צבע החולצה הבית"רית

עמוד:163

פרוטה פרוטה ; היום נקמה באחד , מחר בשני , עד אשר יסולק . השתמש תמיד באותו הנשק , שבו משתמש האוייב . הכה אותו במקל , אל תוציא אקדוח נגדו ( רק כשאין ברירה אחרת . ( במתנגד המתנהג בשעת ההתנגשות כמו ג'נטלמן , התנהג עמו כבן מלך . כלפי מתנגד , הפועל כרוצח ונבל — השתמש בכול האמצעים הישרים והבלתי ישרים . למד בכול המצבים לעמוד על נפשך . אין מצב כזה , שממנו אי אפשר לצאת בכבוד . היה בשעת ההתנגשות עקשן וקשה עורף ; אל תחשוב לעולם על נסיגה ; דע כי מטרתך היא להדוף את המתנגד ובזה תלויה הצלחתך . ברגע שהאוייב ירגיש , כי אין ביכולתו להכריח אותך לסגת ייסוג הוא עצמו . אל תעזור לחבריך הפצועים בשעת הפעולה ואל הוציאם מהמערכה , אם הדבר יכול להפריע להשתתפותך בהתנגשות , כל העושה זאת — מוג לב הוא ואינו ראוי להיות מגן . רק לאחר גמר הקרב עזור לחבריך הפצועים . אל תעזוב את שדה המערכה כל זמן שלא לקחת משם את כל חבריך ... אנו לעולם לא נתחיל בהתקפות ובהתנפלות וכול מטרתנו היא הגנת חיינו ורכושנו נגד רוצחים וגזלנים בלי הבדל הצורה והשם . אל תספר לעולם את גבורתך אחרי ההתנגשות ... היה מוכן לעמוד להגן על נפש אחיך עד הסוף , שום ממשלה וגם דעת הקהל הבין-לאומית לעולם לא תסבול מאורעות רציניים , אם הם יגעו לא רק ביהודים אלא גם באזרחים אחרים והממשלה תרדוף את אנשי הזדון בעצמה ... בשעת תגרה זכור את החוק : האחד בעד כולם וכולם בעד האחד 1 דרך ההתנגדות האקטיבית , נגד כל מי שמתנקש בחיינו , כבודנו ורכושנו , תהיה הדרך להצלת כבוד עם ישראל וביניין המדינה העברית משתי גדות הירדן , אשר הוא הפיתיון הסופי לשאלת הביטחון העברי בעולם ' . ההכרח לא יגונה , ובית '' ר ראתה שראוי לה , ואף רצוי להשיג לתכלית ההדרכה הצבאית אפשרויות של שיתוף פעולה עם ההכשרות הצבאיות שאורגנו מטעם כמה מדינות באירופה , ובייחוד בפולין , ( P . w . ) וכן בליטא ' ) שאוליסטו סאיונגה : ( ' עם זאת ביקשה לאותה תכלית לשלב את תוכניתה בתוכניותיהם של אירגונים אזרחיים , העוסקים בחינוך קדם צבאי , או בלימוד הקליעה . שיתוף פעולה עם אירגונים אזרחיים נעשה במקומות שונים . באמסטרדאם היו רובם של חברי בית '' ר פעילים בהסתדרות הספורטיבית החשובה ' בירגרווארט ' . עם המיעוט שבאפשרויות המעשיות לאימון צבאי של ממש בסניפי בית '' ר נעשה ממילא המיצעד סעיף פעולה עיקרי , אלא שבו דבקו לא רק לפי המסקנה של ' הכרח שלא יגונה ' . היו שראו בו עיקר גדול וחשוב כשלעצמו , אפילו היו קיימות בצדו אפשרויות מליאות לאימון צבאי . ד"ר זאב פון וייזל שימש פה לרבים , כשיצא ' ) הירדן ( 1934 . 6 . 5 ' , להדגיש מהו סדר העדיפויות בספורט שלנו , למעט בערכו המעשי של מישחק הכדורגל וכיו"ב , ולרומם את חשיבותו של המאמץ הספורטיבי האישי , שיש לדרבנו באמצעות בחינות הישגים במיקצועות האתלטיקה . חשיבות יתירה ראה בעריכתם של טיולים , שיש עמם הכרת כל נקודה בשטח . קו מנחה של בית '' ר צריך להיות : ללמד את הדור הצעיר הליכה , כדוגמת הלגיון הצרפתי : 'שום אספורט בארץ אינו חשוב כל כך , כמו ההליכה ' , ובהליכה קשורה , כאמור , הכרת השטח לפרטיו . תפקיד ספורטיבי נוסף ראה לבית '' ר באימונים של רכיבה על גבי אופניים , ובחישול הנוער באמצעות נשיאת משאות , מישמעת של אוכל , וכיו '' ב . צבע החולצה הבית"רית התילבושת הבית"רית — כאמור — לא היתה מעולם דומה לתילבושת שהנהיגו הנאצים לנוער שלהם בגרמאניה . כל הגיזרה וכל פירטי התילבושת היו שונים . המיכנסיים שבלבוש הבית"רי היו מן הסוג האזרחי הרגיל , וצבעם לא היה כלל חום . רק החולצה שנבחרה — היתה חומה — משום דימיון לצבע החולות וההרים החשופים לשמש בארץ ישראל , משום הצורך בשוני מצבעיהם של אירגוני נוער אחרים , ואולי בייחוד משום המיקרה של הזדמנות בד בצבע זה בכמות מספקת לצורך הכנה מזורזת של תילבושות אחידות קודם למיפגן פומבי בריגה ( כסיפור שסיפר ב . בלנקנפלד / ברקאי . 293 (/ ההתנפלות האכזרית על תהלוכת כינוס בית '' ר ממיג רש 'מכבי' ביפו אל המועדון ( עכשיו : רחוב המלך ג'ורג ( ' בשביעי לפסח תרצ '' ג תבעה הסבר של ממש לעם , ובהעדר הסבר הושמעה טענה , שממנה צריך היה האיש ברחוב להסיק , שלא היתה כאן התנפלות על בית '' ר בתורת בית '' ר , אלא על בית"ר לובשת הבגדים החומים , 'הבגדים הצואים' — כלשון הנקייה שהיה לה שימוש מלא בכרמים ( שהוכנו כבר מקודם ) ובעיתונות . טיעון זה תרם תרומה לא מועטת להגברת נחשול ההסתה , בייחוד בקרב העלייה החדשה , והבל ( 295 עי ' ספר בית'ר , א . 164—163 ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר