מבוא

עמוד:7

מבוא מטרת הספר הזד . היא למלא את החסר בתולדות התפתחותה של הימאות העברית בימינו , שבגלל טעמים , שיוחוורו להלן , חסרה בהן אתחלתא . בקפדנות יתרה העלימו ההיסטוריונים ה"מושבעים" וה"מוכרים" כל מה שקשור בתקופה בה הונחו היסודות לצי הסוחר , לחיל הים , לדייג ולהכשרתם של בעלי מקצוע לכל ענפי הימאות העברית . בשנת 1957 ביקר בארץ האדמיראל גנרל לואי קאן ( ממייסדי "ברית ידידי הספנות העברית" בצרפת ומראשיה , ( ובשיחתו עם קציני המטה של חיל הים ביקש לדעת , אם משרתים בשורותיהם גם בוגרי בית הספר הימי בצייוויטאווקיה ( שנוסד בשנת , 1934 ביזמת המחלקה הימית של שלטון בית"ר ובתמיכת "ברית ידידי הספנות העברית" בצרפת . ( איש מן הנשאלים ,, לא ידע" להשיב לשאלתו של האדמיראל , אף שכל הנוכחים ידעו , כמובן , את האמת . כעבור זמן מה התפלא האדמיראל לשמוע מפי , כי מספר בוגרי בית הספר הימי שלנו בצ'יוויטאווקיה , ששרתו ומשרתים בחיל הים ובצי הסוחר הישראלי , הוא רב , וכי ביניהם נמנו : מפקד כח האדם של חיל הים , מפקד ובמבצעים , מפקד השייטת הישראלית בשעת ביקורה בארצות הברית ובימי ההצלה של נפגעי רעידת האדמה ביוון , מפקדי קורבטות , פריגאטות ומשחתות , נספחים ימיים של חיל הים בחו"ל וכיוצא באלו ! כל אלה הגיעו לדרגת סגני אלופים ואלופים . אם במטה חיל הים לא "שמעו" על שרותם של בוגרי בית הספר הימי בצ'יביטאווקיה בצי הסוחר ובחיל הים הישראליים , ראה פלא , הנה גם אלה , שעמדו ועומדים בראש ממשלת ישראל ובראש המוסדות הימיים הרשמיים והרשמיים למחצה שלנו , לא ידעו , או לא רצו לדעת דבר על קיומם של ציי סוחר וחילות ים האדירים , ששרתו את עמנו ומדינתנו בימי קדם . מנהיגים אלו ? קבעו בבטחון מלא , כי לעם העברי לא היתה מסורת ימית מעולם , — אף לא בימים בהם ישב על אדמתו לחופי הים הגדול וים סוף . ,, העם העברי לא היה עם ימי לא בתקופת הבית הראשון ולא בתקופת הבית השני — / ' הכריז חגיגית ראש ממשלת ישראל , מר דוד בן גוריון' בספרו ,, צבא ובטחון" — , ( 1950 ) "ארצנו שוכנת על שני ימים , ים התיכון במערב וים סוף בדרום ואף פעם לא הגיעו אבותינו הקדמונים ששני הימים יהיו בידיהם . וההבטחה בתורת משה : " ושתי גבולו מים סוף ועד ים פלשתים" נתקימה בימינו ו גם אחרי יציאת מצרים , וגם אחרי שיבת בבל הגיעו היהודים לארצם ממזרח .... הפסוק הנפלא בישעיהו : "השמה מעמקי ים דרך לעבר גאולים ו ופדויי ה' ישובון ובאו לציון ברנה" ( ישעיהו נ"א , , ( 11—10 קיבל משמעותו האקטואלית רק בדורנו אנו . לא בימי הבית הראשון ולא בימי הבית השני שימש הים ,, דרו גאולים ... " אבותינו קראו לים התיכון "הים הגדול / ' ג הם מעולם לא הגיעו מעבר לים בקרוביהם הצידונים . '' ( הדגשת המעתיק , (

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר