פרק ד' ההכשרה הימית המקצועית בראשיתה

עמוד:80

הראשונים שלה . "אין ספקי / — לחש באזני פוסקו , — "כי זוהי מפרשית המנוע הגדולה שבים התיכון . " גם בנין הספינה עורר בנו התפעלות . עבי דפנותיה , בין הצלעות' הגיע ל 90 סנטימטר . זה אמנם הגדיל את משקלה . אך גם עשה אותה לספינה החזקה ביותר מכל אלה שפגשתי מאז ועד היום הזה , ואין ספק שתודות למיבנה החסון המיוחד עמדנו בפני סערות ההורגנים ו"עמודי המוות" בחורף , 1937 כאשר עוד יסופר להלן . אך לא רק מבנה הספינה ואף לא ממדי תרניה משכו את לבי אלא מה שהוא אחר ' לגמרי : "מפרשית נפלאה זרי , — כתב הקפיטן באייבסקי בשנת ' 1937 במאמרו שפורסם בעתונו של מיליוקוב "פוסלידניה נובוסטי — , " "כאילו ירדה זה עתה מאחד התחריטים עתיקי היומיף . " הנה — / ' אמר בעל הספינה בהצביעו על התורן הקידמי — , "הרואים אתם את אחד עשר החריצים החרותים כאן בגרזן ? — בכל פעם שעברה ה"קוואטרו ואנטי" עוד ' בהיותה "פור וינדס" את כף התקוה הטובה' חרתו אנשי הצוות האמריקני חריץ אחד ' . " " כלום רצונך לומר , כי ספינה זו עברה אחת עשרה פעם את כף התקווה הטובה " ? שאלתי . " בדיוק כך" — ' ענה בעל הספינה , — "פעמיים הקיפה את העולם ותריסר פעמים , פחות אחת' חצתה את כף התקווה הטובה . " המשכנו בבדיקת הספינה . עלינו לגשר הפיקוד' בדקנו את חדר המכונות' את המטבח ואת המחסנים » ירדנו לבטן האניה' למקום שנועד למטען גושי השיש הענקיים . היה שם די מקום לשכן לפחות מאה חניכים . מובן שהיתה קיימת גם אפשרות אחרת — להקטין את מספר התלמידים ולהשאיר מקום למיטען . את הצד הרומנטי של "קוואטרו ואנטי" הראה לנו בעל הספינה לאחרונה : חדר המפות' הטרקלין' חדרי הקצינים ותא האדמיראל גויו ( תא כפול . ( עברנו את חדרי הניווט עם שולחנות השיש וירדנו לטרקלינה של המפרשית . דקות אחדות ניצבתי והתבוננתי סביבי . אשנבים לא היו בחדר האורחים רחב הידיים' והאור בקע מצוהרים קרועים בסיפון מעל ראשינו . הריהוט נשאר מימי היות הספינה "פור וינדס , " ואור המיסתורין , שזלף ממעל על הריהוט העתיק , הישרה על המקום אווירה של סיפורי מייו ריד . פתחתי את הדלת אל התא , שנועד להיות משכני , וגם כאן שרר אותו הסיגנון של ימי ה"ארמאדות . " הכל סודר בו בפשטות , אך נראה היה כי הבעלים הקודמים של "קוואטרו ואנטי , " לא קימצו בהוצאות . ריצפת חדר האמבטיה היתה עשויה פסיפס צבעוני וחדרי הנוחיות לתא רב החובל ותאי הקצינים עלו ביופיים פי כמה על אלה שאפשר למצוא בספינות מפרש רגילות . הספינה התאימה לצרכינו מכל הבחינות , אף כי דרוש היה , כמובן , להכניסה לבדיקה יסודית ולהתקינה בספינת אימונים . בעל הספינה הבין' כנראה' לפי הבעת פני , כי "ארבעת הרוחות" השאירה בי רושם עז , ולכן העלה בתחילה את מחירה לגבהי מרומים . נעלם ממנו דבר נוכחותו של הקפיטן פוסקו , שפניו הפיקו אדישות והביעו אי שביעת רצון גלויה . " מסופקני אם ספינה זו תתאים לנו — , " אמר , — והתחיל מונה את מגרעותיה , שהיו לדבריו רבות כחול על שפת הים' — "בכל זאתי / — הוסיף , — "אם להשקיע בה סכום כפול מכפי שהיא עולה , אולי אפשר יהיה לעשות ממנה משהו . " הוא הציע לבעל הספינה להימלך בדעתו ולבוא אליו לצייביטאווקיה להודיעו את המחיר האחרון . בעל הספינה , שהכיר את פוסקו , הסכים בו במקום להוריד חלק ניכר מן המחיר והעמידו לבסוף על 260 אלף לירות איטלקיות .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר