פרק ז' אלה מסעות "שרה א'"

עמוד:157

את כוחנו בשירים וריקודים ארץ ישראליים . כל הקהל היה ב"סמוקינגים" ובמדי צבא . השתתפו כל גדולי העיר וכל הקונסולים אשר ביקרו למחרת בספינה ( אפילו הקונסול היפאני . ( בשעה מאוחרת חזרנו לספינה . " " למחרת היתה כמעט כל סאלוניקי בספינה . אחד מצא לנחוץ להביא משהו בשביל הקצינים היהודים במתנה . בערב נסענו לאתונה וערכנו ביקור אצל ראש הממשלה . כל העתונים פרסמו את תמונותינו , לרבות העתון הכי אנטישמי "מאקדוניה ... " בינתיים גמרנו לצבוע את הספינה עד שהיא נראית כחדשה , כמו"כ אין אנו מזניחים את הלימודים העיוניים . " " אתמול' כשחזרנו לספינה , נפגשנו עם קציני הצי היווני . הם הזמינו אותנו לקפה " ריץ" — הגדול ביותר בסאלוניקי , ושם האכילתו והישקונו כך , שחזרנו כמעט שיכורים לספינה . בכל אופן אנו עושים רושם מצוין בעיר זאת ולעולם לא ישכחו אותנו — בפרט הבחורות היהודיות ... " ועד קבלת הפנים "לשרה אי " הפך ל"ליגה הימית העברית" ביוון , ובימי שהותנו האחרונים שם מסר לידינו אלף לירות שטרלינג . כסף זה אסור היה לנו להוציא מן הארץ ולכן קנינו בו מיצרכי מזון וציוד שהיה דרוש לנו . בכסף זה שילמנו גם את משכורות הצוות — קציני השלטון , הקצין דיליון ואני , לא קבלנו משכורת תמורת שרותנו בספינה חוץ מתשלום קטן להוצאות . ב 18 בנובמבר , 1937 נערך טכס הפרידה ליד רציף הנמל בו עמדה ,, שרה א . "' המונים באו ללוותנו , ובראשם נכבדי הקהילה היהודית בסאלוניקי , נציגי השלטון והסגל הדיפלומטי . בין היתר בא להיפרד מאתנו מפקד הנמל האדמיראל קליריס והקונסול היפאני מר שלתיאל . עם מר שלתיאל התיידדתי בימי שהותי בסאלוניקי . היתה לו השפעה רבה בקהילה היהודית ומהלכים בין אנשי השלטון . בימי שהותנו בעיר , הקדיש מר שלתיאל את כל זמנו הפנוי לעניניה של ,, שרה א . '" אין ערוף לעזרה שהושיט הוא לנו . הקונסוליה היפאנית בראשותו ערכה לנו קבלת פנים רשמית , בהשתתפות הסגל הקונסולרי של סאלוניקי ונכבדי העיר והצבא . מעונו הפך לי למקום מרגוע לגוף ולנפש . שעות רבות ביליתי בחברתו של אדם מענין ותרבותי זה , ולא כוסית אחת מן היקב הפרטי שלו , שכל צרפתי היה מתגאה בו , הרקנו בשעת השיחות שלנו על נושאים העומדים ברומו של עולם . הגיעו רגעי הפרידה . משמר כבוד הוצב על סיפונה של ,, שרה א . '" תקיעת חצוצרה מראש התורן פילחה את חלל האוויר , ולקול התשואות הסוערות מעבר לחוף , בקעה שירת "התקווה" אדירה מגרונותיהם של אלה , שהפליגו למרחבי הים , ומאלה , שבאו לחלק את כבודם לרודי גל עברים ולספינת האימונים העברית הראשונה , את כבוד הפרידה עם הפליגם מסאלוניקי . ז א נ ט ה ומלטה מרגע שהפלגנו לדרכנו מנמל סאלוניקי ועד הגיענו לנמל ואלטה שבאי מאלטה עברנו שבעת מדורי גיהינום קודם לשבעה ה"מדורים" האחרים שחיכו לנו בהמשך ההפלגה . עוד עם צאתנו ממפרץ סאלוניקי נתקלנו באחד השרטונים , ואף כי ירדנו ממנו בנקל לא נעים היה הדבר ביותר' ביחוד לספינת אימונים . הגישה לנמל סאלוניקי זרועה שרטונות , ואין רב חובל זר מעז לצאת או להכנס לאיזור מאורר