לחשוב "מחוץ לריבוע": מהבאוהאוס לעולם החדש

עמוד:10

לחשוב "מחוץ לריבוע : " מהבאוהאוס לעולם החדש רישומה של חשיבה יצירתית חדשה , שתחילתה בבאוהאוס בוויימר והמשכה ב'בלק מאונסיין קולג" בארצות הברית , על אמנויות המאה העשרים רבקה רז 1 התערוכה "אלברס ומוהולי נאג : מהבאוהאוס לעולם החדש" נפרשת על פני תקופה בת ארבעה עשורים במאה העשרים , ומוצגות בה מאה ושבעים עבודות ציור , רישום , וידיאו , פיסול ומיצב . זוהי הזדמנות נדירה לבחון מחדש את דרכם המהפכנית של שני אמנים , שהיו חלוצי המודרניזם של המאה העשרים , בהקשר לנושא החינוך לאמנות . שניהם היו מורים מרכזיים ב " באוהאוס" בוויימר , שם עבדו בחפיפה במשך חמש שנים . ( 1928-1923 ) כאשר סגרו הנאצים את בית הספר בשנת , 1933 היגרו השניים לארצות הברית . מוהולי נאג' ( הונגריה - 1895 שיקגו ( 1946 האמין ש"כל אדם הנו מוכשר , " והתרכז בפיתוח הכישרון החזותי הטבעי של הסטודנטים , במקום ללמדם מיומנויות ספציפיות . בהשפעתו בוטלו ב"באוהאוס" לימודי האמנות היפה לטובת פיתוח האדם השלם . " משעקר לארצות הברית , הקים מוהולי נאג בית ספר משלו לעיצוב בשיקגו . גיוזף אלברס ( גרמניה - 1888 ארה " ב , ( 1976 הבולט מבין מורי ה"באוהאוס , " דגל בשילוב לימודי אמנות ועיצוב , והביא למהפכה בחינוך לאמנות בארצות הברית . אלברס ואשתו , אנני , מעצבת טקסטיל , החלו ללמד במכללת בלק מאונטיין ([ BMC ] Black Mountain College ) בצפון קרולינה . בין השנים 1933 ו 1949 היו אחראים לחינוך האמנותי במוסד , והפכו אותו למרכז תוסס של נסיינות ושל יצירתיות ולאבן שואבת לציירים , מוסיקאים , רקדנים , משוררים , אנשי תיאטרון , הוגי דעות ומחנכים . לא היה זה בית ספר גרידא , כי אם מוקד של מהפכה עיצובית ששינתה את פני המאה העשרים . רשימת המורים והתלמידים כללה את כל ה " מי ומי " של האמנות האמריקנית , ביניהם רוברט ראושנברג , וילם דה קוניג , רוברג 1 מתרוול , פרנץ קליין , בקמינסטר פולר , ולטר גרופיוס , מרס קנינגהאם , גון קייג / דויד טיודור . בהשפעת הדאדא האמין אלברס כי ביצירה האמנותית אפשר להשתמש בכל חומר וכי יש לחקור לגופן את תםנות החומרים שהוצאו מהקשרם . המרכיב החשוב מכול ביצירה , לתפישתו , הוא יחסי החומרים השונים . אלברס לימד אמנות כתהליך , ולא כמוצר , ומטרתו המוצהרת הייתה " לפקוח עיניים . " הוא גרס כי "אמנות היא התגלות ולא מידע , ביטוי ולא תיאור , יצירה ולא חיקוי או חזרה . עיקרה של האמנות הוא האיך ולא המה ; כיצד נעשית היצירה - זהו תוכנה של האמנות . " רעיונות שהיום מקובלים כמובנים מאליהם , נולדו . BAICJ הצייר קנת' נולאנד , שלמד במוסד , מספר כי בין כתליו היה ברור שאמנות יכולה להיות כל דבר ויכולה להיעשות מכל דבר , וכי כדי ליצור אמנות סביבתית או רב ממדית ביכולתך למזג בין האמנות הוויזואלית , התיאטרון , המחול , המוסיקה , העיצוב וכל שתרצה . oil on canvas , 68 . 5 x 89 cm Laszlo Moholy-Nagy , CH 4 , 1938 , London Courtesy Annely Juda Fine Art , Collection of Hattula Moholy-Nagy

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר