הדיפוליטיסאציה הרצויה אינה צפויה

עמוד:415

היה בכוחה , ולא חייבה , לגרור את המסקנה השלילית ביחס לעבודה פוליטית בבית '' ר . בית"ר לא פעלה בחלל ריק , ואף בית"ר הצעירה , שאינה הולכת להצבעות בבחירות , לא היתה רשאית לפסוח בעבודתה החינוכית על לימוד עקרונותיהם ודרכיהם של אירגוני הנוער האחרים , הן במחנה הציוני הכולל , והן מחוצה לו , העומדים לה למיכשול רוחני ומעשי . פיתוחה של בית"ר הצעירה חייב היה לעסוק בלימוד המבדיל והמפריד בינה לבין הסתדרויות אחרות בנוער , ולא רק בלימוד המאחד והמגשר , וזאת לא רק בתחום העקרונות , אלא אף בתחומם של בירורים מעשיים ותגובות שהזמן ( הפו ליטי ) גרמן . בית"ר , אף הצעירה , לא יכלה לפטור עצמה מבירור לימודי בבעיות המיפלגתיות בישראל ובבעיות הזרמים המדיניים בעולם , ומשום כך אף לגלוש לדיונים פוליטיים . כנגד בית"ר עמדו 'השומר הצעיר' ושאר הסתדרויות נוער ציוני , כולן בגדר מיפ לגות או שלוחות של מיפלגות , וכנגד בית"ר פעלו מיפלגות כ'בונד' האנטי ציוני וכקומוניסם האנטי יהו די , ואת התשובה לכול הגופים העויינים הללו יכלה לתת רק בדרך של הסברה פוליטית . על הדיפוליטיסאציה , שכאילו רצויה בבית"ר של שנות השלושים , ניתן להשקיף כעל רעיון ערטילאי , בעוד לא היה עולה על הדעת למנוע צעיר מבן שמונה עשרה להשיב מכות למתנכלים בו , מבפנים , ומבחוץ , ( ולשם כך עסק בהכשרה הגנתית , ( להעפיל לארץ ישראל בכול דרך הפתוחה לו , להפגין בפני שגרירויות ומוסדות ציבור את הרצון הציוני החי והתובע , לחגוג חגים שמהותם אף פוליטית , ואף לסייע מבחינה אירגונית במיפעלים פוליטיים - כלליים , כגון הפטיציה הקובלנה הלאומית , ומיפלגתיים לא מיפלגתיים , כגון ה מישאל הצה"רי 1933 ( ז'בוטינסקי גחסמאן ) 4 דך , ולימים — המישאל לייסוד הצ"ח . ( 1935 ) אילו היתה הדיפוליטיסאציה בבית"ר בבחינת הלכה , הרי היתה זו הלכה ואין מורין כן . בית"ר ראתה את ' הפוליטיקה' שלה באור לאומי כללי , ולא באור מיפלגתי , ולגבי פוליטיקה לאומית נוהג דין אחר , וראוי שינהג דין אחר . עם ההכרח לעשות את הצה"ר גוף פוליטי עצמאי , כאילו פגו ונעלמו הדעות על הדיפוליטיסאציה בבית"ר . אומנם אף אז , כמו קודם , נטתה הדעה הכללית למעט ככול האפשר בעבודה שיש לה גון פוליטי מובהק , ולהרבות ככול האפשר בעבודה שיש לה גון חינוכי מובהק . 775 ודאי היו מרובים צורכי התנועה הז'בוטינסקאית , ש לא יכלה להגיע לכלל ביצוע מיפעליה הגדולים , כגון ' פטיציה , ' 'פלביסציט , ' בחירות , בלא עזרתה של בי ת"ר . כל שאר המיפלגות והזרמים בציונות ראו היתר לעצמם להשתמש לצורכי תעמולה - ואף בשיטתיות ובקביעות — בהסתדרויות או בחוגים של נוער הצ מוד להם , או אוהד אותם , וכלל לא פיקפקו בזכותם זו . נראים מכריעים דברי האמת של מחנך צעיר : 'ומוטעית היא ההנחה , כי אנו מכריחים את הילד בן ה שתים עשרה לקבוע השקפת עולם ... אנו מניחים להם לחיות חיי ילדות . אומנם נכון הוא , שיחד עם המיש תקים ובילוי הזמן משתדלים אנו להחדיר בקרב הנוער את הרוח הלאומית , מנסים אנו לתאר לפניו את צרת האומה , שהוא בן לה , ולעורר בו את התשוקה לעזור לעמו . לחינוך לאומי כזה של הדור הצעיר , אף בגילו הרך ביותר , דואג כל עם בתא ונורמאלי , ועל אחת כמה וכמה צריכים אנו לעשות זאת ... דווקא הנוער הבית"רי הוא העוסק עכשיו פחות מכול נוער אחר בוויכוחים פוליטיים מיפלגתיים , כי החינוך הניתן לו עד גיל שמונה-עשרה איננו מכוון כלל לאיזה אפיק מיפלגתי מיוחד , כי אם סובב על ציר לאומי גרידא . ' ... ( 774 וכגון סיוע לבחירות לקונגרס , ובדומה — לעיריות , ואף לפארלאמנטים . ( 775 בנושא 'פוליטיקה וחינוך הגיב נתן פרידנזאן / יליךנזור : / ' נמצאים ביתירים הטוענים : ביתיר היא קודם כל הסתדרות נוער חינוכית . עד עכשיו היתה התנועה שקועה במ"ט שערי הפוליטיקה . כל המיפעלים הפוליטיים שהוטלו על הצהיר הועברו כמעט במאה אחוז על ידי הבית'ריס . מצב זה השפיע על החינוך בתנועה ... אין אפוא כל יסוד להפריד בין פוליטיקה וחינוך , כי אין אלה מושגים המתנגדים זה לזה ... חינוך אינו יכול להיות סתמי ... מצדדי החינוך 'הטהור' טוענים כנגד השקפה זו , אם אפילו נסכים לשילוב הפוליטיקה בחינוך , יש להיזהר מלשתף את הנוער במיפעלים פוליטיים . מותר להכינו מבחינה תיאורטית , אולם אסור להכניסו בתור גורם בריב המיפלגות ... רבותי ו אינכם מכירים את נפש הנוער . הצעיר לעולם לא יסתפק בתיאוריות והלכות ... יש להודות 1 יש לשמור תמיד על שיווי מישקל ידוע בין ההלכה והמעשה ... יעת לעשות לד' — הפרו תורתך . ' הרגע הזה בחיינו הוא בבחינת 'עת לעשות . ' ולכן אין להירתע אם נצטרך להפר לזמן ידוע את הרבצת התורה ' ) ' ... המדינה , 1935 . 5 . 26 ' , 'משמר הירדן' . ( 1935 . 4 . 9 ( 776 פ / לג / דוב , 'משמר הירדן , ' , ו . 12 דברים מקבילים ברוח מעשית הביע ' ) המדינה ( 1934 . 5 . 15 ' , משה וודינסקי ( מה שיטות החינוך הניתנות לביצוע 7 שואלים בדרגה א' ו מה בינינו לבין 'השומר הצעיר' י , מדוע לא סוציאליסטים ? הרחוב שורץ

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר