נספח מתיכתובת ז'בוטינסקי-בן־גוריון אחר חתימת ההסכם

עמוד:483

פרטי בן גוריון היקר , אינני בטוח אם אשלח את מיכתבי זה אחרי גומרי אותו . גם רוח אמיץ יושפע לפעמים ע"י סביבתו , כסביבה שמצאת בארץ אחרי שובך מלונדון : ואולי תקרא את השורות האלה בעיניים שגם הן נשתנו . מפחדני שנם אני קצת 'נשתניתי' — אודה , למשל , כי בקבלי את הידיעה על דחיית ההסכם , לחשה בי איזו חולשה פנימית את הדברים האלה - 'ברוך שפטרנו — ואולי נם ב . ג . מברך אותה הברכה ברגע זה . ' ואולם לא נשתנתה בי ההערכה שלמדתי בלונדון להעריך את האיש ב . ג . ואת שאיפתו . אני רוצה — אם אשלח את מיכתבי — לשאול שאלות אחדות . אמרת לי שהנני מגזים את השפעת ה'מעמדיות' הטהורה על שכינת תנועתכם , והבאת לי מאמריך המראים , באמת , כי בשכינתך אתה אין 'שעטנז . ' גם אז שאלתי : האם בטוח אתה שגם המונכם הוא כזה . י ענית 'הן' בביטחון גמור . בלבבי לא האמנתי ( אם כי לא פיללתי שיימצא רוב לדחות את האישור . { מימי נעורי זכרתי את הקסם המכניע שבתורת מארכס , את שלשלת ההיגיון שאף חוליה לא תוציא ממנה אלא באלימות . אתה ובני דורך , יוצרי תנועת העובד הציוני , מזגתם את התורה ההיא עם הציונות מזג עדין מאוד ; אולי התלכדו באמת ברוחכם אתם , אבל זהו מעשה אמנים שרק לאמנים ניתן להבינו ולשמור אותו . עתה באו דורות שלא ידעו את נפתו ליכם ולא השתתפו בחיפושי האמת שלכם ; סילסולי ההיגיון הדקים שבעזרתם הצלחתם לארוג באריג אחד שני חוטים - נשכחו בסודו של סטראדיוואריוס ; חוץ מזה , הלא בכלל יש תכונה חדשה לכול הנוער ה'עכ שווי' ( יהודי ונוצרי ) - אינם נוטים להתעמקות , נוטים להן ולאו בולט , פשוט , ראשוני וברוטאלי . משני החוטים הם רואים את העבה ביותר או המבריק ביותר ; ואת האהבה , שהניעה אתכם אז , למדוד ושוב למדוד את הפרופורציות של אותה המזיגה , הם קוראים פשרנות או חוסר עוז או גרוע מזה . במה תילחמו נגד הברוטאליות הזאת , באיזו מירקחת . י האם תנסו ללמד אותם את אמונתכם י מסופקני אם הדור הזה מוכשר להבין אותה , או אם גם ירצה להבין אותה . הדור הוא 'מוניסטי' עד מאוד — אולי אין זה מחמאה , אבל עובדה היא . או אפשר - לא תילחמו , תלכו עם הזרם , חלק בתקווה שהזרם יגיע לאבסורד יבזה יירפא מאליו , חלק - אף בלי תקווה זו ? פה אי אפשר לי לדעת את תגובתכם על המאורע הזה ואני דואג מאוד : אם החלטתם ללכת עם הזרם , הלא אין למנוע שנות אנדרלמוסיה ביישוב ובציונות , במקום אותה הקו אורדינאציה שעליה חלמנו בלונדון למרות כל סתירותינו . והאיום הזה מפחידני עתה הרבה יותר מאשר הפחידני קודם . אני BOOKWORM [ עש ספרים , [ אינני מבין את היש עד שאקרא אודותיו בשחור על גבי לבן . בזמן האחרון עילעלתי הרבה בעיתונות האגף השמאלי שלכם . מה שהפליאני — היא אכזריותם האנושית , חוסר רחמים על בשר ודם ונפש ; אותה התכונה , שנתגלתה במרתפי הלוביאנקה . הם מטיפים כי מותר לגרום כאב גופני למתנגד ; גם קראתי דברי שביעת רצון גלויים על שלא נותנים למתנגד לעלות ארצה , אם כי ידוע להם כל מישקל הכאב וחיסורים והרעב התלוי בתכסיס הזה . גם מתוך ההתנפלות בתל אביב וחיפה לא הבינותי את התכונה הזאת עד שקראתי את הווידויים האלה . ' ] BejiKKHH eBpeficKHH xaM חם' יהודי גדול ] נולד בינינו - אולי תגיד כי משני הצדדים נולד , ואולי צדקת ; אבל אני , אם אראה את סימניו בחיים או על הנייר , אגרש אותו מחברתנו ותישעים ותישעה אחוז מחברי יעזרוני לגרשו בשימחה רבה , כי אצלנו נחשב ה'חם' לנבל . האם תגיד שגם אצלכם יגורשו כאלה ן הלא את המנגינות הללו מצאתי ב'השומר הצעיר ' וב ' הפועל הצעיר ; ' הלא אצלכם יש המונים המת נגדים אף להסכם א . ' אני מפחד כי אצלם נהייתה הנטייה הזאת כבר לעקרון המושרש באמונת רבים , והרבים האלה הם הם עתה רוב המניין שבתנועת שמאל . אין צורך שתענה לי , אף אם אחליט לשלוח את שאלוהי . אפשר כי לו הייתי אני במצבך , הייתי נותן לך תשובה פורמאלית וקורקטית - שהנה אתה מג זים , אינך מבין את המצב נכון , והרי להפך a ne MBI , TaKHe — CHKHC OTO BBI , [ זה אתם ולא אנו , שכ מוכם [! על כן אפשר שגם אתה תענני ככה , ואז באמת לא כדאי . אבל אין לי ספק כי בשיחות האינטימיות בינך ובין יתר n OLDTlMERS [ הוותיקים , [ יוצרי הנועתכם , מדי פעם תעלינה על הפרק דווקא השאלות ששאלתי ואין מענה . כי המענה היחידי הוא זרא ותועבה לכם , סתירה לכול אמונת חייכם ; שורש הסכנה הוא בעצם מושג 'הפועל' בתור מרגלית היקום ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר