יאושזאהן: 'משיח בן מעסער'

עמוד:42

שלנו בשינאה , בבוז יוקד , לכול מי שאינו מאמין בדרכיהם , ב'רביים' וכמנהיגים שלהם ... שנים על ש נים דוחקים לראשינו , שבכול צרותינו ומפלותינו ובמהלך האיטי של שיחרורנו אשמים לא הכוחות העויינים , אלא מנהיגים אלה או אלה , שאינם רוצים שניגאל , שמלכות ישראל תקום במהרה , העושים להכעיס ויתורים ' ... ועוד ועוד : 'לא רק אני , אלא אף אחרים , קיבלו פיתאום בחודש שעבר עלונים על הצורך בפעולות טירור . חשבנו הדבר לשעשוע . לא היה איש מסוגל להעלות על דעתו , שמזה תצא פרשה חמורה עקובת דם . ראו קצף על שפתיהם של נואמים ידועים , כשדיברו על השמאל . קראו הכותרות והרשימות של ' חזית העם" הריביזיוני ועלונים דומים של משוגעי עט ובאנדיטים אמיתיים , אלא שהתרחקנו בבחילה ככול האפשר הרחק הרחק מד' אמות שלהם ... אבל הרעל לא פסקה פעולתו ... מה גדולה החרפה , מה צורב הקלון , שטיפוסים כאלה יכלו להימצא בתוכנו . אבל מה יהא להבא ? היאך לעקור עם השורש את גידולי הפרא המורעלים : היאך להשתחרר , היאך לשחרר את הנוער מן הגאזים המרעילים , משינאה לכול מה שאצזלי ומפוכח , שבונה על העבודה , שאוגר כוחות ופועל ויוצר , מן הקנאות המטופשת והאמונה העיוורת החשוכה בכול מיני עושי נסים ? הגיעה השעה האחרונה למצוא את האמצעים לכך . ' ... לשונו היא , ואין צורך בפסק 'אקאדימי' ביחס לטיבה , לרוחה , ולצידקתה . לא מצא לו השמאל הציוני סניגור נמרץ כגרינבוים , שגילה קנאות יתר על בן גוריון , שרץ לפניו כיברת דרך , ואף לא נפל מעיתונאי השמאל מרבי הלהג בהסתלקות מן החובה המוצהרת חגיגית לברור לשון נקייה , כלומר מן החובה של הזולת לברור . נקל להסיק , שאלמלא גרינבוים ועיתונו בווארשה לא היתה נפתחת החזית השנייה הגדולה בפולין נגד ז'בוטינסקי , ושאלמלא חזית זו לא היה השמאל כובש את הקונגרס הציוני , ומותר אף להרהר בכך , שאלמלא חזית זו היה מהלך מישפט הרצח שונה מעיקרו , והמחנה הציוני לא היה מתפלג , והמאבק להגשמת ציונות גדולה היה מקדם במקצת או בהרבה את מעמד העם קודם לשואה הגדולה . ( 29 כאן שם עצמו האיש הלוחם לצדק וליושר בבחינת , Advocate DJabaJi מתוך שיכחה שרק תמול שילשום היה קרוב למדי לאותם חוגים ולאותם אישים . הוא דיבר בעלונים , שלא ידוע תוכנם ולא ידועה מהותם , וכאילו מוכנה בידו ראית סיוע לקטיגוריה . נסתבר שאנשי הקטיגוריה לא ראו טניין בראיתו . מאמרו נתפרסם w בעיתונים אחרים ( בקטעים יאושזאהן : 'משיח בןמעסער ' כשליש לגיניראל למילחמה בז'בוטינסקי שם עצמו חבר מערכת ה'היינט' משה יוסטמאן , בעל הפסיידו נים הנודע ב . יאושזאהן / בן יאוש , / איש המסורת והסמוך אצל דברי חז '' ל , הדרשן הנוח והנלבב , שממנו אפשר היה לצפות למידה יתירה של אהבת כל אדם בישראל , ואף ז'בוטינסקי , ואף תלמידיו , בכלל זה . כבר לצד מאמרו הראשון של גרינבוים ב'היינט' על ' גדולה החרפה' הובא שם בו ביום ( 1933 . 6 . 21 ) מאמרו של יאושזאהן 'ליד הדם השכוח' - מאמר בנוסח פאראפראסטי לנוסחו של גרינבוים , שאף עניינו : התפללנו שירחק החשד מן הלב , ברם הדם נשפך ביד קנאי יהודי . אומנם ביקש יאושזאהן לרגוע ולהרגיע , להחניק רגשות , ולשם כך בא להסתייע בסברה , שבכוונה אמר ארלוזורוב לפני מותו , שרוצחיו אינם יהודים , וזאת כדי למנוע תוצאות רעות , לטשטש עקבות של דמו שלו השפוך , והרי כאן נתונה לו מידה אופיינית לגדולתו של הנפטר . כל ביניין הסברה ניתן לביאורים שונים ומשונים , בייחוד שנצררה במאמרו התיסה של 'גאולת הדם , ' 'ארור מכה רעהו בסתר . ואמר כל העם : אמן' ( דברים כ"ז , כ " ד . ( לשיא גדול בשינאת בית '' ר הגיע יאושזאהן במאמר אחד משלו , שקרא לו 'משיח בן מעסער' / משיח בן סכין / ' ) היינט . ( 1933 . 7 . 10 , ' מאמר זה היכה בתדהמה אף רבים ממוקיריו , הוציא לו שם רע , ועירער את שארית האהדה שעדיין נשתיירה ל'היינט / המקובל עדיין כציוני , בלבות קוראיו משוחרי ז'בוטינסקי ומעריציו מאז . נתכוונה התרומה הנוספת שבא לתרום יאושזאהן בחודש הראשון לרצח ארלוזורוב לתת משל במלים ובציור למהותה האמיתית של בית"ר , כפי שאפשר ללמוד מדוקומנט פנימי , כגון הקאטאלוג של החפצים הנמכרים מאצל הנציבות . כאילו בלא קשר — 'די אידישע שטימע ' , קובנה , . ( 1933 . 6 . 25 בן גוריון עשה את גרינבוים תנא דמסייע בענייני השמועות על רצח על רקע רומאנטי ' ) אני מאשים ' , 'די אידישע שטימע / קובנה , ; 1933 . 6 . 30 בעקבות נאומו מה 18 בחודש , ( ויש להניח , שהיה שיתוף פעולה הדוק ביניהם בנושא זה . גרינבוים הפעלתן גילה מרץ מישנה , וממאמריו באו בעיתונים אחרים רבים ( ב'פאריזער היינט , 1933 . 6 . 25 ' , כתב 'על הקבר החדש' — מאמר של האשמה ברורה . כן כתב ב'העולנר ועוד . ( במאמרו ' משתעשעים ' ' ) היינט ( 1933 . 7 . 3 ' , ליגלג על ה'באסטה' של ז'בוטינסקי בעניין הרכילויות הכרוכות ברצח , וחזר וטען שמאמריו מעלים רושם , שמבקש להסתיר דבר מה בהוכחת משהו , להחניק מצפון המתחיל להתעורר . נאום גידופים ( של שלוש שעות ) נאם בפאריס , ועי' 'מאמענט / . 1933 . 11 . 22 , 20

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר