פרק ו' חלוצי הימאות המקצועית

עמוד:110

המעון' משרים רוח מיוחדת על השוכנים בו . יש ערך חינוכי רב לאווירה הימית הזאת לגבי קציני הים העתידים שלנו . " " את הסדר והנקיון מצאתי במצב משביע רצון . התלמידים השתזפו והבריאו ונראים כזאבי ים ממש . אוכלים טוב' אך יש בדעתי לצמצם בהוצאות הכלכלה . ההתקדמות בלימודים היא יוצאת מהכלל . מה שנוגע להכשרה הגנתית והכשרה תרבותית לחינוך הימי "המיוחד" ' כל זה עדיין חלש מאד . החומר האנושי ' כפי שאפשר לשפוט מן הפגישה הראשונה , משאיר רושם טוב מאד . " " היום התחלתי בשיחות אישיות עם כל תלמיד ותלמיד' וכן נתתי את השעור הראשון לתרגילי משטר וטכס . חילקתי את התפקידים והסברתי לכל אחד את המוטל עליו . אתחיל גם בהדרכת תורת הנימוסים' שיידרשו לבחורינו בזמן הפלגתם ובקבלות הפנים הרשמיות בנמלים . ביחס לתפקידים המיוחדים ( הכוונה להכשרה ימית צבאית — י . ה ( . אעשה את כל האפשר כדי שבחורינו יקבלו את החינוך הדרוש בכיוון זה . " " בשעה 10 בבוקר לאחר הגיעי לצ'יביטאווקיה נפגשתי עם הקפיטן ניקולא פוסקו , וניגשנו לדיון על רכישת ספינת אימונים לבית הספר ... פוסקו השאיר עלי רושם מצויין . כנראה שתלמידי בית הספר הימי שלנו לא שגו בהשוותם את יחסו של הקפיטן פוסקו אליהם לזה של הקולונל פאטרםון לגדוד העברי . הקפיטן פוסקו מתלהב מאד מבחורינו , הוא מקדיש להם את מרצו וזמנו ודואג להם כאב לבניו . מספיק אם אספר' כי פוסקו גער קשות ובכל הרצינות בקצין התורן על שלא הזדרז לקבל מרומא מצות לפסח ... אגב' ועד הקהילה ברומא החליט להקציב סכום של 1 . 000 לירטות' כדי לאפשר לבית" הספר לערוך את חג הפסח בצ'יביטאווקיה' מקום בו אין קהילה יהודית . " " פוסקו קיבלני בלבביות רבה . הוא מסר לי בשם ראש עירית צ'יביטאווקיה את ברכתו' בה הביע את שמחתו על כך' שבעירו נוסד בית הםפר הימי העברי הראשון בעולם . הודיתי על הברכות ואמרתי שתודות לביה"ם שלנו עומדת עכשיו צייביטאווקיה ' במרכז ההתענינות היהודית' וכל העתונות היהודית בעולם עושה לעיר פרסום רב . " " פוסקו הביע את אהדתו העמוקה לשאיפותיו של העם משולל הארץ' השואף גם הוא למולדתו . הוא התענין בצורת המשטר' שאנו עומדים להנהיג במדינה העברית העתידה . — "האם גם אצלכם יהיה משטר פאשיסטי " ? שאל . השיבותי ' כי עודנו רחוקים משאלת קביעת המשטר בארצנו' וכי בינתיים אנו דורשים מכל יהודי שישעבד את ' כל האינטרסים שלו' האישיים והמעמדיים' לאינטרס הלאומי והמדיני — אחרת לא נוכל לבנות את מדינתנו . " " אחר שיחה של חצי שעה' הודיעני הקפיטן פוסקו' כי הוא מחכה לביקורו הרשמי של האדמיראל טורו , מנהל מחלקת ההכשרה הימית במשרד המלחמה האיטלקי . פוסקו ביקשני להיות נוכח בשעת הביקור . " " בשעה 14 . 30 הגיע האדמיראל טורו מרומא . הוצגתי לפניו על ידי פוסקו' ולפני קומאנדאנטה ב 1 ן אמיקו ( המנהל הכללי של כל בתי הספר הימיים של הקונסורציום הממלכתי באיטליה ' ( שבלווייתו הגיע האדמיראל טורו . הוזמנתי לבקר יחד אתם את בית הספר הימי הכללי . אחר זה הציג פוסקו את תלמידינו , שהיו עסוקים באותה שעה בשיעור ניווט' לפני האדמיראל טורו והקומאנדאנטה בון אמיקו . " " במשך חצי שעה עמדו תלמידינו תחת מטר שאלות מצד האדמיראל ומצד המנהל הכללי של הקונסורציום הימי . הם בחנו את התלמידים בכל נושאי הקורס . — "מתפלא אני" — ' אמר האדמירל טורו בפנותו אלי — ' "על התקדמותם המצויינת של

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר