תנים ורכיכות

עמוד:183

המתמוטטת שלו . אותנו מעניינים הטיפוסים היהודיים — ה"תנים ... " והרכיכות . את המלה "תנים" החיל הפובליציסט הפולני היהודי שוואלבה על אותו זן משונה של המין האנושי , המורכב אמנם מיהודים הרואים בחלומם דווקא יהודים , שטופלים עליהם אשמה , אף על פי שהם עצמם יודעים זה מכבר , שהיהודים האלה אינם אשמים ; ועם זאת מתחלחלים הם לעצם המחשבה , שמא , חס וחלילה , יזכו את אלה החפים מפשע . למי בדיוק מתכוונים אנו — זאת יודעים הכל . היה זה מחזה מעורר גועל מתחילתו , ואולם דווקא עכשיו , לאחר השמועה הראשונה בדבר הודאתו של הערבי , נעשה המחזה לנתעב ... איך הם התרגשו ! מה גדולה היתה הצעקה , שהם הקימו : "שקר ! שיחדו ! " עניין גדול עוד יותר יש ברכיבות . אל נא תכעסו , רבותי , אנשי היישוב — בכם הדברים אמורים , ואף אתם באותה דעה על עצמכם . לנגד עיניכם נרקמת קנוניה שפלה , חסרת מצפון , נגד שלושה יהודים , שבחפותם בטוחים אתם עצמכם לעת הזאת . קנוניה נגד משפט צדק ; קנוניה נגד כבוד ישראל . לא בפרשת דרייפוס ולא בזו של בייליס , לא נרקמה עלילה מחוצפת כזאת ! לנגד עיניכם מטשטשת המשטרה את העקבות , שהיה עליה להתחקות עליהם עד תום , והיא טופלת אשמת שקר חדשה על האנשים החפים מפשע , אשמת שקר מגוחכת עד כדי כך , שרק לרכיבות אפשר להגיש אותה . בכל ארץ אחרת היה הדבר מקומם את המצפון הציבורי , ולממשלה היה נוצר דימוי קשה וחמור ; הרי אין זה משפט , אפילו לא זה של השופט החוקר בודילי — לפנינו בולשת משתעשעת , בולשת שהממשלה אחראית לה ... והרכיכות שותקות . בושה ! היו זמנים , בהם הפכתי עולמות למען היישוב הזה תוך שהגנתי עליו מפני האשמות בנגע ה"חלוקה , " בחוסר כשרון ... כפי הנראה הייתי עיוור , לא ידעתי , שהאמת גרועה עוד יותר . - במשטר ה"חלוקה" חיו במידה רבה אנשי היישוב היהודי הישן בתקופת התורכים מתרומות יהודים בחוץ לארץ .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר