הזדהות בית"ר עם שטאבסקי מתהדקת

עמוד:117

הבלתי נודע מבריסק , שסבך של גורמים טראגיים עשה ממנו את הקורבן הראשי של עלילת הדם ואת הגיבור הגדול של התקופה ... בהופעתו האחרונה שלו ביום מתן פסק הדין הוא משמיע דברי נצח , חטובים וברורים , העלולים לצאת רק מעטו של סופר גדול בשעות של השראה עליונה . גם בהם אין סטאבסקי מדבר על עצמו אלא מעט מאוד . הפחד הבהמי מפני המוות ... איננו מסוגל להשתלט על הגיבור הגדול ... אפילו באותו הרגע שעץ התלייה מצטייר על האופק והחבל כמעט שנוגע בצוואר , סטאבסקי נותן לנוער העברי שיעור נצחי כיצד אינם "מאבדים את הראש ... " לאחר פסק הדין הוא איננו פורץ ביללה נואשת של אדם הרואה רק את פתיל חייו בסכנה ... הוא מדבר גם עתה מעט מאוד על עצמו ונשאר מה שהיה קודם , בן להורים , פאטריוט , אביר , הוא מדבר על הוריו , על המוסר שאיננו נפגע אפילו על ידי פסק דין של שופטים , על מישפט הצדק שמוכרח להקיף את הכול , ושיתבטא באותו הבוז שילדי עדי שקר ירחשו להוריהם " . מדוע אברהם סטאבסקי הוא כה גדול ז מניין הגבורה והעמקות לבן המישפחה היהודית הפשוטה ? התשובה היא ברורה : סטאבסקי הוא בית"רי ... העלילה הוציאה אותו מאפלולית ה חדר הקטן שבשכונת הקאווקאזים והעמידה אותו במרכז התעניינותו של העולם היהודי ... סטאבסקי הוא בית"רי , וכול בית"רי הוא ממישפחת סטאבסקי . סטאבסקי הוא בית"רי , גיזעי וטיפוסי מאוד , ונוסף לזה גם בעל כישרונות מטיבעו , אולם כל בית"רי אחר היה מתנהג במיקרה כזה בקווים כלליים כשם שהתנהג אברהם סטאבסקי . ההוכחה היותר חותכת לכך היא התנהגותו של צבי רוזנבלאט בן ה ... 19 העולם הכיר עד מישפט סטאבסקי את בית"ר אך ורק בתור גוש . הבית"רי לא היה ידוע לו . עם סטאבסקי דרך בפעם הראשונה על במת ההיסטוריה שלנו הבית"רי מן השו רה , הגיבור האלמוני , והאציל הבלתי נודע , הלובש את החולצה החומה . הבית"ריות נעשתה בהרבה יותר מובנת לאחר שראינו את סטאבסקי על במת העולם . הבית"ריות היא סטאבסקאיות , רצון של ברזל , אצי לות , ואי יראה בפני המוות . ' ברוח דומה הסיק אחימאיר את מסקנתו במיכתבו מן הכלא אל סטאבסקי : 'טוב שהגורל בחר בך דווקא ... התקיף , החכם , המוצק , הבריא בכול ה מובנים' . 203 בו בזמן דיבר א . רמבה ' ) המדינה , ' וארשה , 5 ו 934 . 6 . ו ) בסטאבסקי כבשם היסטורי , והעמידו בשורה אחת עם דרייפוס ובייליס ' 'מישפט דרייפוס הביא לנו את הרצל . מישפט דמשק - את משה הס . מישפט בייליס — הבגיר את התנועה הלאומית בישראל . מישפט סטאבסקי - שעדיין לא נסתיים — יטאטא במטאטא השמד את כל החלאה והזוהמה השמאלית , שנצטברה ברחוב היהודי והרעילה את חיינו , ויחיש את הקמת המדינה העברית . קורבן סטאבסקי יירצה . מציפורני המוות נוציאהו , ובקבר שכרו לאסירי ציון תיקבר כל שיטת הקורופציה בציונות , תיקבר ללא קובו . ' ... בניתוחו החריף החל סטאבסקי לקבל עליו את הדיו , שנגזר עליו למות בתלייה מידו של תליין בריטי , משום צורכו הפוליטי של המישטר הבריטי , המעודד מכוח השמאל בציונות . על כל פנים היה מוכן לאפשרות כזו , ולא קיבל בקלות את דברי העידוד והנחמה שהשמיעו באוזניו בני מישפחתו , הרב , רבם של האסירים , ר' אריה לוין , ובייחוד אב "א אחימאיר , היושב כלוא כ'ביריוף . סטאבסקי לא פחד , ועודד את בני מישפחתו . לאחיו מסר את בקשתו מבית"ר : 'יקרה מה שיקרה , גם אם אתלה , אל תהא מילחמת אחים . האנגלים רוצים בכך . אני איני רוצה שיישפך דם יהודי . על הבית"רים להבליג ולא לענות על הפתבוקאציות האלו — יהיו מה שיהיו . ברוח זו על נציבות בית"ר להוציא כרוזים . יודעני , שרצוני זה הוא רצונו של ראש בית"ר . יהודים עלולים לעשות שטויות . אבל גם יהודי שוטה ורשע — יהודי הוא . ילדיהם של המפא"יים לא יהיו דומים לאבותיהם . ' באחד הימים שלפני העירעור ביקש סטאבסקי מאחי מאיר , שיכתוב לו על פי הכתבתו מיכתב להרב הראשי רא"י קוק . באמצעות מיכתב אל הרב הראשי ביקש להביע את שארית אמונתו בעולם , ואחימאיר עשה את בקשתו . זה לשון המיכתב ( בתרגום ) אל הרב קוק : ' הנני יהודי פשוט , ואני מהרהר : במה זכיתי שגדול הדור , הרב קוק , ידאג דאגה מרובה כל כך לגורלי . י — בין לא אבין , מדוע בחרה ההשגחה העליונה דווקא בי בתורת קורבן עולה בשביל כל ישראל . דרכי אדון כל העולם אינם ידועים לנו , בשר ודם . מבטיח אני לכבודו , שאשא את ייסורי באהבה . אני מבקש ממנו , ( 203 'הירדן . 1934 . 6 , 15 , ' לובוצקי הגיב 'אחרי מישפט השקר' ' ) המדינה / ; ( 1934 . 6 . 28 'פסק הדין של נזישפט השקר בירושלים תהיה לו השפעה כימית בעם ישראל — הוא יוציא את הפסולת נזשאר התמיסה , וישאיר בכלי הלאומי רק חומר טהור ומצורף .., לא זכוכית אנחנו , אלא חומר בלתי שקוף : ברזל , '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר