פרק א' הימאות העברית מימי התנ"ך ועד ימינו סקירה כללית

עמוד:18

במרוצת הזמן היה נוצר בארץ ישראל ים פנימי ' שאורכו 90 מיל ורוחבו 6—4 מילין . מאליו מובן , כי לפי תכנית יחזקאל , היו יריחו , בית שאן , וטבריה נעלמות מעל פני האדמה . סיר לורנס אוליפנט , המספר על תכנית זו בספרו "חיפה , או החיים החדשים בארץ ישראל של ימינו" , ( 1886 ) מציין , כי היא לא יצאה לפועל בעטיים של שני מנזרים , האחד לטיני והשני יווני אורתודוקםי . צרפת ורוסיה התערבו בדבר , ומנעו בעד הבריטים מלבצעה . עם חורבן הארץ בידי אשור ובבל חלה הפסקה ממושכת בהתפתחות הספנות העברית , אך בעקבות מרד המכבים ונצחונם קמה שוב לתחיה הימאות העברית על כל ענפיה . ,, אך התחילו האחים לבית החשמונאיםאת מלחמת השחרור שלהם — , " כותב הפרופסור יוסף קלוזנר בסידרת מאמריו "הימאות העברית הקדומה והחדשה — " , " ומיד הם מתחילים לכבוש , לכל הפחות , את הנמל הדרומי החשוב יפו . ומאז קיימת פוליטיקה ימאית לישראל בארצו . '' " עוד יונתן בן מתתיהו , משתער על חבל הים של ארץ יהלדה , חבל שהוא מלא נמלים תפוסים בידי היוונים והסורים . הוא כובש , קודם כל , את יפו , ואחר כד גם את אשדוד ואשקלון ומקבל במתנה מהמלך הסורי הזקוק לו גם את עקרון — כל אלו ערי פלשתים שעל יד החוף וסמוך לחוף . ולאחר חמש שנים כובשים יונתן ושמעון אחיו את עזה . וכך נופלים בידיהם כמעט כל ערי החוף הדרומיות שהיו פעם בידי הפלשתים . " ,, אך עשה שמעון בן מתתיהו את ארץ יהודה בת חורין ונבחר "בכנסת הגדולה" לכהךגדול , סגן ( אסטראטיגוס ) ו"שר עם" ( בשנת 142 קודם הספה"נ ) — מיד הוא כובש את גזר המושלת על מעברות ההרים ומקשרת את יפו . ואחר שכבש את גזר הוא כובש גם את יפו . והוא מגרש מגזר ומיפו את תושביהן האליליים ומושיב יהודים במקומם ואף שם בשתי הערים הללו חיל מצב יהודי . זו היתה לא רק קנאות דתית בלתי מוצדקת ! אי אפשר היה להשאיר את הנמל החשוב ביותר , שירושלים תלויה בו מצד הים , בידי אויבים מדיניים ומתחרים כלכליים כאחד . ובאישור העממי של שמעון בתור נשיא חופשי של יהודה החפשית מוטעם : "ועל כל כבודו לקח את יפו לנמל ועשה מוצא אל איי ז ? ים . " הדברים הברורים הללו אינם טעונים ביאור . לא לחנם אמר אסטרבון : "היהודים הבאים עד היום משתמשים ביפו בתור נמל . " לא לחינם היו חקוקות על מצבת הקבר המשפחתית של החשמונאים במודיעין גם צורות של ספינות — רמז לכיבוש של המוצא אל הים על ידי האחים לבית החשמונאי . " יוחנן ה ו ר ק נ ו ס , בנו של שמעון , מבקש מרומי , שתכריח את המלך הסורי , " שיחזיר ליהודה "את יפו ונמליה ואת גזר ומעיינותיה . " ואמנם הסינאט הרומי הוציא פקודה שיוחזרו ליהודים הנמלים שניטלו מהם ו"שלא יעז שום אדם לא מלך ( זולת תלמי מלך אלכסנדריה ) ולא עם להוציא איזה דבר שהוא מארץ היהודים או מנמליהם בלא מכס . והכלל , אפשר להחליט , שהפוליטיקה של החשמונאים היא במידה מרובה פוליטיקה ימאית . " " ופוליטיקה ימאית זו הגדיל והרחיב ינאי אלכסנדר — הגדול שבמלכי החשמונאים . הוא כבש את כל ערי החוף של ארץ ישראל מרפיח עד עכו . ועל המטבעות יש גם עוגן של ספינה — סמל לסחר הים של היהודים . וב"אגדת אריסטיאס / '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר