פרק ז' אלה מסעות "שרה א'"

עמוד:150

לא בהופעתם החיצונית , לא באומץ לבם , ולא ברמתם המקצועית מכל יתר החניכים של "שרה א . "' רושם רב השאיר עלינו האי הנפלא : מראות הטבע הבלתי נשכחים , פיסגות ההרים מכוסי היערות , הסימטאות הצרות של העיר העתיקה , שאווירת ימי הביניים עדיין עומדת בהם ? בתים עתיקי יומין , המתנשאים כמבצרים באבני הגזית שלהם , שבשערי כניסותיהם , סמליהם של אבירי מאלטה ורודוס , חצובים בהם . סמלים אלה התנוססו כאן כבר בימי סולימאן המפואר , כשעלתה ה"ארמאדה" העותומנית בפיקודם של גדול אמירי הים , חאיר אל דין בארבארוסה , הבלתי מנוצח , ויד ימינו , ,, שר האניות" ' האדמיראל היהודי סינאן אל יאהודי — על שני האיים וכבשה אותם בסערה ... עמנואל כהנוביץ , — חניך המחזור השלישי , מאלה שעלו על סיפונה של ,, שרה א "' בארץ ישראל , שלח להוריו את רשמיו מבקורנו ברודוס . מכתבו זה פורסם בעתון "הארץ / ' ביום , 1 . 12 . 37 תחת הכותרת : צעירי ישראל לומדים משוט והגה . " והרי " העתק המכתב הזה ככתבו וכלשונו : יצאנו מחיפה ביום שני בערב והתחלנו בעבודה : הורדת המפרשים או העלאתם , " כפי הצורך . ביום סער קצת הים , והכל ( הכוונה לטירונים הארץ ישראלים ) חשו בראשם ( רבים הקיאו , אבל אני הרגשתי את עצמי בטוב . ( ביום החמישי להפלגה נכנסנו לים האגיאי , הדרך כאן מסוכנת לכל האניות' מפני שנוסעים בין עשרות איים וסלעים גדולים וקטנים . קמה סערה גדולה , שטילטלה את האניה כקליפת אגוז . הגלים היו עוברים על הסיפון . הספינה היתה מתכופפת ( נוטה ימינה ושמאלה , — י . ה ( . עד כדי 40 מעלות . אנחנו הארץ ישראליים עמדנו באותו לילה על המשמר בפיקוחו של מלח צרפתי , העובד בים למעלה משלושים שנה " .... " הורדנו את המפרשים וקפלנו אותם , הים הלך וסער יותר ויותר . בים הפתוח אין הדבר נורא , אך כאן היתה סכנה גדולה , מפני שבכל רגע אפשר לעלות על סלע או אי . לא היתה לנו ברירה אלא לפנות דרומה , והתחלנו נוסעים במהירות 12—10 קשר . עברנו ביומיים דרך של שבוע . " " כשנכנסנו לנמל רודוס , עלו על הספינה ראשי הקהילה היהודית . או כמו שהם אמורים — הקהילה ה"ישראלית . " בערב נערכה לכבודנו קבלת פנים גדולה בבית הכנסת . הרב הראשי נאם ב"לשון הקודש , " וברך אותנו '' ... " כשירדנו לנמל , עמדו החיילים האיטלקים דום והצדיעו לנו . כאן ברודוס הכל חיילים , מלחים או לובשי החולצות השחורות . על כל אזרח יש שלושה במדים צבאיים . כשהיו עוברים קצינים איטלקים היינו משיבים להם על הברכה . אבל לפחותי דרגה מקצינים היינו מניעים רק בראש . כאן הקהל אדיב מאד והכל מצטיינים בנמוסים נאים . " " ברודוס יש 20 אלף תושבים , ביניהם חמשת אלפים יהודים . היהודים כאן אינם יודעים דאגת פרנסה' המצוייה בשפע . אך אין להם סיפוק מחייהם ברודוס , כי רצונם לעלות לארץ ישראל , שהיא סגורה בפניהם , על כן נוסעים לקונגו הבלגית . " יום בואנו היה יום שמחה גדול ליהודים . הם לבשו בגדי חג ובאו בהמונים לבקר " את ספינתנו . למחרת נסענו בסירת מפרש לאנאטוליה ( טורקיה ) וביקרנו את כפרי הדייגים במקום . " " בערב חזרנו והלכנו לבקר את העיר העתיקה . עיר זו נבנתה ע"י נוסעי הצלב . והיא דומה במקצת לירושלים העתיקה , אבל כאן שורר נקיון מופתי , אפילו ברחובות , שקרני השמש אינן מגיעות אליהם . העיר מוקפת חומה גדולה . הדריכו