הדר

עמוד:131

כך , " אלא שהם מסוגלים להתעמק ברעיונות נאצלים ולהתאים את כל מהלך חייהם לאידיאלים נעלים . ואם כך הדבר , הרי אנו היהודים הננו העם ה"אריסטוקראטי" ביותר בכל העולם . אפילו העתיקות שבשושלות המלוכה בוודאי שאין מניינן עולה ליותר מעשרים , שלושים דורות של חיי תרבות : יתירה מזו ; אי שם בראשיתן , בימים שבין התקופות , עדיין ניצב איכר , פרא למחצה , אם לא סתם שודד . ואילו אצלנו היהודים עומדים לו מאחורי כל אחד מאתנו שבעים דורות של בני אדם , שידעו לקרוא ולכתוב , שלמדו ודיברו על אלוהים , דברי הימים , עמים , רעיונות הצדק , בעיות האנושות והעתיד . כל יהודי במובן זה הוא "בן מלך . " המרה במהתלות שהתלה בנו הגלות נעוצה בכך , שדווקא היהודי נחשב בעיני כל העמים , ואפילו בעיני עצמנו , לאדם שלא היתה לו כל "אולפנת ילדות . " רק סומא יכול לשדל עצמו להאמין , שבעיית ה"הדר" אינה אלא עניינו של הפרט או עניין משפחתי פנימי . כל אחד מאתנו יודע , שהננו מתייחסים יחס אחד לאדם , שהתנהגותו עושה עלינו רושם של "התרשלות" תרבותית , ויחס שונה לחלוטין לאדם שכל מלה היוצאת מפיו מעידה בו שהוא "בן מלך , " ואפילו יהא הוא לבוש בבגדי עוני ואינו אלא חוטב עצים ביער . אילו הבינו זאת כל היהודים , אפילו כאן בגלות , גם אז בוודאי היו האנטישמים שונאים אותנו , כפי שהם שונאים אותנו היום , אבל היתה זאת אז שנאה מעורבת ביחס של כבוד , וכל מצבנו בעולם היה שונה . ואפילו היה בכך כדי לסייע לנו בהשגת המטרה הציונית / שהרי המון צורח ונדחק וחסר כל חוש לסדר אינו עושה על הבריות רושם שמדובר בבני אדם מחוננים ב"כושר מדיני , " בעוד שקבוצת אנשים , שכל אחד מהם כובש את יצרו ומפגין בהווייתו ובהתנהגותו מסורת של תרבות רבת שנים , מכריחה אפילו את השונא להכיר בכך , שזוהי אכן "אומה , " וכי אנשים אלה אכן מסוגלים להקים מדינה . על כן אחד האמצעים הטובים לחינוך ל"הדר" הוא דווקא המשמעת הבית"רית . אולם בזה בלבד לא די . כאן על כל אחד "לעבד" את עצמו , לפשפש בכל מנהגיו ולבדקם . ה"הדר" מורכב מאלף "דברים של מה בכך , " שחוברים יחד לעצב את חיי יום יום שלנו . אכול בשקט ובמתינות , אל תבליט את מרפקיך בשעת האכילה . אל תגמע את המרק בקול הנשמע למרחוק ; בלכתך ברחוב , בחבורה , אל תכבוש את כל המדרכה ; בעלותך במדרגות ביתך בלילה , אל תשמיע קולר ברמה , שמא יתעוררו השכנים ; פנה דרך ברחוב לאשה , לאיש בא בימים , לילד , לכל אדם — יהא הוא גס הרוח , לא אתה ; כל זאת ועוד שורה אין סופית של דברים אחרים של "מה בכך" יוצרים את ה"הדר הבית"רי . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר