שיחה עם זאנגוויל

עמוד:117

התקדים התורכי משנת 1923 עוד הגביר בי את הרתיעה . מה שקרוי היום " חליפין , " כנזכר לעיל , אינו אלא ביטוי של אדיבות : בפועל היה זה גירוש ברוטאלי , סטירת לחי לכל מושגיבו הקודמים על צדק ואי צדק , אנושיות ורגש הטבוע בחיות פרא . — אך , לתמהוני הגדול , התחלתי מרגיש , במרוצת עשר השנים האחרונות , כי בחוגי האינטליגנציה המסתופפים סביב חבר הלאומים בז'נווה , למשל , אין מתייחסים למאורע הזה יחס שלילי כל עיקר . גם כאן עלי לצטט עכשיו שיחה , שנערכה בז'נווה דווקא : — הוד מעלתך , מדוע אתה קורא לכך "חליפין" י הרי אתה יודע היטב , כי בהתחלה היה זה גירוש איום של 1 , 300 , 000 אזרחים תורכים מלידה , בעלי זכויות מלאות , שישבו באנאטוליה התורכית דורות אין ספור ... — כן , כן , כל זאת אני יודע . רצונך להסיק מכך שהיה זה פשע קולוסאלי , וכי אנו , שומרי "רוח ז'נווה , " אסור לנו לסלוח בעניין כזה ולהתייחס אליו כאל מאורע רגיל . והרי במציאות אין הדבר פשוט כל כך . עברו שלוש עשרה שנה [ השיחה היתה ב [ 1926 ן תן דעתך על התוצאות . סע למקדוניה ושאל אותם המגורשים , אם הם מצטערים על הגירוש ; ביהוד רצוי שתשאל את ילדיהם . שאל גם את האחרים , את התושבים הוותיקים , אם גרם קמאל פחה עוול ליוון או שמא עשה הוא לה שירות ? סאלוניקי צמחה מעיירה בת 150 , 000 תושבים למטרופולין בת חצי מיליון ; וכמעט באותו יחס גדלו כל העיירות והכפרים במקדוניה . בעבודות הכפר כמו גם בבתי החרושת חלה התקדמות עצומה , ממש כמו שמערים דם חדש לגוף תשוש . — "אין זה חליפין , " אתה אומר ; אך סלח נא , הרי בכל זאת היו אלה חליפין . ממשלת יוון הגיבה על גירוש היוונים מאנאטוליה בגירוש התורכים ממקדוניה . אגב , אותם התורכים המקדוניים היו בעצם אנשים טובים למדי , לא היו לה לאוכלוסיה הנוצרית כל טענות נגדם ; אף על פי כן , לך ושאל את הבריות במקדוניה אם מתגעגע מישהו מהם על התורכים . יתירה מזו . י סעו לתורכיה , לאנאטוליה , אל המקום שאליו הובאו התורכים ההם , ושאלו שם , אם הם מתגעגעים ליוון ( ביחוד עליכם לשאול את הילדים , ( ומן הצד האחר שאלו אם האוכלוסיה בכללה מבכה את הגירוש מיוון ואם היו האנשים רוצים שיחזירו אותם למקומותיהם הקודמים — ... בקיצור : בתוך שלוש עשרה שנה נתיישבו העניינים בדרך זו או אחרת , ורק עקשן יכחיש , כי המצב שנוצר מחדש , הן בתורכיה והן ביוון , טוב יותר ותקין יותר מן המצב הקודם ; קודם כל בא הקץ למריבות הגזעים . ידידי , אני רוחש את הכבוד הרב ביותר ל"רוח ז'נווה , " אך לא יתכן לראות "פשע" במאורע שחולל תוצאות טובות , ממש אותן התוצאות שהבריות רצו בהן : להיפטר מסכסוך הגזעים . ובדיוק שנה אחת לאחר השיחה בז'נווה פורסם בלונדון הדין וחשבון של

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר