איסור מדים בארצות שונות באירופה

עמוד:164

תי ציונית ברובה , מנרדפי היטלר , ולשיתוף מיפלגות סוציאליסטיות זרות בארצות שונות באירופה ( ובייחוד לאטביה , בלגיה , צרפת , ואף פולין ) במיפגני התנקשות בתהלוכות בית"ר , במועדונית ובחבריה , ברם לא היה בו כדי להתקבל על דעתם של המוני העם , ואף לא על דעת המחנה הציוני המאורגן . הדיון לעניין צבע התילבושת גופו , שהחל אחר השביעי בפסח , היה לו המשך . ראש בית"ר ביקש להסביר במאמרו 'שלום ביית' ' ) חזית העם , ( 1933 . 7 . 21 , ' שאותו צבע הקרוי בעברית 'חום' פירושו על צד האמת צבע השוקולאדה , ואילו הצבע ה'חום' לפי הגרמאנית משמעותו למעשה נ צבע מעין הצהוב . ד"ר שכטמאן בדק במיוחד את עניין צבעיהם של אירגוני הנוער בעולם , ומצא ( שם , ( 1934 . 1 . 24 שצבעיהן של אגודות פאשיסטיות ואנטישמיות מרובים , ובשלל הצבעים ו באיטאליה — שחור , בגרמאניה ורומניה - חום , בצרפת ואירלאנד - כחול , בבלגיה - ירוק , בהולאנד — שחור ואדום , בארצות הברית של אמריקה — כסף , בדרום אפריקה — אפור , באיסלאנד - זהוב . איזהו הצבע שנותר לברית נוער עברי לבחור בו , וכבר לא נבחר לשמש הסתדרות נוער זר ואוייב ? הכזב שבטענת הצבע של חולצת בית"ר היה בו כדי להרגיז , ולדרבן רבים , ותיקים ואף קשישים , ללבוש דווקא בהזדמנויות שהיה בהן משום חגיגיות או הפגנה , ואף בימים של סתם , אותה חולצה שנפסלה ללא טעם וללא היגיון בתורת בגד של כבוד ללובשן . כך לבשה ראש בית"ר בכינוס העולמי השני בקראקוב , ובכדומה נהג אב"א אחימאיר במשך תקופה ארוכה כמי שרואה את עצמו מקיים מצווה נכבדה . ראש בית"ר החזיר כלעומת הטיעון בעניין צבע הלבוש , כדברים שהיו מקובלים אותו זמן להישמע בבי ת"ר : 'נחליף צבע התילבושת , אם הסוציאליסטים יחליפו את צבע הדגל' ' ) חזית העם , ( 1933 . 9 . 8 , ' והכוונה לאותו דגל של דם , שהוא לא רק דגל רוסיה הקומוניסטית , אלא אף דגלם של היטלר ושל גר מאניה הנאצית . בהירהורי 'לילה פילוסופי' ' ) חזית העם ( 1933 . 6 . 9 , ' כבר חיווה ראש בית " ר את דעתו לשואל : 'אם לא מוטב לשנות את צבע החולצות החומות והכאובות של בית"ר — " 1 'מובן , כשטוענים שהדבר מרגיז או מפחיד יהודים , הרי זה שקר : כל היהודים יודעים מה זה בית"ר . אבל אצל הגויים עלול צבע זה לעורר רושם משונה באמת . ' ... תשובתו היתה בנוסח : ... ' מאוחר . עכשיו הותז דם יהודי על החולצות החומות . ונוסף לזה בארץ ישראל , ונוסף לזה בידיים יהודיות . הצבע התקדש' . * במשך שנת 1934 הגביר השמאל את התאנותו לחולצה הבית"רית , משנכשל לגמרי בהתאנות לנפשם של בית"רים ולמצפונם . -85 נוער השמאל נמנע מלשתף עצמו במיצעדי חג עם בית"רים , ואף הציבור הכללי החל לראות לעצמו נוחות בכך , שיעמוד על איסור תילבושת בכלל . בית"ר שהיתה לה 'חזקה' לשמש בסדרנות ביריד המיזרח , נתבעה מטעם הנהלת היריד לוותר על תילבושתה , כשם שנתבע לכך 'הפועל . ' ' הפועל' ויתר , אבל לא בית"ר . ודאי לא נתכוונה ההנהלה להודות שצבע החולצה הבית"רית הוא צבע ' היטלרי , ' אלא שהיתה כאן כניעה למצב רוח , שמניעת התילבשות בכללן תשכך במידת מה את היצרים המיפלגתיים הסוערים . לימים הלך 'הארץ' בדרך זו והעלה במאמר ראשי את ההצעה לאסור מדים בארץ ישראל . ( 294 סיגנון הוויכוח וההתגרות בתילבושת בית"ר היו להם המשך . הטיעון שבית"רים לובשים 'חולצות היטלו לבשרם' ' ) דבר / ( 1933 . 10 . 2 היה טוב מבחינת תעמולה . עי' ספר בית"ר , א , . 495 ( 295 בביה '' ס מקווה ישראל נגנבה תילבושתו של תלמיד בית"רי . 'דבר . 1934 . 6 . 20 ' , התאנות בפנימיית תלמידינו — אחת מהתאנויות רבות מאוד בבתי ספר ובמקומות ציבור . בערים שונות , ובייחוד בחיפה 'האדומה' לא הונח לנושא תילבושת בית"ר , ועל כך ביקשו מנהיגי השמאל להשתבח . ( על היחסים בחיפה עי' להלן , פרק כט . ( בךגוריון שלל את השיטה החיפנית וכתב לבנו עמוס בנזיכתב פרטי : 'לי לא איכפת איזו חולצה לובש בחור . לי איכפת מה עושה בחור ' ' ) זיכרונות ' , ב , . ( 230 ( 296 'חזית העם / . 1934 . 5 . 15 ( הודעת א . יבזרוב ו 'הפועל' התחייב לבוא בלי תילבושת ובלי סימן . בכול זאת בא לפתיחת בתילבושת . וההסבר ? בית החרושת לא סיפק חולצות שהוזמנו . ( לראשונה ביריד זה גילו יחס עויין כלפי בית"ר . באותו יריד הצליח בנימין כהנא ( לימים הטייס שנפל במערכה לייד אילת ) בתחרות האופנוענים מטעם , ? 1-c . i . אלא שהחליטו לתת פרס רק לבעל אופנוע , ולא לרוכב אופנוע . ביריד הפריעו ל'נשרים' שהצליחו בתחרות ריקודים . ( 297 מ . מדזיני , 'הארץ / . 1934 . 10 . 10 כשביקשה ביתיר וינה לערוך אזכרה לתרומפלדור בבית הכנסת באישור הרב והגב אים , התנגד ועד הקהילה ללבישת מדים ולשירת הימנון ביתיר בבית הכנםת . ועד הקהילה היה מאנשי הציונים הכלליים א . ' עי' 'חזית העם / . 1934 . 3 . 19 בית"רים שבאו באוניות בתילבושת בית"ר לא הונחו במשך זמן רב להיכנס לבתי העולים , טי' ' הירדן / . 1934 . 9 . 23 איסור מדים בארצות שונות באירופה במארס 1934 אסרה הממשלה היוונית את מדי בי

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר