הצעות לשיקום מרכז הסחר העולמי

עמוד:13

בני 110 קומות כל אחד , הבנויים בצורת גלילים מתפתלים , ניצבים במעגל וקשורים זה בזה . חברת Ocean North מציעה גורדי שחקים הנראים כמו פסל - שתי דמויות ענקיות מופשטות הנשענות בחיבוק זו על כתפי זו . שונה מכל ההצעות היא הצעתו המרתקת של איתן קאופמן , אדריכל ישראלי , בוגר הטכניון בחיפה , המתגורר בניו יורק . את מגדל בבל המתחרה עם השמים הוא משכיב , בקשת גדולה ורחבה , מעל נהר ההדסון , והופך אותו לגשר המחבר בין מנהטן למדינת ניו גירסי . הגשר מורכב משני גלילי ענק המכילים 8-6 קומות של משרדים , מלונות , אולמות , מסעדות ובתי שעשועים . זהו למעשה גשר שהוא רחוב מקושת ומקורה . הוא נתמך בשתי גדות הנהר וקשור בכבלים ענקים לשני עמודים אמצעיים r \ m \ > r \ ( Stayed Bridge ) העליונה משמשת בטיילת רחבה ומקורה המיועדת אך ורק להולכי רגל , וממנה נשקף נוף מרהיב על ההדסון , על פסל החירות , ועל מנהטן וניו גירסי . איתן לא המתין להזמנתו של מקס פרוטאק כדי להכין את הסקיצות . כבר למחרת קריסת "התאומים' לה היה עד במו עיניו כמו רוב תושבי ניו יורק שצפו במתרחש מהחלונות , מהגגות ומן השדרות , מצא את עצמו מתחבט בשאלה הבסיסית : לא מה יש לבנות בשישים הדונמים שהתפנו , אלא מהי התשובה הנכונה לטרגדיה שהתרחשה . היה לו ברור שלא רק התאומים' קרסו , אלא גם העולם שאותו ייצגו וסימלו נחרב , וכי זו ראשיתו של עולם חדש התובע התייחסות שונה ושפה חדשה,- היה ברור לו כי לשחזר את מה שהיה פירושו להתעלם ממה שקרה , וכי התשובה צריכה להימצא בתחום הרוחני-אנושי , ולא בתחום הנדל"ן . בו בזמן היה ברור לו כי המבנה , יהיה אשר יהיה , חייב להקרין עוצמה , דינמיות וטכנולוגיה מתקדמת , כפי unpnii' התאומים ; אך בלא ההתנשאות והיהירות שאפיינו אותם . " ישבתי כאן , במשרד , " מספר לי איתן במשרדו בקומה העשירית שחלונותיו צופים אל השדרה החמישית , "מתבונן במפת ניו יורק שפרשתי על השולחן . המרפק שלי נשען על השולחן והזרוע פנתה כלפי מעלה , מעין מטאפורה למגדלים , ולפתע קרסה הזרוע על המפה וצנחה מעל נהר ההדסון . באותו רגע היה ברור לי : במקום המגדלים המתנשאים צריך לבוא גשר המחבר בין אנשים , ולא מתנשא מעליהם . " הרעיון ריתק אותו , והוא התמכר לפיתוחו . בהדרגה קרם הגשר עור וגידים ולבש צורה על הנייר ועל מסך המחשב . הגשר היה לבניין מרשים מעל המים , המשך היסטורי לגשר Ponte Vecchio בפירנצה ולגשר קארל בפראג , מבנים שהם הרבה יותר מסתם גשרי מעבר : הם מרכזים של התרחשות אנושית . הגשר מעל ההדסון , שאיתן מכנה אותו יגשר העולם ; בנוי בתוך מעטפת זכוכית , ובלילה הופך לגשר אור "המקרין עוצמה אנושית ויצירתית , ולא את עוצמת החומר של זול סטריט ; הגשר יהיה מטאפורה לרוח היצירה של האדם , המילה האחרונה בטכנולוגיה ובאסתטיקה . " איתן התייעץ עם מהנדסי גשרים ובדק את אפשרות הביצוע . כולם מאשרים שהפרוייקט ניתן להיבנות , אם כי יידרשו לשם כך פתרונות מתוחכמים והמצאות טכנולוגיות חדישות . "אני ממשיך את העבר , " הוא מתלהב , "ובו בזמן מתעמת עם הנדסה וטכנולוגיה מתקדמת כדי ליצור מקום שבו אנשים לא ירגישו זרים , אלא רצויים , ירגישו כי זה מקומם . התאומים' היו מרשימים,- הם הקרינו כוח ושליטה בחומר , אך לא היה נעים להימצא בתוכם . האדם הלך לאיבוד במבוכי המשרדים , שמרביתם היו מנותקים מאור היום ומהגופים המרהיבים שבחוץ , אף-על-פי שהגובה אפשר לכאורה מראות נוף רחבי-ידיים . אני חיפשתי גישה אחרת לחיים ולאדם : הגשר הוא סמל פואטי של גישור ופיוס , ניצחון הרוח על החומר . " הטיילת שהיא הקומה העליונה של המבנה , ואורכה כשלושה קילומטרים , תהווה פארק ענק , ובו עצים , פרחים , ספסלים ובתי קפה . במזג אוויר נאה תיפתח תקרת הזכוכית לשמים . מהנקודה הגבוהה ביותר באמצע הגשר ייראה נוף רחב-ידיים שישקיף על שתי גדות הנהר , על פסל החירות , על אליס איילנד ועל הנמל . הגשר המיועד להולכי רגל בלבד , יהיה מצויד במערכת מורכבת של מדרגות ומדרכות נעות שיקשרו את הטיילת עם הקומות שמתחתיה . השטח שעליו ניצבו מגדלי התאומים יהיה הכיכר העולמית' , ( World Forum ) והיא תכיל את אנדרטת הזיכרון . במרכז הכיכר יוקם מרכז מידע גלובלי משוכלל מאוד בצורת גלובוס ענק שיקרין מידע מפורט על מצבו של העולם ועל אירועים גלובליים המתרחשים בהווה , תוך ציון הבעיות הפוקדות את העולם והמאמץ הגלובלי למצוא להן פתרון . סביב הכיכר ייבנו מבנים שגובהם לא יעלה על שתים עשרה קומות . איתן מודה שהושפע מאד ממורהו , האדריכל והממציא הנודע באקמינסטר פולר , שאצלו למד במשך ארבע שנים באוניברסיטת אילינוי . כל חייו עסק פולר בשאלה כיצד להפוך את העולם למקום 1 שיעבוד בצורה היעילה ביותר בשביל כל בני האדם . פולר התייחס לעולם כאל ישות אחת בלתי-מחולקת ובלתי-חצויה החייבת לנצל יחד את המשאבים העומדים לרשותה ולפעול לטובת כולם . ? גז 1 ורו יאמאסקי , אדריכל "מגדלי התאומים" Architect of the World Trade Center , Minoru Yamasaki [ Photo : B . Korab ]

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר