החתיכה החסרה

עמוד:12

החתיכה החסרה גילי רוזין יגאל עוזרי , אמן ישראלי החי ועובד בניו יורק , מוזמן שוב על ידי פרופ' מרדכי עומר להציג בפני הקהל הישראלי , בפעם השנייה תוך חמש שנים בלבד , תערוכה רבת היקף מציוריו , והפעם במוזיאון תל אביב לאמנות . בינתיים עזב את גלריית הבית שלו , "בינגד , ועבר בנונשלנטיות לגלריה אלון שגב הנחשקת . אני אוהבת ציור . מודה . אולי קצת מיושן , לא מי יודע מה פוסט מודרני , אבל בשבילי זה עושה את העמדה , כלומר , גורם לי לתחושה הנפלאה הזאת שכל חובב אמנות נתקל בה ( לעתים רחוקות מדי , נדמה לי ) - נגיעה אמיתית באיזה עצב חשוף , גירוד של איזה חלק מנומנם באחורי המוח או התת מודע , היעתקות רגעית של הנשימה , והרגשה שכל זה , בסופו של דבר , שווה את המאמץ . לכן שמחתי כשנפתחו בעיר שתי תערוכות ציור בסדר גודל מרשים : אחת במוזיאון , ועוד בחלל היוקרתי ביותר שלו,- השנייה - בגלריה הסמוכה . האמן , יגאל עוזרי , עושה חיל בעיר מגוריו ניו יורק , כך מסתבר . את התערוכה הקודמת שלו שהוצגה בביתן הלנה רובינשטיין לפני מספר שנים , החמצתי , כך שהגעתי ללא דעות קדומות . הגעתי מוכנה להתפעם , להתרגש . את כל הציניות שלי ( ויש , ברוך השם ) השארתי בבית . נכנסתי קודם לתערוכה בגלריה ( אלון שגב , ( ואחרי מספר דקות של התבוננות חזרה הציניות למקומה , ואליה הצטרפה גם תחושת אי נוחות וחשדנות . כן , מנסים לעשות בי מניפולציות , ואני לא כל כך אוהבת את זה . רוב העבודות בתערוכה הן פורטרטים גדולים , והמבקר מרגיש שעלניים מקיפות אותו מכל עבר , מתבוננות בו . בכולן מודגשת נקודת הבוהק הלבנה , המבריקה . מין טריק כזה שדיירי רחוב בכל בירות העולם משתמשים בו כדי לתת לפורטרטים שהם מציירים עבור עוברי האורח , מגע סופי של חיות ושל ריאליזם . לא . אולי זה בעצם טייק אוף על הטריק ? עבודה פוסט מודרנית עם קריצה ? כן , קריצה בטוח יש פה . יותר מאחת . המון . נראה שהאמן נוכח כל הזמן בדיאלוג שבין הצופה לבין העבודות , כשהוא קורץ לו באגרסיביות , לפעמים אפילו תוקע לו אצבע ידידותית אל בית החזה , ואומר ; " ראית ? ראית ? הבנת ? עשית את הקישור ? שמת לב איך שיחקתי אותה פה במחווה לרמברנדט " ? ציטוטים מטים מיצירות ידועות ( וריאציה מדויקת למדיי של ציור של דה וינציי הייתה הדוגמה הבולטת ) לא סיפקו לי אמירה מעניינת , היפוך משמעות או תובנה על זמנית , כמצופה מעבודות בסוגה זו . יותר מכול הם נתנו לי תחושה של היתלות באילנות גבוהים וחנופה collection of Miriam and Assaf Gottesman , Paris Yigal Ozeri , After the Rain , 2003 , oil on linen , Yigal Ozeri , Suddenly , 2003 , oil on linen , private collection

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר