ועוד לבעיה הערבית

עמוד:119

ועוד לבעיה הערבית ... היו לו ( לזאנגוויל ) רעיונות , שהיו לפעמים , אולי , נועזים ורבי דמיון מדי בשביל תקופתנו . אחד מהם כונה בפיו "חלוקה מחודשת של הגזעים . " לימים אמר לי מישהו שתורה כזאת מצויה באחד הספרים הגרמניים , אך הדבר אינו ידוע לי . גם את המושג הזה וגם את הרעיון שמעתי לראשונה מפי זאנגוויל . היה זה זמן קצר לאחר פרסום הצהרת באלפור ; זאנגוויל נשא דברים במסיבה חגיגית , והזכיר בנאומו את תקוותו , שנראתה בעיני תמיד בבחינת חלום שאינו ניתן להגשמה — התקווה , שאולי יסכימו הערבים אי פעם ל"השתכנע" להגר מארץ ישראל כדי לתת לנו , היהודים , מקום נרחב יותר להתיישבות . אחרי המסיבה הלכנו שנינו ברגל מפיקאדילי [ שם נערכה המסיבה ] לפאדינגטון [ בית מגוריו . [ שאלתיו , איד יכול הוא להאמין בנס כזה שיתכן ל"שכנע" כמעט מיליון אנשים לנטוש את ארצם למעננו , ואז הוא פיתח לפני את תורתו . זה לא יהיה "למעננו . " זה יהיה חלק מתיקון העולם כולו . עמי העולם מעורבים זה בזה יתר על המידה . הוא עצמו אין לו ולא כלום נגד זה שהעמים מתערבבים זה בזה . להיפר , הרי הוא היה הראשון שקידם בברכה את "כור ההיתוך" האמריקני . אבל החיים הוכיחו כי דבר זה אפשרי רק באמריקה . לגבי ארצות עתיקות יש בערבוב גזעים משום סכנה וקללה . טפשי הוא לקו 1 ת שהתורכים יתנערו אי פעם משנאתם ליוונים ולארמנים ; ושום באותו רעיון נגדנו . חלומות דומים חולמים אולי גם שונאינו האחרים בארצות אחרות . ואל לנו להשלות את עצמנו ולומר כי רק לגבי דידנו , היהודים , ידונו כאן — לטובה או לרעה ? הנה עוד עלול הסכם זה בין גרמניה לאיטליה להשפיע בעתיד על מצבם של כל סוגי המיעוטים בכל סוגי הארצות . ההסכם בעניין הגרמנים של דרום טירול — עתיד להשפיע השפעה גדולה אף מזו של התקדים התורכי " דווקא משום שזה הסכם ידידותי , כעין נסיון קונסטרוקטיבי ידידותי לפתור את השאלה במסגרת האינטרסים המשותפים , בהסכמת האומה האחרת , בצורה רדיקאלית ומוחלטת . רע או טוב : גורם חדש הוכנס לחלל העולם , ומן ההכרח יהא להתחשב . 13 [ 1939 ]

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר