פרק י"ד תחית הספנות העברית

עמוד:336

לרכישת הספינה הראשונה הועמד לרשותו סכום מצומצם של 1000 לא"יו זה היה כל הונו של מר בלומנפלד . רק לאחר חיפושים מאומצים וממושכים נמצאה ספינה במחיר כה ירוד — א / מ "עמנואל" — שבר כלי נושן , שנראתה אף כנטולת כושר שייט . בערה"ש תרצ"ד יצאה לדרכה הראשונה בדגל התכול לבן . הסערה הראשונה כמעט שטיבעה את הספינה החלושה ; היא ניצלה בנס תודות לעזרתה של אניה הולנדית , שנזדמנה בקירבתה וגררה אותה לנמל . יהודים נדיבים באמשטרדאם תרמו לפדיונה , כי כן לה עצמה לא היה כסף לתשלום פרס ההצלה . במחצית דצמבר הגיעה לאנטוורפן , הוטענה 100 טון לבנים והפליגה ללונדון . שם עוכבה לתיקונים על ידי שלטונות הנמל' שלא חירשו לה להפליג עד אם יבוצעו . " " בכל נמל עוררה הספינה התלהבות עצומה בין היהודים והתענינות מרובה בצבור . לבחורים נערכו קבלות פנים מפוארות ובעתונים הופיעו הצילומים בכותרות : — ' הספינה היהודית הראשונה לאחר אלפיים שנה .. / גרבנוב נתקבל על ידי הלורד מלציט והנריטה סולד ערכה ביקור בספינה ... אכן "עמנואל" היתה אתחלתא לחזון הגדול *' ... " ב 30 בינואר , 1934 בבוקר יום מעורפל בנמל פול , שליד סאותהמפטון , אספה אליה את חבליה ויצאה אל האוקינוס בדרכה ארצה . מאז לא נודעו עקבותיה , לא שריד ולא פליט " בין אנשי הצוות שניספו באסון היו גם בנימין לוין , מלח מחיפה , ואליהו תזין , מכונאי מתל אביב . " באריה גרבנוב — , " כתב מר יורדן , ששימש כמלח ב"עמנואל ,, — , " יפה התואר , רם הקומה , יקד חזון לוהט אחד — הקמתו של צי עברי . כל ישותו היתה משועבדת לחזון זד . והעובדה , כי למעשה היה חסר נסיון ימי של ממש , לא עיכבה בעדו מליטול על עצמי את הפיקוד רב הסיכון והאחריות על "עמנואל , " שלדעתי חרץ את גורלה של הספינה האומללה . אמנם בכיסו היתה תעודת סמיכות" ל ,, רב חובל" בתורת בוגר בי '' ס ימי " בלגי , אך מעודו לא היה מלח או קצין . בעלותי בדלפזייל לספינה , נדהמתי לראות את מטען שקי הסויה המעורמים בגובה של מטר וחצי מעל הסיפון , מעבר לגדות המחסנים , שלא היו מוגפים משד כל המסע בסערה ! רק כיסוי אברזין עטה את המטען הזה . כן היתה הספינה טעונה למעלה מהמותר למסע חרפי . הוגד לי כי בתעלת קיסר וילהלם ( שבין היפ הבלטי לים הצפוני ) צרב גרבנוב על כפותיו כהוגן בנסותו לעצור את האניה בעבות . עובדה היא איפוא , כי אמנם לא ידע כיצד לשחרר חבל כהלכה ! אמיץ לב , ער ורב מרץ היה , אך כל אשר עשה נשא עליו חותם מובהק של טירונות . " ,, א / מ "עמנואל" וימאיה — , " מסיים מר א . יורדו את עדותו , — ישארו חרותים " בלבבנו כמופת להקרבה , עוז הרוח והתעוזה הימית העברית לדורות . " בשנת 1933 נוסדה בארץ ישראל , ביוזמתו של רב החובל אהרון ישראליתן , חברת ספנות בשם : ,, חברת שרות ימי ארץ ישראלי , " בין מייסדי החברה היו גם רב החובל חודורוב וואן רובוס ( מבלגיה . ( זמן קצר אחרי כן נצטרפו להנהלה גם המהנדס טובים והעו"ד פרבשטין . החברה רכשה מיווני אחד את אנית הקיטור ,, אנוסס" שהוסב שמה ל " כרמל . " ספינה זו , שהיתה בעלת תפוסה של 350 טון , נבנתה לפני 50 שנה ושימשה בשעתה כספינת מעבר " ) פרי בוט ( " בין דובר ( אנגליה ) לקאלה ( צרפת . ( "חברת שרות ימי ארץ ישראל" השתמשה בה להובלת סחורות בין חופי ארץ ישראל למצרימ ולקפריסין . בשרות זה נתקלה "כרמל" בהתחרות קשה מצד ספינות מפרש ערביות .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר