בתי־ספר למדריכים

עמוד:158

פיתוח ההכשרה הצבאית , ובייחוד באמצעות המדריכים וסגני המדריכים , מסיימי בתי הספר המיוחדים . לפי פקודה ( 1934 . 10 . 11 ) 90 תבע מכול המדריכים ( ליטא , פולין צ'ס"ר ) להתייצב בנציבויות ולמסור פר טים אישיים . הלפרן נתכוון להפעילם במקומות ובתפקידים חדשים , כדי שבית"ר תפיק מהם תועלת מאכ סימאלית . שני מדריכים שלח לאיטאליה וליוגוסלא ביה , לארגן שם קורסים לסמלים , ברם משהחלו להגיע דרישות למדריכים מארצות שונות , קצרה יד השילטון לספקן . בכרוז מיוחד , שפירסם בו ביום נתן ביטוי להתלהבותו ולסיפוקו : ... ' מאות מדריכים וסגני מדריכים , וכיום — אלפי סמלים , נקראו לארגן את גדוד הצבא הבית"רי אשר קראנו לו בשם פש"צ , פלוגות שירות צבאי . ' באמצעותם של הללו 'ההכשרה ההגנתית חודרת לפינות היותר נידחות ... ומכניסה סדר , מישמעת ודיוק' ועל עבודתם של המדריכים להקמת צבא עברי ' מדברת כיום כל העיתונות האירופית הגדולה . ' ... לדברי הלפרן עקרה פש"צ מ'השורש את היחס של חובבות לבית" ר , ועשתה מאלפי בית"רים פרופסיונא לים' — וכאן אין בתואר הזה שום גנאי , אלא היפוכו של דבר . עם זאת : 'מי כמוני יודע אותה העבודה הרבה , שיש עוד להשקיע , כדי להפוך את גדודי פש"צ לצורתם האידיאלית , הן במובן ההכשרה והן במובן ה חינוכי . אבל כל זה נובע מתוך כך , שלא אני - מפקדכם - ולא אתם מתאימים לתפקידים הגבוהים שאנו ממלאים . ברגע שאין קברניטים אשרי אותם המלחים הפשוטים שיש להם הניסיון המספיק ואומץ הלב לקבל על עצמם את הנהגת הספינה הלוחמת ברוחות וסערות אימים . ' ... ובהמשך : 'המיגרעות העיקריות שלנו הן : א ) הננו רק הקדמה לצבא הבית"רי ולא הצבא עצמו . ב ) ההכשרה ההגנתית שלנו בפש"צ וההכשרה החינוכית בה נותנות לעת עתה רק ידיעות אלמנטאריות שעדיין אינן מספיקות ... ג ) חלק גדול מהמדריכים והסמלים אינו עומד על הגובה הראוי . ' את התוכנית להתקדמות גדולה ראה הלפרן ב'יצירת הלגיון הבית"רי שיהפוך את האגדה על הגדוד העברי לדבר חי וקיים . על כן הננו מכריזים ... גיוס של כל בית"רי דרגה ג' ללגיון הבית"רי . כל בית"רי ובית"רייה מדרגה ג' חייב לשרת משך תישעה חודשים בפש"צ . הלגיון הבית"רי שיורכב מפלוגות וגדודים של שירות צבאי צריך להיות אותו הלגיון הנכון בכול רגע ולכול פקודה ; בכול התנאים ובכול המצבים : בגשם , בשלג ורוח , במצב חח של שימחה או יאוש , תחת פקודת מפקדים גרועים כטובים , אם אהב או שנא את התפקיד שהוטל עליו , רעב כשבע , עם סרטיפיקאטים ובלעדם . מלגיון זה יובדלו הפלוגות היותר מצטיינות , שיראו כי אין דבר בעולם , אשר יכול להזיזם מעמדתם ותפקידם , וייקראו " פלוגות הברזל . " על פלוגות אלו עוד נודיע בחוזר מיוחד . ' ... בפקודה ובכרוז ביקש הלפרן לעשות לזירוזה של ההכשרה הצבאית בקצב מוגבר ביותר , ובדרך זו להכין את חברי הדרגה ג' להתנדבות יתירה בגולה ולשירות פעיל במיוחד בגיוס בארץ ישראל . בהעדר סרטיפאקא טים עלולה היתה להתרופף העבודה הסדירה בדרגת ג , ' ועם זה להיפגע בית"ר כהסתדרות סבילה , הממתינה לשינויים שיבואו מן החוץ . בלשונו הנמלצת של ירמיהו הלפרן : 'הלגיון העברי ... צריך להרים את דגל התקווה העברית בים הייאוש והבגידה , ולהחזיר לחזית את הגדודים הנמלטים של הציונות המבוהלת ואבודת העצות ' . ההתלהבות הגדולה לא הספיקה להבטיח את התגשמות הרעיון הגדול במידה המליאה . עם זאת אין ספק , שהניסיון החדש להתארגנות קידם בהרבה את העבודה בבית '' ר ואת סדריה . במחלקה להכשרה הגנתית פעלו אינג'יניר שלמה וי גודסקי ואביגדור מירקין . בימי העדרו של הלפרן מפאריס , והם היו מרובים , ניהל המחלקה ויגודסקי , מי שהיה מפקד ראשון של גליל לודז' והכשיר עצמו במ יוחד במיקצוע של קרבות רחוב , בפולין , גרמאניה וצרפת . ויגודסקי עם מירקין ניהלו את הקורסים בפאריס לאימוני שדה ונשק * . בן טברין ( ד"ר זכריה מעיני ) שימש בתקופה מסוימת מזכיר למחלקה . בתי ספר למדריכים התוכניות הכלליות של 'פלוגות השירות הצבאי' לא נערכו במקומם של בתי הספר למדריכים . המדריכים הוותיקים הם שנתחייבו בעיקרו של דבר לשאת בעול הגדול של פש"צ , נוסף לעבודתם הרגילה , בבית"ר . ואותן פש"צ כשלעצמן כבר חייבו להוסיף ולהכשיר ( 286 ויגודםקי דיבר טל דרך השיחרור הלאומי העקובה מדם לקראת המדינה ' ) כתיבת דפים ורודים בהיסטוריה הישראלית , ( ' ועל כך אף קראוהו חברים במועצה פנימית 'חוליגאן . ' בעניין תקרית זו נקרא ויגודסקי לבירור לביתו של דבוטינסקי ( עדות ויגודסקי , מ * ז . ( ויגודסקי ניהל מוינו בתל אביב בעניין הכשרת הפלוגות מארץ ישראל לתימרונים , והוסכם , שבארץ ישראל לא תוקם פלוגת תימרונים , ובכינוס התימרונים תשתתף פלוגת נזםיינזי בתי ספר למדריכים אחרי הכנה מיוחדת קצרה . עם פעילי המחלקה בפאריס היה אף מרדכי גוטקין , מי שהיה תלמיד הסנזינאריון העברי בווילנה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר