אוזשך, ונגנבורסקי

עמוד:295

אוזשך , ונגנבורסקי שמואל אהשך , מפקד קן קרמניץ , כתב רשימות שונות בענייני רעיון וחינוך , אלא שנטה להביע עצמו בדברי חרוז — התפייסות נלהבת , אף למעלה מהמקובל בזמנו ובאזורו . ב'המדינה' 0 . 25 ) ו 934 . ו ) כתב לכבוד יום הולדתו של ראש בית"ר . הושפעו חרוזיו משיר ביאליק על אחד העם , ועדיין לא בשל משוררם להביע את האש היוקדת בלבו . חרוזיו על ' קרבנות' ( שם , 6 ו 935 . 4 . ו ) ודאי הושפעו מטשרני חובסקי , ואף מהם ניתן לעמוד על התלהבותו -ללא שיור : 'הגידי לי אמי הורתי , האמת כי תיקד עוד " אש התמיד" על מיזבח האומה , ונאד הדמים לא מלא , וגם כוס הדמעות ... וקורבנות קורבנות שאו נא ושאו עוד ירצה אל תמיד . ' ברוח זו המשיך , כגון בשיר ' מולדת' ' ) המצודה , ' דצמבר , ( 1935 שבו הציג את עצמו : 'בי תשווע נפשי כארי , תצריח / ואש עצורה בעצמותי תלהט , תבליח , מולדת , מולדת ... ! ולא להיות אבן באבני שממתך נפשי נפשי תכמה ... עצמי אעלה עולה כליל , כליל ... יהי חלקי עם טיח כותל ... אך לא חורבן , אך לא חורבן , ' ושם מרמז על סגירת העלייה : 'השער סגור ... ז'אנדארם בן עם נכר מתעלל ... סרטיפיקאט . ' הוא כתב ציקלוס שירים 'מולדת , ' ואומנם מילא נושא זה את כל נפשו . לסופה של שנת 1932 יצאה בווארשה חוברת שי רים 'להבות בסערה' למשורר צעיר דויד ונגנבורסקי ז . ° 0 בחוברת זו גילה המשורר המתחיל עדינות רגש וכושר ביטוי . ניכרה בו השפעתם של טשרניחובסקי ושניאור ויעקב כהן , ועם זאת הורגש בו שהתחיל בצעד מאושש ומבטיח . בחוברתו הביא כמה שירי אהבה טהורה ושירי טבע , ומיספר של שירים בנושא הלאומי , במדור ' פדות . ' בכללם שירו : 'לבני תל חי ... ' : ' ואחשול רחש לב באש רצון דור / ויהי לברזל גוש 1 הסכנתי הגן על הדרור / תפוש בנשק ובל מוש : / - "תא חזה ועלה / " ! ובלוחמים אני , במערכות תל חי ; / חרפתי נפשי גלות בחשולי משטמה מארבע הרוחות' שחור אימה בתפוצות . ואחי — הם דרוסים בזדון של שטנים ובראש כל חוצות . יד נוגש אין פוסקה ממגר בלי רחם — אי מנוס בעולם ? כי זעקת ענותם תפלח החלל חיש יאבד הד קולם . עלובי הגורל הם תועים אמולים ללא שביב תנחומות — הוי , ארמת האבות אין פורשה לרווחה זרועות רחומות . מכורה חמודה , עטורת הוד קסמים נעולה , נעולה סאת דווי , הוי , גדושה — מפני מה בוששים פעמי גאולה 1 דוב חומסקי ( 606 מחיבוריו ו 'הבנות חזרו הביתה . ' הוצאת 'קרית ספר , ' , 1960 ירושלים . 6 ) מחזות ומערכונים , ( 'בעליית הגג ' , תש"ג ( מערכון מחיי ילדי ישראל בגיטו ;( 'שישה בבונקר אחד ' , תשי '' א . ( 607 דומה שעליו העלילו משום שינאת בית"ר , שאירגן ' לוטריה' ( פייס . ( עי' 'מאמענט / 'היינט / ( 1933 . 12 . 12 ) על דויד ' ונגלבורםקי מנאשלסק . ונגלבורםקי יצא זכאי בד . ין רו , אבל אותם דיקלמו במסיבות . ברובם פעמה חח לאומית איתנה , ובכמה מהם נשמע הד לזעזועי רגש אקטואליים , כגון שירו לאתימאיר ') הביטה : טחב סוהר / מתנוצץ כזוהר / כותרת משיח ההולך אישם / ... צו מרד לקשר / מותח הגשר / לעם . ( ' ... ודומה סיגנון שירו על ההפגנה : 'כל הרחוב — גל אדיר יפלח תהומות / תרח תח תח - ירייה אי בוקעה האוויר / ... כל הרחוב נתרוקן מאדם / ... וכרוזי ההמון עול אלמים רוחשים , / אי מזה קול קורא : לא לשווא , לא לשווא . ' שיר נאה פירסם ב'המדינה' על רבי עקיבא ( לכבודו של ז'בוטינסקי , ( ושיר התעור רות : 'מה לכם נרדמים . 005 ' : אף בעיתוני בית"ר אחרים פירסם חומסקי שירים אחדים . שיר אלגי על ' גלות' פירסם ב'משמר הירדן . ' בעיתונות הבית"רית פירסם חומסקי כמה וכמה רשי מות לעידוד הרוח , התרבות והחינוך במערכות בית"ר , ובכך מילא את יעודו כמורה : 'תנועתנו מתאמצת לרקע על סדן ציוני שלם , במלוא היקפה של מלה זו , יהודי נאמן שיהא חדור בהכרה לאומית . תנועתנו משתדלת ליצור אדם מעורה בכול רמ"ח אבריו בנ שמת האומה , מון מאוצרות קינייניה ההיסטוריים ... שאורות הכזב הרבים הנוצצים תכופות ממרחקים זרים , לא יתעוהו למישעולם המתפתל' - היה בזה ה'אני מאמין' הרוחני של המשורר , שערג אל 'חותם של יהדות אצילה : ' 'הבית"ר צריכה להיות בית היוצר לאדם , שגחלת היעודים הלאומיים תהא לוחשת בו תמיד ללא הפסק ... מיספר גדול של סניפי בית"ר מצמ צם את עבודתו בד' אמותיו של הפולחן הפוליטי ... יש להדגיש את החינוך הלאומי' ולהרבות בלימוד ההיסטוריה וכוי ' ) מדריך בית"ר , ' מאי 933 ו . ( אשר נהור / זליג לתר / היה מסופריה של התנועה , ממסבירי דברה וממנהלי תעמולתה . הוא כתב לה חוברות הדרכה , והשתתף בפעילות בעיתונותה , אבל לבו נמשך אל הסיפחת . בקייץ 1933 הוציא לאור בווארשה דראמה שנושאה מימי מלחמת העולם הראשונה , ושמה ' מאחורי החזית . ' במחזה זה על ארבע מערכותיו תיאר את העורף מאחורי החזית בתחום הווייתה של מיש פחה יהודית בעיירה אוסטרית . אשר נהור הוסיף לכתוב מחזות , בצד עבודתו העי תונאית אף בארץ ישראל . 600 מחזותיו היו בנושאים כלליים בחברה יהודית ישראלית . . 1935 . 11 . 26 ( 605 עי' שיריו : 'בין כותלי הכלא' ;( 1934 . 1 . 17 ) ' הפגנה' . ( 1934 . 4 . 30 ) בשיר אחר : 'גבולות' ( 1934 . 12 . 21 ) דיבר בבריטאניה הרודה בימים ומונעת עלייה לארץ ישראל . הסביר את ביאליק לבית"רים . ( 1934 . 9 . 9 )

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר