למהותה של הקנאות

עמוד:288

תית לא הספיקה כלל להקים הסתדרות חדשה , לא במקום בית"ר , ואף לא לצד בית '' ר . הישגיה המעטים , ככול שהיו , כרוכים היו באפשרות לקבלת סרטיפיקאטים , אפשרות שניטלה מבית"ר , לגמרי או כמעט לגמרי , כבר מסוף שנת . 1933 אפשרות זו הביאה אל מתחת לכנפי 'החלוץ המדינתי' קבוצות קטנות ביחס של מועמדים לעלייה , שנצטרפו לקיבוצי ה'הכשרה' שלו . לסופה של שנת 1934 הגיע בר"ק לשיאו , ואז אף נשמעו דעות , כגון : 'חלפה אצלנו תקופת הסנטי מנטאליות אל ה"הידידים מאתמול . " השקפתנו זו בנידון יחסנו להסתדרויות הנוער אינה מבחינה בין הבי ת"ר , השומר הצעיר , או הסתדרויות מתנגדות אחרות' . 598 פעילות של בר"ק התרכזה בערים אחדות בפולין , ובמובן הארצי היה רק סניף אחד מאורגן ומקיף כמות ניכרת של חברים ( ב ( 1200 : 1934 והוא סניף ליטא , שפעל בקובנה ועוד בעשרות אחדות של עיירות . רובי חבריו היו מתלמידי בתי הספר , ומהם הלכו אחר כך לפלוגות הכשרה , ומהם עלו רבים לארץ ישראל . " בית '' ר התייחסה לבר"ק יחס של שלווה ואדישות מהולות בזילזול . בעיתונות הבית"רית כמעט שלא באו תגובות בנושא בר"ק . תגובה אחת מן הראשונות הי תה של אבירם ' ) המדינה , mtn' r ( 1933 . 7 . 20 היא קנאות ' . ? ברשימתו העיר מחברה לעניין ה'קנאות' ו'חופש הדעות' ולעניין ההנחה , על סמך הבטחתם , שאומנם לא ילכו בדרך של בית"ר , ואילו על צד האמת חוזרים הם על עקבות דרכה של בית"ר . אבירם ראה בבר " ק ביזבוז מרץ לחינם . מידה של מתיחות בין בית"ר לבין בר"ק בפולין נתהוותה בשנת , 1934 על שום שנחשדה בר"ק באדישות כלפי פרשת מישפט ארלוזורוב , בעקבות דביקותם ב הסתדרות הציונית , ואף יותר על שום מידה של להיטות ליהנות מזכויות העלייה של בית"ר . אות ליחסים מתוחים כאלה נתגלה , למשל , בידיעה הפרובוקאטי בית , כאילו נרצח חבר בר " ק בנובי קורצ'ין ( בפולין . ( ידיעה כזו עשתה לה כנפיים מכוח יט"א - הסוכנות הטלגראפית שעמדה מאץ בהשפעתו של מאיר גרוס מאן . לא היו רגליים לידיעה זו , ואף לא נמצא לה הסבר או אחיזה בעובדה כולשהי של ממש . 60 ° בשנת , 1935 פירסם ד" ר יעקב כהן , בהוצאה פרטית שלו את 'מישנת חיב"ד ' . חוברת זו כתבה בקייץ 934 ו בתל אביב , ללא זיקה ישירה לבר"ק , וללא גושפנקה אירגונית כולשהי . כתב פרטי זה הוא מישנה סדורה של 102 סעיפים קצרים , רובם של מישפט אחד , ויש בו מתמציתה של המחשבה היהודית הלאומית החופשית , הגאה , שבעקרוניותה ובכלליותה עשויה לעמוד לדורות . מישנה זו מכוונת לקראת סינתיסה של ציונות מדינית ורוחנית , יהדות ואנושות , לקראת 'האידיאולוגיה של הציונות הגדולה ' . במישנתו לא ראה יעקב כהן 'אלא ראשי קווים ורמזים לאידיאולוגיה ה ... חי ב"דית . היא האידיאולוגיה של האדם העברי השלם ' . חיב"ד פירושו ראשי תיבות ! חייל בן דויד , 'כסמל עליון של גאולת ישראל ושל קיום חזיונות הנביאים "באחרית הימים . ' '' בסעיפיה של המישנה נזכרו יסודות התחייה העברית : גאולת ישראל , קיבוץ גלויות שלם , ארץ ישראל , עברית , חירות , עצמאות מדינית , עצמאות רוחנית , שיבה אל המקורות , יעדים לאומיים . בה דובר בסעיפים מיוחדים בנושאים של אצילות ישראלית , 'אתה בחרתנו ' , הצדק החברתי ( בהסתייגות מן המאטיריאליסם ההיסטורי , ( האידיאליסט , ורוח הפעילות הלאומית האישית . מישנה קצרה ויפה זו , שלא נקשרה אל גוף מדיני מוגדר , נתפרשה כלקט אפוריסמים של איש רוח וספרות , ולא זכתה כלל לתגובות בציבוריות , ואף לא בעיתונות . בארץ ישראל ודאי ידעו רק מעטים מאוד על קיומה . ברם מישנה זו הגיעה לפעילים מיודעי העברית שבבר" ק בפולין ובליטא , ושם אומצה בחוברת יסוד בענייני אידיאולוגיה שלהם . 601 בשנתיים הראשונות לקיומה לא הוכיחה 'ברית הקנאים' חיוניות והתמדה אלא בקננים אחדים בלבד בפולין ובליטא , עם שמיספרם של הללו הגיע לעשרות ( 598 יצחק פיין ( מפקד בר"ק ליטא , 'אל המטרה ( 599 . ( 1934 . 11 . 3 ' , מהפעילים בפולין : ר . בן שם , מ . גלבלום ( מזכיר כללי , ( י . גאלבסקי , י . טולטשין , מהנדס י . קאדינסקי , מגר' ר . קרסנושלםקי , מגר' י . רוזנבוש , י"מ בידרמאן , ח . מילקוב . בליטא ניסו להקים אירגון של בני נוער דתי 'בני החשמונאים' וכן איגוד 'יהודה . ' מראשי הפעילים ו יצחק פיין ( המזכיר הראשי , ( שלמה ליפץ , ש . חזן , שמואל זימזון . הפעולה נעשתה שס בחסותו של ד"ר הרצל רוזנבלום . בריגה היה מהפעילים י . שמרקוביץ , אבל העבודה בלאטביה בכללה שותקה מטעמים רשמיים . עי ' רשימת אהרן קלאוס על בר"ק ליטא ב'ספר ליטא . ' ( 600 ע" 'הירדך , . 1934 . 7 . 31 ( 601 אב בר"ק ראה ( 1935 . 1 . 14 ) לנחוץ 'לקבוע את 'מישנת חיב '' ד ' , הכוללת את היסודות האידיאולוגיים של האדם העברי השלם והיכולה וצריכה לשמש בסיס לחינוכו של הנוער העברי בכלל , כמצע לאידיאולוגיה של בר"ק ולפעולתה החינוכית והלאומית .,. מן הראוי הוא , שגם בוגרי בר"ק ... יקבעו עתים לשיחה לעיון בסעיפי האידיאולוגיה . ' ... מ"ז ל . 4 / 8

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר