אנטי־סיסמה: 'דם, בוץ ועבדות'

עמוד:74

' הכזב הקדוש' סיסמה אחרת נצמדה אל התעמולה נגד הצה '' ר , וב ייחוד נגד הקיצוניים , וכאילו באה לטפוח בפניהם : א תם אנשי 'הכזב הקדוש . ' במליצה זו השתמש אורי צבי גרינברג כשכתב את שירו 'ירושלים של מטה' ' ) הפועל הצעיר . ( 1924 . 4 . 18 , ' אותו כזב הוא בכך , שהבן השרוי במצוקה כותב לאמו , שטוב לו , ושלא תדאג . n 1 באותה רוח הוסיף גרינברג להשתמש בה אף בוויכוח המיפלגתי , ( במיכתב פרטי לייבין , מתוך כוונה להעמיד סיסמאות סוערות ומשפיעות נגד הסיסמאות התעמול תיות החריפות של השמאל , ( אלא ששונאים ראו בה סיסמת תעמולת נגד וניצלו את המליצה הפיוטית ( על מישקל 'מיטב השיר כזבו ( ' שלו ניצול סיטוני אכזרי . ( 108 שנכתב ב , 1932 עי ' דבוטינםקי , שירים , רה . על ז'בו טינסקי 'אוייב הפועלים' המדומה כתב שכטמאן בביאוגראפיה . ז'בוטינסקי , ב , 320—302 ' , אלא שהנושא הגדול לא מוצה עדיין . ( 109 'דבר' : ( 1933 . 8 . 11 ) 'שלוש טיפות דם' — צעקו . היה הדבר בכפר סבא . בכיכר שבמושבה קיבלו את רוזנבלאט בדברי ברכה ושיר . חנוך סטרליץ / קלעי / קרא חרוזים לכבוד השיחרור ( נז '' ז . ( ( 110 עי' דבוטינםקי , שירים , קצא . ( 111 'וכולנו יושבים פה וכותבים לילה כזב קדוש ... אלי אנו ואלי העיה ו יפה יפה היא הארץ . ' ... עי' מאמרו , 'די וועלט' ( וארשה . 1934 . 9 . 7 , ( מצץ את דם פועליו ואת מיץ עצמותיו , כדי שאחר כך יבנה בכסף שצבר את האוניברסיטה הראשונה לכושים . נניח לרגע לעבדות אשר עלינו לקבל אותה בתקופה הנוכחית ... תקופת "עבדות דם ובוץ , '' אשר עליה הכריז ז'בוטינסקי , עלולה להדאיג אותנו ... ואשר ל"עבדות , לבוץ , ולדם" אשר עלינו לקבלם בתקופה הנוכחית , הרי "החזון" הזה הינו אוטופי ביסודו ... על העבדות לא נבנה ... העבדות היא ויתור על הרצון החופשי . ... עיתונו של ז'בוטינסקי 'דואר היום' הביא למותרת ההרצאה ( 1928 . 12 . 7 ) את סיכומה המגובש , שזה סיומה : 'מי שבונה את "המעבדה הזאת , " ולו יבנה אותה על נהרות זיעה ודמע וקורבן אין סוף , הרי זה עובד לטובת תיקון החברה העתידה לבוא' . 105 תגוב תו של ביילינסון לא זכתה לתגובה שכנגד בעיתון זה , שאומנם ביקש להימנע בשיטתיות מווכחנות יתירה נגד השמאל r * ברם אף מסתבר שדברי ביילינסון לא היה בהם לעשות רושם יתר . לימים החל ביילינסון לחזור על ה'סיסמה' כפיזמון - ואחריו אחרים — ברם זו היתה יצירתו שלו . לסיסמה זו נועד תפקיד לשמש נשק יעיל נגד בית"ר , כאילו היה בה אמת וכאילו היה בה לשכנע דבר בבחינת 'המטרה מקדשת שפיכת דמים' של מתנגדים או שונאים * 0 * לא כאן המקום לדון בנושאו האמיתי של ז'בוטינס קי ובפירושיהם של מתנגדיו , ואף לא להוכיח את הו מאניותו , סוציאליותו ובראש הכול — את ליבירא ליותו . הסיסמה שהועלתה , כביכול , מתוך דברי נאו מו , אינה אלא מעין לשונו בהימנון בית"ר : 'מגוב ריקבון ועפר , בדם , וביזע , יוקם לנו גזע , גאון ונדיב ואכזר ' . עניינו בעמל , בייסורים ואף בקורבנות , ללא בקשת פרס ושררה , ברוח המאמר : 'כמדומין אתם , ששררה אני נותן לכם י עבדות אני נותן לכם' ( הור יות י א . ( לא נזקק ז'בוטינסקי לעזרתו של ביילינסון בניסוח סיסמאותיה ואילו ה'סיסמה ' המדומה אינה אלא צירוף שלא לעניין של מלים שנזכרו בנאומו של ז'בוטינסקי בקונטקסט אידיאליסטי ביותר . בדומה לאינסינואציה החמורה שב'סיסמה' שהודבקה לדמותו של ראש בית " ר יש שהושמעה טענה על שי רו 'שלוש טיפות דם / שהיה מושר בפיות בית"רים . אף 'שלוש טיפות דם' כאילו הפך סיסמה ב'דבר ' שצ ריכה לגלות כביכול תאוות דמים cc והרי מדובר ב'שיר הדגל , ' שיר של צבעי הקורפוראציה הסטודנ טית , ואותן הטיפות שנמזגו בדגל - ובדם - אינן אלא טיפות כצבע ים כינרת , השלג והזהב . 110 ( 105 אף התמצית הקצרה מגלה את יופיה ותזוניותה של הרצאת ז'בוטינסקי , שביקש להדגיש את הרביעי שב'ארבעת אבות התוצרת : הטבע , הרכוש , העבודה והמוח . ' ( 106 הוויכוח בו בחודש כנגד 'דבר ' , ואולי היחיד , היה שהעיתון משסה נגד השירה , נגד רוח המרדות שבה ( דואר היום / . ( 1928 . 12 . 28 ( 107 ועי' 'העתיד / עיתון הסתדרות 'החלוץ' העולמית , וארשה , : 1933 . 8 . 20 'זכינו לכך , שתורת "בוץ , עבדות ודם" תתגנב לתוך תחומי הציונות ותמצא בה "מיקלט בטוח ... '' כנופיה מתהוללת ... התנועה הציונית ... עוד העניקה זכויות ל"ברית ' הדם והבוץ ... הנוםיף עוד לשאת יעל גבינו חטוטרת מקוללה זו , התוסיף עוד הציונות להזין מדמה ספחת ממארת זו ... ? הלאה הספחת , הרחק העלוקה — זו התביעה . ' ועי' יעל חוברתו הפולמוסנית של מ . צוקרמאן , פרק ל . סיסמה ערטילאית זו הילכה בראשי טורי הפובליציסטיקה השמאלית , עד כדי כך שאף איש כיחזקאל קויפמאן , נשבה בקסמה , ובדיוניו ( העצ מאיים , אבל לא עד הסוף ) על יחסי הנזיפלנות , מילחמת המעמדות , ועל ההבחנה ( המוטיעית ) שבין הרצל לז'בוטינסקי , ראה לחזור ולחזור אל התנגדותו ל'מישטר' או ל'מישטר קולוניזא טורי' של 'עבדות , דם ובוץ' ( סיוון תרצ '' ד ואלול תרצ '' ה . עי' ' בחבלי הזמן . ( 210 , 207 , 153 , 150 ' ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר