מובן ה"אוואנטוריזם"

עמוד:108

מובן ה"אוואנטוריזם" להלן ימצא הקורא מכתב של ראש בית"ר לנציב בית"ר בארץ ישראל . הוויכוח האידיאולוגי , שהמכתב משמש לו הד , עורר תשומת לב לא מעטה גם מחוץ לארץ ישראל . מהות הוויכוח מסתכמת בשאלה זו ? האם לא הגיע הזמן לערוך ביקורת על כל שיטות בית"ר — ואולי גם על הרוויזיוניזם בכלל ? הרי שיטות אלו נתגבשו אצלנו באותן השנים , שבהן עדיין היתד , רווחת האמונה באפשרות להגיע לשינויים ראדיקליים בתנאים המדיניים של מפעל הבניין בארץ ישראל — בדרכי שלום ובמהירות , ואילו עכשיו כבר פסה אמונה זו , הציונות ההרצלאית כמעט שנדחקה למחתרת , ומשום כך צריכות להיות , לפי דעה זו , גם שיטות פעולה אחרות . עכשיו יש להתרכז במחאה מדינית אקטיווית ; בייחוד מצווה הנוער ללכת בדרך זו ; הצורות הרגילות , הקודמות , של החינוך העצמי של בית"ר איבדו את טעמן ולא עוד אלא שנהפכו לאיבוד זמן לבטלה . לתכנית מעשית זו מצרפים לפעמים גם אידיאולוגיה חדשה : למשל , כל חלומות בית"ר על "אבירות" ושאר סוגי ההדר אינם נחוצים לאיש : את ההיסטוריה עושים ה"סאנקי לוטים ; " רק הודות ל"סאנקילוטים" ניצחו גם לנין , מוסוליני , היטלר ; ורוח זו ( מובן לשם מטרה אחרת ) עלינו לטפח כעת גם אצלנו . החרפה ניכרת של ויכוח זה נגרמה על ידי אחד ממאמרי " ) על אוואנטו ריזם , ( " ובו משפט אחד . במאמר דובר על כך , שישנן תקופות ומקרים , כאשר ה"אוואנטוריזם" הוא בלתי נמנע ומועיל . והיה משפט כזד , במאמר : בדברי על צעיר ארץ ישראלי אחד , שאינו פוחד ללכת בתוקף אמונתו לבית הסוהר ואפילו לבוא לידי התנגשויות עם שוטרים , קראתי לו על כך , שחור על גבי לבן : "מורנו ורבנו . " מובן , שאני מוכן לחזור על כל זה שוב . בלא "אוואנטוריזם" לא תוכל להתקיים שום תנועה לאומית , וגם התנועה 1 ראש בית"ר הוא תוארו הרשמי של ז'בוטינסקי לגבי מעמדו בתנועת הנוער . 2 מושג הלקוח מלקסיקון המהפכה הצרפתית . משמעו "בלי אברקיים ; " בני מעמד זה לבשו מכנסיים ארוכים במקום אברקיים . המושג מקביל ל"יחפנים . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר