אהרן פרופס: מיבנה בית"ר

עמוד:398

אהרן פרופס : מיבנה בית" ר פחפס פתח בחשיבות התאמת האירגון הבית"רי לפי צורכי התקופה , שהרי לא כימים הראשונים של ועידת וארשה , ואף לא של הכינוס הראשון בדאנציג , הימים הללו . בכינוס דאנציג 'נוצר המושג של איחוד תנועת בית '' ר העולמית . לפתע הרגשנו , שהננו גוף אחד , חמושים ברצון חזק , לפנינו עתיד גדול ' , ואילו עכשיו יש להתקדם : יש ליצור אותה אחידות , 'שב נשמתנו כבר הורגשה בכינוס דאנציג בשיר המשותף ' , ועכשיו יש להביאה לידי ביטוי בצורה האחידה ובחוקתי חובה , בתוכניות חינוכיות , בתילבושת ובאירגון פנימי , בהנהלה העומדת בקשר בלתי אמצעי תמידי עם ההמונים הבית"ריים . פרופס הסביר את הצורך בשמירת עקרונות אחדים : א ) שהננו תנועת המונים , והתקנון צריך להיות מות אם ומובן להמונים , ולא רק ליחידי סגולה . 'כל בית"רי ואף הכי פשוט מוכרח לדעת את התקנון שצריך לקיימו לכול סעיפיו ותגיו ; ' ב ) 'פשטות התקנון ו מיבנהו משמשים ערובה נכונה להגשמתו בחיים . צורת תנועתנו מוכרחה להתאים לאידיאולוגיה שלנו , ואם ... מכריזים ומודיעים , שאנו באים אל הנוער העברי באידיאולוגיה פשוטה ובלתי מסולפת , בלי פילוסופיות ופילפולים ... מוכרחה גם הצורה להיות פשוטה והולמת תוכן זה ; ' ג ) אחר ניסיון של עשר שנים איננו רשאים עוד לעשות איזה שהם אכספרימנטים 'מפני שהשעה רצינית ומסובכת ... בעיקר מסוכן אם רוצים '' לחדש '' ולהכניס צורות "חדשות" בתחום האירגון ' , משום ה'שמא ' , שמא החידוש לא יעלה יפה ; ד ) התקנון 'צריך להכניס בהירות בחלוקה היירארכית של כל ( 761 השווה 'מדריך בית ' ר / יאנואר ; 1935 עי ' הפרק הקודם . אייזיק רמבה : בעיות התרבותוהחינוך רמבה שמח להצביע על הסימן הטוב , שקיים ב בית"ר רעב גדול לרוח : 'תרבות וחינוך שני צדדים הם של מטבע אחת ' . רמבה דיבר על ידע ואופי , שיש בהם מן ה'צבת בצבת עשויה ' , וקרא את המחנכים בביתיר להשתלם תוך לימוד עצמי . עיקרי דבריו נסבו על מקומה של הלשון העברית בחיי בית"ר , ועל הצורך לטפח את הסיגנון העברי האמיתי והברור ; על מקומה של הדת בחיי בית"ר : הדת הצד העמוק שבנפש ; ועל לימוד התנ"ך . בהתאם לסיסמה 'בית '' ר — צבא ובית ספר' קבע ש'העבודה התרבותית מוכ רחה אצלנו להשתנות באופן , שהלימוד ייהפך לחובה , כמו בבית הספר ... מן ההכרח להכניס שיטת חינוך סינתיטית , וההכשרה ההגנתית תנוהל בצורה אחת עם התרבותית ' . ברי לו , שחינוך הטיפוס של העברי החדש יחייב עבודה מאומצת יום יומית , והציע לאר גן מחלקה מיוחדת לייד שילטון בית '' ר להכשרה תר בותית . לשיטתו העלה אף כאן את שאלת הבית"רייה , הטעונה יתר עירנות רוחנית ונכונות ללימודים , ושבה — כאם עברייה - הערובה הנכונה לחינוך דור עברי בריא . ובשאלת ה'היאף ' התוכנית צריכה להתאים לתפקידים הגדולים , וההכשרה ההגנתית במובן המיקצועי היא רק חלק קטן בה . הידיעה להשתמש בכוח פיסי ובכלי הגנה שונים היא רק בעלת ערך ממדרגה שנייה , ו'הרבה יותר חשוב הוא החומר האנושי , אופיו ותכונותיו . לא הנשק העיקר , אלא המחזיק בו . נשק בידי איש מחוסר הדר , פחדן , בלתי אחראי , בעל השקפה זרה - לא רק אינו מועיל , לעתים קרובות אף מסוכן . הדבר החשוב בהכנת מגינים עברים הוא חינוכם והכשרתם האישית ' . החינוך הבית"רי בתחום זה אינו יכול להיות חיקוי לתוכניות של זרים , 'אלא עלינו ליצור תוכנית משלנו ' , תוכנית של אלה שהם תמיד מיעוט קטן , ושנגזר עליהם לעמוד בפני מתנגד מאורגן יפה , ממושמע , וקרובות - אף מזויין . הנשק שבידי היהודים מועט , לרוב ישן , ובמצב גרוע , ו'מיספר הכדורים מוגבל מאוד , ולרוב אין לקוות לריזרבה של כדורים ' . הטאקטיקה מתחייבת על פי תורת מילחמת הכוח הקטן והחלש נגד הכוח הגדול והחזק . מתחייב אפוא היתרון האינדיבידואלי : 'כל מגן יהודי צריך להיות שקול כנגד שלושה ... כל בית"רי צריך להיות כקצין . ' ... גדולה ההתקדמות שנתברכה בה בית"ר בארבע השנים הקודמות , אלא שעדיין רחוקים מן המטרה . הלפרן רמז על הטאקטיקה הפארטיזאנית , והודיע על התוכניות ליצירת בתי ספר למדריכים מיקצועיים , בתי ספר להתמחות . והפטיר בפאראפראזה על דברי ראש בית"ר : בית"ר היא בית ספר וצבא . 'בית"ר היא חינוך והכשרה , הכשרה לקראת תפקידים כיבושיים וחלוציים , וכול צעד לקראת מטרתנו הוא — מילחמה קשה המחייבת אותנו להיות אנשי צבא ולוחמים בעלי ידיעות רחבות ויתרונות אישיים גדולים . על כן , צריכה גם צורתה האירגונית של בית"ר להיות מתאימה לצבא במובן הרחב של מלה זו , צבא המוכן בכול רגע להוציא כל פקודה ולהגשים כל פעולה בכול התנאים ובכול המצבים ' .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר