המזרח "הציורי"

עמוד:97

המזרח "הציורי" אחדים , אפשר , ישאלו : איזה נושא הוא זה — המזרח הציורי 1 בזמן כזה , שאנו חיים בו , כלום יש לנו עניין בזה , אם המזרח ציורי הוא , אם לאו ? ואולם אם נתבונן במהלך המאורעות , נצטרך להודות שלא ברצוננו , שאותה תכונה תמימה ובלתי מזיקה למראית עין , שהתיירים קוראים לה בשם " ציוריות , " "אכסוטיקה , " "פרימיטיביות — , " יכולה לפעמים להתגלות גם בשטח של המציאות הריאלית , ועם זה — "באופן מוחש" מאוד , לפעמים אפילו באופן מאיים . בייחוד , כשהנידון הוא המזרח . המלה "מזרח" גוררת אחריה בהכרח את התואר "ציורי . " עדיין שאלה היא , אם זוהי מחמאה ; אם תמיד ראוי להתפעלות מנקודת המבט המוסרית , ההומאניטרית או הסוציאלית אותו פרבר , שאנו מתפעלים ממנו מנקודת המבט האסתטית . קבצן לבוש קרעים הוא לפעמים ציורי מאוד ; ואולם היה טוב יותר , גם בשבילו וגם בשביל האנושות , אילו הלבישו אותו אדרת של אריג , חמה , באנאלית ופרוזאית . בית מטיפוס חדש ביותר , עם הסקה מרכזית , אין לו כל סיכויים לעורר את התלהבותו של התייר ; כשמדברים על בניין " ציורי , " הרי הנידון הוא תמיד בית אנטי היגייני , שמן הראוי הוא , אם לא להרוס , הרי לכל הפחות לפנות אותו . והמחזה ה"ציורי" ביותר בעולם הן החורבות . הגמל הוא נושא מחזיק ברכה בשביל האמן , ומסילת הברזל — לא , ואולם טובתה הכלכלית של הארץ דורשת החלפת אורחות גמלים ברכבות דווקא . כזה בדיוק הוא המצב גם מנקודת המבט הסוציאלית . נזכור את Les Orientals של ויקטור הוגו . אין ספק , זהו תיאור מוגזם , מופרז הרבה ; מאז עברו מאה שנים , המזרח אינו עוד זה שהיה . ואולם משהו מאותו ההווי הסוציאלי , ששימש רקע "ציורי" בשביל , Les Orientales נשתמר כשלימות : צעיף , הרמון , קנאות תיאולוגית , אירגון פאטריארכאלי ( כלומר עריצי ) של המשפחה , וגרוע מזה — מבנה פיאודאלי של השבט והמדינה ... הווי "ציורי" זה הוא כמעט תמיד הווי כזה , שמן ההכרח לשנות בלא רחמים את מבנהו מתחילתו ועד סופו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר