הכשרה סוללית

עמוד:409

הכשרה סוללית השם החדש 'סוללות' בא להגדיר את השוני במגמתה של ההכשרה הבית"רית , הקרויה עד אז בשם ' חלוציות , ' ושימיה כימיה של בית"ר , למן תחילתה בלאטביה . ההחלטות החדשות הבהירו את כוונותיה של בית" ר בתחום זה : . 1 לימוד המיקצוע , שהוא חובת כל בית"רי , איננו תפקידם של מוסדות בית"ר . בית"ר מארגנת רק לימוד של מיקצועות , שיש להם ערך כיבושי גיוסי . . 2 כל בית"רי צריך להיות מסוגל למילוי תפקידיו החלוציים , ולשם זה תאורגן בבית"ר 'ההכשרה הסו ללית / כחלק ההכשרה בלגיון שתקנה לכול הבי ת"רים : א ) ידיעות יסודיות במיקצועות העבודה החשובים ביותר . ב ) הסתגלות לעבודה גופנית . ג ) הסתגלות לחיים בתנאי פלוגת הגיוס . בשביל סוג מובחר של חניכים המוכשרים ביותר , יכין שילטון בית"ר בעזרת מומחים , תוכנית של הכשרה סוללית כללית , שתסגל אותם לשימוש בכלי-מלאכה שונים , כדי להקל עליהם לעתיד בחירתו של מיקצוע מסרים . שיטה זו , שיטת 'יד בכול , ' יסודה יונח בחי נוך ה'נשרים . 3 . ' ההכשרה הסוללית תוכל להתקיים בפלוגות הדומות לפלוגות ההכשרה שבעבר , אולם בקורס לימוד מסויים ובסדר שייקבע על ידי השילטון בתקנון הסוללות . 4 ... בית"ר תעזור ותיזום את ייסודם של בתי הספר ללימוד מיקצועות כאלה , שבהם תראה ערך כיבושי מיוחד . 5 ... הכינוס דוחה את שיטת ההכשרה המיקצועית המקובלת עכשיו , שאיננה מבטחת לחניכיה בקיאות בשום מיקצוע . תוכניתו של הכינוס היתה מופלגת לגבי שיטת ההכשרה המקובלת בתנועות החלוציות ובהסתדרות ה ציונית , אותה הכשרה שמלכתחילה היתה צריכה להיות חקלאית דווקא , ותוך זמן קצר ביחס נהיתה במידה מרובה סתמית , מיקרית , בגדר עבודה לשם עבודה וקבלת הכנסות כולשהן . בית"ר ביקשה לשכלל את הכשרותיה שלה בדרך הדרגתית : . 8 בהתחשב במצב המיוחד הקיים כיום ובקשיים הכרוכים בשינוי מהיר של צורת ההכשרה המתנהלת כעת , מחליט הכינוס ו פלוגות ההכשרה הקיימות ייש - ארו , אלא שיש להופכן בהדרגה לפלוגות מיקצועיות וסוללות . עלייהו גיוס תוכניות גדולות — בייחוד : כיבוש החולה - ניר את תורת ההגנה העברית , וכן גם להדפיס ספרי לימוד ותקנונים בשאלות הנוגעות להגנה . פרי עבודת הוועדה ישמש לכול הסתדרויות הנוער בעמנו . הכשרה ימית הכינוס היה מעודד מן הפעולה שנעשתה בתחום הי . מאות , וראה בה אתחלה יפה , המבטיחה המשך גדול . ו . הכינוס מכריז על ערכה המיוחד של הספנות העברית בתור מיקצוע , המשמש חלק אורגאני של חינוך הבית"ר בחופי ים , אגם או נהר . . 2 הכינוס מברך את פלוגת הבית"רים , תלמידי בית הספר הימי הממשלתי בצ'יביטאווקיה , ומטיל עליהם את האחריות על הצלחת הצעד הראשון הזה . . 3 הכינוס מביע את הכרתו למנהל בית הספר בצ'יביטאווקיה הקאפיטאן פוסקו , למוריו ולתלמידיו האי טאלקים , על קבלם את חברינו באופן מעודד להת אמצות שיטתית לשם כיבוש הים . עם גידול מיספרם של הפונים להכשרה ימית נתעורר הצורך בסימן בית"רי מיוחד לימאים , ברם רק 'אהדי שיתגבש מיקצוע זה בקרב בית"ר במידה מספקת , רשאים ראש בית"ר והשילטון לארגן את החוגים המתמסרים לו בתור עדה מיוחדת בקרב בית"ר בשם '' רודי גל . '" בהחלטה זו נתכוון הכינוס , שלא לספח את הימאים של בית"ר על הסתדרות שמחוצה לה , אלא לארגנם כ'עדה' בפנים . הכינוס דרש הקמת מדור ימי מיוחד לייד הנהלת פלוגות העבודה , שיטפל בבית"רים שסיימו הכשרה ימית , וחייב את העולים הללו להמשיך גם בארץ ישראל במיקצועם . 'דק במיקדה שלא יימצאו אפשרויות לייסוד פלוגות ים מיוחדות , רשאים הבית"רים להסתדר גם באופן פרטי בענף עבודה זה . ' לצורך כך יקבלו חופש של חודש ימים לחיפוש עבודה , ואם לא ימצאו יחוייבו גיוס בפלוגות העבודה . החלטה חשובה היתה , שהכינוס לא הסתפק בביה"ס בצ'יביטאווקיה , והטיל על שילטון בית"ר 'לייסד במשך הזמן הקרוב בית ספר למלחים ולספנים ב ארץ ישראל . ' הכינוס היה מעוניין אף בעיבוד אוצר המונחים העבריים לענייני הים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר