אביב בשנת . 1947 הציגה תערוכות יחיד בגלריה גורדון , בגלריה נלי אמן ובמשכן לאמנויות הבמה בתל אביב וכן במוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן . מרבה להציג בחו"ל : במרכז אורנסאנז לאמנות , נין יורק ; במוזיאון לודוויג , קובלנץ , גרמניה ; בגלריה מארק , נין ג ' רזי . בשנה שעברה נרכשו עבודותיה על ידי יצחק תשובה למלון הפאר "פלאזה , " שנפתח בניו יורק . ? המוזיאון הפתוח תפן 04-9109600 אתר אינטרנט : http : // www . omuseums . org . il שעות פתיחה : אי-הי , ; 17 : 00-9 : 00 ו י , סגור ; שבת , 1 7 : 00-10 : 00 דמי כניסה : מבוגר : , ₪ 22 ילד / סטודנט / עולה חדש : , ₪ 18 אזרח ותיק : , ₪ 11 חיילים : כניסה חופשית דניאלה שינמן , מומיה , 0 רס מתוך המיצב נ ^ ת \ ה , 2009 , \ י 01 ה מגובסת על קונססרוקצ"ת ברזל [ תצלום : אבי חי ] Daniella Sheinman , / Wum / ny , detail from the installation / U / neo / Tohu , 2009 , plaster shrouds on iron construction [ photograph : Avraham Hay ]

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר