מהחלטות הכינוס העולמי השני מטרת החינוך הבית"רי

עמוד:407

מהחלטות הכינוס העולמי השני מטרת החינוך הבית"רי . 1 החינוך הבית"רי שואף ליצור אדם השלם בגופו ובנשמתו על יסודות ההדר הבית"רי , שיעמוד כולו תמיד לשירות בביניין המדינה העברית ויהיה לאזרחה בעתיד . . 2 לשם עיצוב דמותו הנפשית של האדם והחלוץ והאזרח הבית " רי , על השילטון לעבד תוכנית לעבודה תרבותית , שתכיל : דברי ימי ישראל , תולדות הציונות , ידיעות כלל אנושיות , תורת האזרח , דימוגראפיה ישראלית , סוציולוגיה , וכר . . 3 הכינוס קובע , כי אחד האמצעים המובהקים לחי נוך החלוץ הוא מילוי תפקידים יום-יומיים למען המדינה העברית . . 4 הכינוס בהכירו בערך החשוב של המסורת העברית , בתור גורם נכבד בחינוך העברי ובקיום האומה , מחייב כל בית"רי לכבד ולהוקיר את ערכי המסורת . עיברור . 1 המועד האחרון לעריכת הבחינות לעברית לפי תוכנית השילטון הוא כ' בתמוז תרצ"ה . . 2 בעלי התואר שלא יעמדו בבחינה יפוטרו מתוארם . . 3 כל הנכנסים לבית"ר שאינם יודעים עברית יהיו טירונים עד לכ' בתמוז תרצ"ה . הנקל לתאר , שמכריעות וקשות לביצוע היו החלטות אלו , ולאו דווקא משום מידה של רישול או אינרציה , שהרי קודם כל חסרו המורים לביצוע . עם זאת אין ' ספק , שמאמץ אדיר לעיברור התנועה הביא עמו התעוררות והישגים במאות קננים בארצות שונות . עניין פיטוריהם של בעלי התואר , שלא עמדו בבחינות , היה קשה במיוחד , ולמעשה לא ניתן כלל לביצוע , משום שלא נמצאו אחרים טובים מהם מבחינת ידיעת העברית . הכינוס הכריז , 'שהכתב העברי המרובע הוא הכתב הרשמי בבית"ר' — הכרזה שניתנה כפי שצריך להניח , משום הירהורו של ראש בית"ר בהמרת הכתב העברי בכתב לאטיני , ומשום נטייתו ונטיית עוזריו בשילטון בית"ר להשתמש בכתב הלאטיני בתיכתובת פרטית ופנימית . היה יציג לגבי כל מרכזי התנועה באירופה ובארץ ישראל . אף איש 'זבולון' ( פולין ) הורשה להשתתף בו בזכות מייעצת . רובו ככולו נתנהל עברית , רק 3-2 היו יוצאים מן הכלל , ואף ד"ר הופמאן , שופט בית"ר , הבטיח חגיגית , שזו לו הפעם האחרונה ל דבר לועזית בפני קהל בית"רי . ההחלטות שנתקבלו היה בהן , על כל פנים ברובן המכריע , כדי לקדם את בית"ר כתנועת המונים לקראת תפקידיה ההיסטוריים . דרכים ואמצעים בחינוך . 1 הכינוס מכריז על הערך השווה של שלוש ההכשרות הבית"ריות , ודורש מאת השילטון להדריכן בכיוון אחיד וממוזג , שלא יבכר ענף הכשרתי אחד על ' מישנהו . . 2 הכינוס מכיר בערכו הלאומי והמוסרי של התנ"ך ומחייב את הוראתו בכול קנני בית"ר . . 3 הכינוס קובע עמדה חיובית לשיטות הצופיות , ' שיתאימו למטרת החינוך הבית"רי , בייחוד בתור יסוד לחינוך ה'נשרים , ' בהחלטות אחרות חייב הכינוס את הקמת המחלקה להדרכה לריכוז הפעולה התרבותית , המיקצועית והה גנתית ; חובת ההשתלמות למדריכים ; כינון ועדה חי נוכית של פדגוגים . החלטה חשובה מיוחדת היתה ל גייס בית"רים להתמחות במיקצועות הנחוצים לחינוך הבית"רי . בנושא ההדרכה נתקבלו החלטות כלליות מיוחדות לעניין ייסודו של בית ספר מתמיד עליון לבית"ר , בית ספר למדריכי שילטון בית"ר , בתי ספר למדריכי הנציבות , בתי ספר למדריכים , קורסים לסמלים , בתי ספר למדריכים מיקצועיים , וכן קורסי מילואים . הכינוס הכיר בערכו של הטיפוח האמנותי בבית"ר - תיאטרון , פיסול , ציור - ודרש את הקמתה של הבימה התיאטראלית הבית"רית , שתשמש גרעין לתי אטרון הממלכתי העברי . ומתוך המגמה להעמיק את רוח ישראל בקרב הנוער הבית"רי ראה הכינוס הכרח בהקניית אוצרות הסיפרות העבריים מימים קדמונים ועד הזמן האחרון . לשם כך דרש מהשילטון ' לעבד תוכנית מקוצרת של החומר המתאים , לחיי בו ולהכניסו לכול קן בית"ר , ' להוציא - או לקבוע - 'ספר לימוד להיסטוריה העברית , שתבואר ברוח הממלכתית , ' להוציא ספרי לימוד לגיאוגראפיה של ארץ ישראל , תולדות הציונות , דימוגראפיה וסוציולוגיה . ( 767 הכינוס נסקר בעיתונות היהודית . דו ח נמסר ב'הירדן , ' . 1935 . 1 , 27 , 23 , 16 , 15 'הארץ' ( מ . מ . ( 1935 . 1 . 10 — היה מאוכזב מדברי ראש ביתיר על ביתיר כבי'ס וצבא כאחד .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר