להערכת הוועידה

עמוד:123

מאליסטים . גרעינו של האגף הזה היה מורכב מצירי ארץ-ישראל , אבל נספחו אליהם גם אחרים . איני מטיל ספק בכך , שפגישתנו אתם בוועידה תפזר דעות קדומות רבות . האקטיוויזם הארץ ישראלי הוא אצלנו אחת התופעות הבריאות ביותר . מרחוק קל היה וגם זול מאוד ללגלג או להתרעם על הצורות , שבהן הוא מתגלה לעיתים קרובות מאוד ; יורשה נא לי לעוץ עצה טובה — אי ? צורך לא ללגלג ולא להתרעם , אלא שיש להמתין ולראות , במה יתגבש הדבר לכשתבוא שעתו . הלן רוח זה הוא הרבה יותר עמוק , מבוסס , מוצק , מכפי שנדמה הדבר מרחוק , והוא נולד לא מתוך טמפראמנט ערטילאי , אלא מתוך ידיעה מדוייקת של התנאים המקומיים ומתוך חוש ניכר של המציאות . בטוחני , שרושם כזה נשאר אצל הרוב המכריע של הצירים , כשהם שמעו את דבריהם של צירי ארץ ישראל והבינו , למשל , את מה שטוען במפגיע זה מכבר מ . גרוסמן , מתנגדו , כביכול , של האגף הזה ; כי את הזירה העיקרית של התגוננותנו הפוליטית ואף ז 1 של התקפתנו מוכרחה להוות ארץ ישראל עצמה . בטוחני , מצד אחר , גם בזה , שבמידה רבה "נפקחו עיניהם" גם של צירי ארץ ישראל עצמם בווינה ; הם ראו , כי אותם האנשים , שנחשבו בעיניהם למתנגדים , קרובים בעצם מאוד לתחושת ההשראה שלהם ולחיפושיהם אחר דרכי פעולה חדשות . תהליך זה של השפעה הדדית , כמובן , טרם נסתיים ; סבורני , שאין הוא יכול ואינו צריך להסתיים , משום שכל חיוניותו של הרוויזיוניזם נעוץ דווקא בדיאלקטיות זו שבו , שתיוולד תמיד מחדש על סמך כל סיבה וסיבה חדשה ; היום היא תקרב את המתנגדים מאתמול , אך בעת ובעונה אחת תיצור אנטיתיזות חדשות — לשם הסינתיזה ליום המחר . הערת הסבר אחת . לגבי אותם הלכי התח , שנתבטאו בוועידה בסיסמת ה"דיקטטורה ; " כאן , כמובן , לא תיתכן שום סינתיזה ; אילו נמצאו בינינו אנשים , שצד ז ה של הפאשיזם היה נעשה בשבילם באמת להשקפת עולם עמוקה ומוצקה , כי אז לא היה להם מקום בתוכנו ולנו לא היה מקום בתוכם . אבל אנשים כאלה , אפילו באגף האקטיוויסטים והמאכסימאליסטים עצמו , היו רק שניים שלושה , לא יותר ; וגם לשניים שלושה אלה יסלחו נא לי על עזותי — איני מאמין . זו אצלם פראזיאולוגיה , ולא השקפת עולם . אפילו מר אחימאיר עשה עלי רושם של אדם , ה"מכופף את המקל באופן מופרז" לשם מטרות חינוכיות , אם אפשר להגיד כך ; בחשבו , כי יש צורך להזריק לרוויזיוניזם מנת העזה מוגברת , הוא שאל לשם כך את הנוסחאות שהן דבר שבאופנה כיום הזה ( ואין צורך בהן כלל , ( ואשר בהן מתלבש רעיון העזה זה באי אלו בירות זר 1 ת . נוסחאות אלו יש להן צלצול כל כך לא מוחשי בתנאי המציאות היהודית , שלא

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר