מפות חד־פעמיות

עמוד:13

עבודה , מצע רוחש של סימנים לפעולת המיפוי הבאה . ערכם היחסי של הסימנים המושפע ממפגשים בלתי צפויים ומאסוציאציות המתעוררות תוך כדי הליכה , יוצר תנועה בעיר המשנה באופן תמידי את המיפוי שלה , מיפוי המשפיע , מצדו , על התנועה הבאה . המפות הרשמיות אדישות לעדכונים . השוק שהפך למגורי יוקרה , השכונה שהומרה במגרש חנייה ומגדלי המשרדים לא יותירו אחריהם שום זכר . כל עוד התכניות החדשות לא יחרגו מהמקום שהוקצה להן במתחם , לא יהיה צורך לערוך מחדש את התרשימים הקודמים . אולם אם ישתנו הסימנים שאימצתי לי במרחב , הססמוגרף האורבני יהדהד את זעזועיו במפות החד פעמיות שיירשמו מאותו רגע ואילך , וכמו מילים הנעלמות מן השפה , גם הם יהיו חסרי תחליף . ( זה בדיוק אותו המקום , אבל משהו השתנה מ . הנה פתאום הבחנתי בהבדל זה העץ . הם גזמו את העץ , וגזמו גם את הצל מסביב לו , והזקנות כבר אינן יושבות תחתיו בשעה הידועה . ( העיר הפרג 1 ית שלי נרעשת , אבל העולם הנע בה כמו ממשיך במנהגיו . ניקח את מנשיה כמשל . כשמגיע אדם לחפש את בית משפחתו שם , ומגלה כי הסימנים שנמסרו לו זה מכבר נמחו כליל , נראה כי לא ימצא מקום שממנו יוכל להתחיל ולרשום את מפתו . השכונה שהפכה לחורבות , סולקה כפסולת עודפת , והמרחב נקי מסימנים שבהם חשב להיאחז כדי להפוך את המקום לשלו לרגע קט . גבולות הבתים הפכו למשטח אספלט אחיד של תחנת האוטובוסים , החצר האחורית נעלמה בגן צ ארלס קלור , ואת מקום הציונים שהתוו את דרכם של תושבי השכונה , כבר לא ניתן לאתר . איש לא נותר בגבולותיה בכדי לעדכן את מפותיו , והמרחב נותר חשוף ללא קשר להווה או לעבר . במקום מפות חד פעמיות משתנות תדיר , הפכו המהלכים העירוניים במנשיה לזיכרון קפוא של זמן שהיה ונקטע . האפשרות היחידה למפות את המרחב היא מתוך סיפורי אנשים ששרדו , ממסמכים מזדמנים ומתמונות 2 מרופטות מרקמים שלמים הנמרוים מן העיר , מוחקים אתם את המגוון המאפשר את גמישותה לקריאות מרובות . במקום מפות רוד פעמיות הבוראות מתוכה מרחבים חדשים ללא הרף , תיוותר העיר כמקום חד ממדי הנשמר כמערכת אחידה . יצירת מפות שאכן יהיו נבדלות בכל פעם זו מזו , זקוקה לעיר המאפשרת לאסוף לתוכה היצע רחב היכול להכיל גם את עברה . באימוץ הסימנים המתרבים מתוך הצטברותם בזמן , ופרשנותם המשתנה מתוך התנועה החופשית במרחב , תוכל העיר להתנהל באינספור דרכים נוספות שיאפשרו הזדהות לכל אדם המבקש לחיות בה . אם נרוקן את העיר משכבותיה , ובכך יפחתו הסימנים שיכול כל אדם לאמץ בה , נצמצם את המורכבות המאפשרת לאזרחי העיר ליצור בה את מפותיהם בכל פעם מחדש . ? 1 פדריקו גרסיה לורקה , משורר בניו יורק , מספרדית : רמי סערי ( ירושלים : כרמל , 2 . ( 1999 אנדרה מזאוי , "כמו אברי מין חבוקים , פוליטיקה . 1991 , 63-60 : 38 Suzanna Lauterbach , Park Charles Clore , 2005 , panorama

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר