פרק י"א תחית הדייג העברי

עמוד:291

הסער השתולל ותכסי הגלים התנפצו ברעש אל הסלעים . "זהו זה" — אמר באייבסקי ' ונאנח אנחה עמוקה , ,, — אד אין זו אלא האתחלתא , יהיה גפ המשך לאתחלתא זו . " זהו , סיפורו של המהנדס דניאל לבנטין , הקצין הראשון על ספינת הדייג " ציפור הקרח / ' המוסדות העבריים שהשתתפו בתחית הדייג העברי שני מוסדות , כאמור , יש לראותמ כחלוצי ההכשרה המקצועית לדייג העברי ; המחלקה הימית של שלטון בית"ר ו"ברית ידידי הספנות העברית" ( או הליגות הימיות העבריות ) מיסודו של שלטון בית ' ' יר . ב 30 במאי 1935 פרסמה המחלקה הימית של שלטון בית"ר את הפקודה מסי , 27 שהיתר . מכוונת לכל נציבי בית"ר , ודנה בתכנית העבודה ל"פלוגות השרות הימיות" בסניפי בית"ר . העבודה נתחלקה לשלושה סוגים : ספנות , דייג ובנאות ימית . פלוגות שרות הדייג של בית"ר התחילו בפעולתן בארצות שונות באירופה עוד בשנת , 1934 אד עלי להודות כי נכשלו כשלון חרוץ . נוכחנו לדעת , כי הכשרתם של דייגים עברים מחייבת גישה מקצועית ומדריכים מקצועיים , לא חובבות אידיאליסטית . " פלוגות השרות הימיות" שימשו יותר להחדרת רעיון תחית הימאות העברית בקרב הנוער העברי מאשר הכשרת דייגים למעשה . חלק זה מתכניתה של המחלקה הימית התגשם עם פתיחת בית הספר הימי לקצינים בצ'יביטאווקיה בדצמבר . 1934 בבית ספר זה פתחנו את הקורס הראשון לדייגים עברים בהנהלתו של הקפיטן ניקולא פוסקו . הקפיטן פוסקו הוא שהכניס את המוטוריזאציה בצי הדייג האיטלקי . הוא כתב הרבה ספרים על הדייג ומפותיו הבאטומטריות משמשות עד היום כמורה דרך לדייג האיטלקי . הוא השתתף כמעט בכל המשלחות החשובות שאירגנה ממשלת איטליה לחקר אפשרויות הדייג בימים ובאוקינוסים . הדייגים האיטלקים הם בלבד הצליחו להתפרנס בכבוד מהדייג העמוק בקרבת חופי ארץ ישראל . בתקופה מסויימת היו חמש עשרה עד שמונה עשרה ספינות דייג איטלקיות , מצוידות במנועים חזקים , מגיעות לחופי הארץ מדי שנה בשנה . 110 עד 120 אנשי צוות עבדו בספינות אלה . הדגה שניצודה על ידיהם נמכרה בשוקי ארץ ישראל במחירים גבוהים . המחזור השני לדייג בבית הספר בצ'יביטאווקיה נפתח ביוני . 1936 שבעה תלמידים בלבד סיימו קורס זה : אולי וצלר ( הונגריה ) ולאדיסלאב הרמט ( צ'כוםלובקיה , ( ארתור פישר ( פולין , ( הרברט שיין ( אוסטריה , ( דזי שטארק ( צ . ס . ר ( . וקלמן אברמוביץ ( פולין . ( כל אלה עמדו בבחינות דייג ונוסף על כך סיימו את הכשרתם הימית וקבלו תעודות בתורת רבי חובלים לשייט תיכוני . את הכשרתם קבלו דייגינו בספינות דייג מנועיות של דייגי צ'יביטאווקיה . בהמלצת הקפיטן פוסקו ניאותו הדייגים , שבכל הפלגה והפלגה שלהם יתלוו אליהם 4—5 מחניכינו . ספינות הדייג היו יוצאות מן הנמל עפ שקיעת החמה וחוזרות לצ'יביטאווקיה לאחר 24 שעות . ב 11 במאי 1937 פירסמה המחלקה הימית של שלטון בית"ר את החוזר מם' , 11 ובו הודעה על פתיחת תחרות למועמדי המחזור השלישי לדייג בבית הספר הימי בצ'יביטאווקיה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר