פולמוס צוקרמאן־רובין

עמוד:273

פולמוסצוקרמאן רובין הוויכוח הגדול עם 'השומר הצעיר' היה בארץ מקורו וחיותו , בגאליציה המיזרחית . לציון עשרים שנה לייסוד נערכו מטעם 'השומר הצעיר' חגיגות ומיפג נים בכול הארצות , שבהן היו לו סניפים . בגאליציה המיזרחית אף הוצאה חוברת מיוחדת 'בחזית הנוער' ( בלשון הפולאנית , ( שכתבה מ . צוקרמאן , 548 ודאגו לתפוצתה המרובה כחלק מן התעמולה , שלה נזקק מאוד 'השומר הצעיר' אחר הוויכוחים הגדולים ביחס לאופיו הקומוניסטי . בחוברת זו חזר המחבר על כל הסיסמאות הישנות , שנדושו ב'השומר הצעיר ' , ללא בדיקה והערכה חדשות . החידוש היחיד שבה היה אולי בריכוז הטיעון נגד הריביזיוניסם הציוני . נקודת המוצא של צוקרמאן בדיונו לא היתה לאומית ולא רוחנית , אלא כמיטב הדיאלקטיקה המארכסיסטית כלכלית מעמדית : מיליונים של עם ישראל הם 'לופטמנשך ' ) אנשי אוויר , ( ' ותקנתם בשידוד המעמדי הכלכלי , והרי 'סוף הקאפיטאליסם כבר מגיע ' . הכלכלה היא ראשית והיא אחרית , ובא"י - בקיבוץ — יגיע עם ישראל לקיום נורמאלי . זאת בתנאי שלא רק תת קיים בה הסתדרות העובדים החזקה , אלא שישלוט ' אירגון משותף' ( לעובדים היהודים והערבים ) בה . בעיני רוחו ראה כבר את האינסטינקטים המעמדיים מתעוררים בקרב הערבים , וכבר מתחילות להתארגן שביתות ערביות ( בבית חרושת לאריגה , מג'דל . ( מיל חמת המעמדות היא הדין בארץ ישראל , כבכול ה עולם , והמעמד הקאפיטאליסטי בארץ ישראל קיים בה בדמותם של הפלאנטאטורים והחרשתנים , שהם מבקשים לשבור את ה'הסתדתת ' . בדיון מגומגם הבליע ביחד את סמילאנסקי הפלאנטאטור , שובר ה'הס תדרות ' , עם אנשי המישמרות נגד עבודה ערבית , ( ש'השומר הצעיר' וסמילאנסקי היו מתנגדים להם . ( כל הרקע הזה , פידיון קצר של כלל נכסי הרעיון של ' השומר הצעיר' מאז , לא שימש אלא בבחינת מבוא לדיונו הנרחב במחנה ז'בוטינסקי , ה'פאשיסם' הקא ריקאטורי , הסולדאטים , החוליגאנים , מפירי השביתות , וכוי . להגדרת הריביזיוניסם מהו הביא צוקרמאן סיסמה , שמורגל היה בעיתונות השמאל בארץ ישראל להעלותה גירה ושאף וייצמאן ניצלה לניגוח בקונגרס הציוני : 'בוץ , דם , זיעה ( ZWAA ) ועבדות' . הריביזיוניסטים כמותם כמו הנאצים בגרמאניה . 'השומר הצעיר' כלעומתם 'הולכים לארץ ישראל לבנות ולחיות בשלום עם הערבים ' . ההערות ביחס לזרמים אחרים בציונות אינן אלא שוליות . כללו של דבר : ' השומר הצעיר' הוא שהרים את נס המרד , והוא מייצג את המארכסיסם היהודי , שהוא ההשקפה הא מיתית על החיים והשיטה הכלכלית החברתית האמיתית . בהפטרה ניתן תשלום מס שפתיים לציונים של התר הישן : 'איננו דון קישוטים של התבוללות אדומה ' . דברי 'השומר הצעיר' לא יכלו לעמוד במיבחן הביקורת הרעיונית בזמנם , וודאי הוכחה טעותם האיומה במוקדם מכול המשוער במציאות המדינית העולמית והארץ ישראלית , אלא שעדיין הועילה להם עיר נותם ופעלתנותם ועמדה להם עדיין זכות ראשונותם באירגונו של הנוער העברי . אל שער הוויכוח עם צוקרמאן ו'השומר הצעיר' יצא יעקב רובין , מבית '' ר זבאראז ' , בחוברת של תשובה ועיון על רקע נרחב , 'איזו הדרך ז' ( בלשון הפולא נית ) . 550 רובין הזכיר את תמורות 'השומר הצעיר' ואת החלטות ועידת ורוטקי משנת . 1931 נקודת הכובד של הרעיון הלאומי מצויה אליבא ד'השומר הצעיר' M . Cukierman , Na Fronoie Mlodziezy , Lwow . 1934 ( 548 ( 549 עי' לעיל , פרק ז . . J . Rubin , Klovedy Droga ? , 1934 ( 550 הציונות נזקקת למאמץ קולקטיבי , אבל לא של קסרקטין . ( 73 ) בבית"ר קיים פאתוס גדול , אלא שזה פאתוס לרעיונות כלליים , קודם להתגבשותם , ובפגישה עם ההתיישבות והמציאות החלוצית בא הבית"רי לכלל התלבטות וספיקות , ( 74 ) ואילו בגולה מזוהה אותו פאתוס עם הפאתוס הלאומי של ההורים , הבורגאנים , שאין בו מאבק נגד המסורת שנתרוקנה , ונגד הפיגור הסוציאלי . ( 75 ) הדרך הנכונה לפי רוזנבוים היא דרך הציונות ההתיישבותית , הקשה , שאינה דרכה של בית '' ר , ולפיכך אין בית"ר מאיימת על הציונות הישנה , ולפיכך אף נסבלת ומוגנת . דרכו של החלוץ היא אחת - לפי סוף הפסוק - דרכו של 'השומר הצעיר' . ( 77 ) ניסיונו של רוזנבוים היה מאמץ ראשון ואחרון להשפיע על בית '' ר , ניסיון מלאכותי ותמים שנדון מעיקרו לכישלון חרוץ . את נוסחו של 'השומר הצעיר' עם רצח ארלוזורוב כבר היכרנו . וכבר הוכח , שהדיאלק טיקה של 'השומר הצעיר' הניחה לו לגלות גמישות כלפי קאפיטאליסטים ונוטאבלים , כלפי מישטרים עויינים , כלפי הערבים , אולם לא כלפי תלמידיו של ז'בוטינסקי . יעקב רובין

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר