פרק י"ד תחית הספנות העברית

עמוד:340

לרכוש להן שם ואימון בשוק הבינלאומי של הסחר הימי , "להצטרף" לחברת אניות' שכל רכושה הוא חצי אנית גרוטאות ? זאת לא הבין איש . בשנת 1946 הגיע לאנגליה מר בר כוכבא מאירוביץ וקנה במחיר 50 אלף שטרלינג אניה , ששנה אחת קודם לכן הוצעה ל"ליגה הימית העברית" באנגליה במחיר 8 . 000 לי"ש . על כן כשפנו אלי וביקשו לשמוע ממני חוות דעת פרטית על טיבה של אניה זה אמרתי שאין היא כשרה אלא לגרוטאות . שלושת מנהלי "קדם" חילקו ביניהם את התפקידים . מר בר כוכבא מאירוביץ עשה בלונדון לזמן בדק הספינה , ד"ר וידרא הוסיף לנהל עניני החברה בארץ ישראל והגברת גוסטה שטרומף נשלחה לאנטוורפן לטפל בעניני צוות הספינה ובהכנתה להפלגתה הראשונה . כלום פלא הוא איפוא , שפרשת האניה "קדמה" עלתה לעם ישראל בהפסד של חצי מיליון לי"ש ( שלושה מיליון לירות ישראליות ) ? " קדמה" נגררה מאנגליה לנמל אנטוורפן לבדק ולשיפוץ כללי . והנה , זמן רב לפני שהוכשרה הספינה להפלגה , הזמינה הגברת שטרומף את הצוות מארץ ישראל 100 — איש במספר , והללו ישבו עשרה חדשים במרסיי , פאריס ואנטוורפן והמתינו למועד העליה לאניה . ניתן לשער מה היה היקף החזקתם במלונות היקרים באירופה במשך אותם חדשים ארוכים ! נוסף על כך קבלו , כמובן , אנשי הצוות גם משכורות מלאות ואש"ל . אנשי הצוות הגיעו למרסיי בינואר 1947 והפליגו מאנטוורפן באוגוסט . ,, — מי יודע — / ' אומר עמנואל כהנוביץ , בוגר המחזור השלישי של בית הספר הימי בצייביטאווקיה , שהיה אף הוא בין המוזמנים לצוות — יתכן שבכסף שעלה לחברת צי"ם להחזיק מאה אנשים במשך עשרה " חדשים אפשר היה לקנות אניה חדשה . " היו גם תקלות אחרות שגרמו לאבדן פרסטיז'ה ישראלית נוסף על הפסדי הכסף . הנה , למשל , עמד להיערך באנטוורפן נשף פרידה לאנשי הצוות מטעם ההסתדרות הציונית במקום , אך ברגע האחרון בטל הנשף , כי מר בר כוכבא מאירוביץ דרש מאנשי הצוות להפליג ללונדון ללא דיחוי , כי שם עמד הוא לכנס מסיבת עתונאים . לבסוף בטלה גם מסיבת העתונאים , כי בגלל תקלות נתאחרה "קדמה" להגיע לבירת אנגליה למועד . דרך אגב , כשערך ד"ר וידרא ביקור באנטוורפן הוא נפגש עם ועד עובדי האניה ושמע את תלונותיהם . כהנוביץ טען כנגד ביזבוז כספי הציבור וכנגד הנהלת הענינים ההולכת מדחי אל דחי . ומה עלה לו בשל כך ? בהגיע "קדמה" לארץ פוטר מן הצוות בלי סיבה המניחה את הדעת . ובינתיים הוסיפה שערורית "קדמה" להכות גלים בארץ ובעולם . גם לאחר הבדק והשיפוצים הרבים שהושקעו בה ועלו בהון תועפות עדיין אי אפשר היה להכשירה לתפקידה . היא היתה שרויה במבדוקים ובמםפנות יותר מאשר בהפלגות . הגיעו הדברים לידי כך , שמחמת לחץ הצבור הקימה הסוכנות היהודית ועדה ציבורית לבדוק את הפרשה . לועדה זאת לא ניתנה האפשרות להיכנס לבעית צי"ם בכללה , אלא רק למצב חברת "קדם . " " בשל הביקורת בצבור בקשר עם האניה "קדמה — , " נאמר בדו"ח של ועדת החקירה בענין "קדמה , " שפורסם בינואר — . 1949 "מינתה הנהלת הסוכנות היהודית ב 10 במארס 1948 ועדת חקירה מיוחדת . על הוועדה הוטל לבדוק את פרטי הקמת

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר