המזרח

עמוד:91

באבק המערב , אלא שהם עדיין חיים בקרבנו , ולהתחיל בטיפוחם . — אחר כך באות ההסתייגויות , כי גם חובבי המזרח אינם רוצים לוותר על החשמל : הסתייגויות על כך , שאנו , כמובן , צריכים לתת למזרח את הטכניקה המערבית , ואפילו — בצורה מנופה בקפדנות — חלק מסויים מן התרבות הרוחנית של המערב ; ואולם כל זה אינו אלא קישוט , אבל היסוד , התוך , העיקר — נתמזרח . נגד נקודת מבט זו אני מציג בעונג מיוחד נקודת מבט הפוכה — זו , שאליה קרוב , אם הבינותי כראוי את הקטעים , עורך "השילוח : " אין לנו , היהודים , שום דבר משותף עם מה שמכונה "מזרח , " ותודה לאל . עד כמה שיש להמונינו הבלתי משכילים מסורות ומשפטים קדומים רוחניים , המזכירים את ה"מזרח , " צריך לגמול אותם מהם , ובזה , אמנם , עוסקים אנו בכל בית ספר הגון , ובזה גם עוסקים בשקידה ובהצלחה מיוחדות החיים עצמם . הולכים אנו לארץ ישראל , ראשית , בשביל נוחיותנו הלאומית , ושנית , כפי שאמר נו רדאו , כדי "להרחיב את גבולות אירופה עד נהר פרת . " במלים אחרות , כדי לטאטא מארץ ישראל ובאופן יסודי עד כמה שמדובר על היהדות שבה בהווה ובעתיד , את כל עקבותיה של ה"נשמה המזרחית . " ומה שנוגע לערביים שבארץ ישראל , הרי זה עניין שלהם ; ואולם אם אנו יכולים לעשות להם טובה הרי אך זו האחת : לעזור גם להם להשתחרר מן ה"מזרח . " ועד כמה שאנו , במשך תקופת המעבר או אחר כך , נצטרך לחיות בארץ ישראל בתור סביבה ספוגה ריחות ה"מזרח" — תהא זו סביבה ערבית או יהודית של שלומי אמוני ישראל , אחת היא — אנו ממליצים על אותה תנועה . שכל אחד מאתנו עושה שלא מדעת , כשהוא עובר במעיל עליון ברחובות ה"מזרחיים" הצרים של איסטמבול , קאהיר או ירושלים ו לקפל את המעיל כדי שלא יכוסה אבק באיזה אופן שהוא , ולהתבונן באיזה מקום להציב את הרגל . לא מפני שאנו יהודים ; ואפילו לא מפני שאנו מאירופה ; אלא בפשטות מפני שאנו בני אדם תרבותיים . במה נבדל ה"מזרח" מן המערב י קודם כל , כמובן , לא מבחינה גיאוגראפית . ה"מזרח" הדחוס והשלם ביותר נשתמר במארוקו דווקא , והרי פאס שוכנת ממערב לפאריס וללונדון כאחת . אין גם מן הצורך להתעכב בין הקידמה הטכנית של הארצות המערביות לבין פיגורן הטכני של הארצות ה"מזרחיות" ו הן הרי גם חובבי המזרח שלנו אינם מוכנים לוותר על מסילת הברזל לטובת הגמל ואינם דורשים בתוקף —

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר