הדרך לדוקומנטה רצופה כוונות טובות

עמוד:10

ההסבר הנוסף לרמת האמנות ולהיעדר הדיון בתערוכת הדוקומנטה כרוך בטווח הציפיות מאוצרי אמנות . בעולם האמנות העכשווי מקובל לקשור אמנות להתרחשות בתחומי תרבות וחברה במטרה להעשיר תובנות מנקודת מבט של מחשבת הזמן . אחדים מן האוצרים התרחקו כל כך מהתבוננות באמנות , עד שאינם "חוטאים" עוד ב"אהבת אמנות" ואף מוצאים בה נגע של בורגנות מערבית שאבד עליה הכלח . אוצרים אלה לא שכללו תדרים דקים של תפיסת אמנות , ומאידך גיסא , לא השקיעו בשיח הפילוסופי והחברתי מידה מספקת של אינטנסיביות . נראה שזו אחת הסיבות לרדידות התערוכה ולהיעדר הדיון האמיתי בה . כריזמה אופנתית מפותחת תפסה את מקומה של התבוננות ביקורתית ראויה באמנות , ובקטלוג נותר גיבוב של הגיגים ושל רעיונות פוליטיים שגורים שניתן למצוא תדיר בעיתונות האירופאית . בעיה נוספת היא הקלות הבלתי נסבלת של הג 1 יפול בסיטואציה המקומית , בהיסטוריה והזלזול במידע . למשל , אוצרי הדוקומנטה ייחסו משמעות רבה , כך נראה , לסכסוך הישראליפלסטיני והקדישו מרחב תצוגה ניכר לתערוכה "פלסטינית . " ניתן לצפות מאוצרי הדוקומנטה , המבקשים לעסוק ב"עולם" - במוקד הסכסוך הגלובלי - שיואילו נא , במהלך חמש שנות עמדה ובמסגרת תקציב של 11 מיליון דולר , להתמודד עם רמות שונות של מידע ולהפיק תערוכה דיאלקטית שלא תיראה כמו שלוחת שיווק פלסטינית . מאחד הסרטים ( דוברי צרפתית ) שהוקרנו בווידיאו בתצוגה הפלסטינית למדתי כי מנחם בגין אמר כביכול את המלים הבאות : "ללא דיר יאסין לא הייתה קמה מדינת היהודים . " אוצרי הדוקומנטה לא כיתתו את רגליהם לרמאללה , ללוחמי הגטאות , לבנגלדש . הם הסתפקו בדימוי מן המוכן שהיה להם זה מכבר , ולא ביקשו לאתגר אותו או לאתר היבטים אלטרנטיביים לו . בתערוכה מככבים אמנים נודעים שגם אם מוצא משפחתם הוא מן ה"עולם השלישי , " הרי הם עצמם התחנכו ועשו קריירה במרכזי האמנות במערב . חלק מהתערוכות הן " חלטורה , " העברה בלתי מוצלחת מתצוגה קודמת באחת מערי המערב , רוטרדם או לונדון . באחרות , נשלח צוות בהפקת יוקרה לצלם דוקומנטציה של "העולם השלישי . " עבודת האוצרות באשר לשני הפרמטרים , "אמנות" ו"עולם , " היא שטחית , חפוזה ובלתי אמינה . היוצאים מאזור התצוגה המרכזית של הדוקומנטה וחוצים את הדשא הירוק , נתקלים משמאל ביריד של סחורות תיירות אפריקאיות , יותר אפריקאי מאפריקאי , כמו בסרט קולוניאליסטי מתחילת המאה . ממול , בין המבנים הרשמיים שהוקמו על-ידי הדוקומנטה , משמאל למודיעין ולנקודת מכירה של קטלוגים , מזומנת הפתעה ברוח המוזרויות של הדוקומנטה הזו . על אחד המבנים מתנוסס שלט : " מוזיאון לאמנות אפריקאית בת-זמננו . " תוכלו לרכוש שם פסל ומסכה . קוראים לזה "מוזיאון . " חתרנות פוסט-קולוניאליסטית , השחתה רוחנית או סתם השפעה של משטרו הגלובלי של בוש ? אני בוחרת באפשרות האחרונה . ? © Chantal Akerman 18 monitors and 2 screens , real time video broadcast Super 16 and video transferred to DVD : film installation for Chantal Akerman , From the Other Side , 2002

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר