על בניין ציבור ותיקון ציבור

עמוד:54

אומרים , מתקבל אך ורק מהגורם השלישי , הפועל . הוא יוצר בשווי 10 זוזים ביום . אתה נותן ל 1 רק 7 זוזים . הרי הריוח . התורה שאני גורס אותה אומרת , כי מקורו של ריוח הוא בחלקו של המוח . ד . ר י וח הוא שכר המוח היוזם והמארגן . ובל יגידו פועלי פורד , כי הם יוצרים מכונית בכל דקה , ומחירה אינו מגיע אליהם . הלוא יש מיליוני פועלים בעולם , שאינם יכולים ליצור מכונית ברגע . ההבדל הוא בפורד . פורד אירגן , יזם , פ 1 רד יצר . ספק אם הוא גוזל ממך , או אתה מוציא ממנו . כמיניאטורה חל הדבר הזה על כל בעל בית חרושת או בית מלאכה . היוזמה , האירגון — הם שמובילים את האנושות לפסגות . יש תורה כזו ואני מאמין בה . אין צורך לספר , כי איני מאמין בסוציאליזם . פעם האמנתי , אך גם אז לא השתתפתי בפעולות למען הסוציאליזם , יכול אני לאהוב את איטליה , את סין , את הסוציאליזם , אך לא אנקוף למענם את אצבעי הקטנה . מ 1 ניסט אני וכולי לציונות . אולם לאחר המהפכה הרוסית איני מאמין בסוציאליזם . לא מפני הדם שנשפך שם , לא זה מעניין אותי , אלא מפני הנסיונות שנעשו שם . מתנגדינו אומרים , כי הסוציאליזם הינו אידיאל יהודי , הנובע ממקורות יהודיים ; כי זה רעיון חברתי עברי . אין זאת אמת . בתנ"ך אין סוציאליזם ולא מעין סוציאליזם . סוציאליזם הוא נסיון של תיקון אחד וגמור שאחריו אין צורך יותר בתיקונים חברתיים . יעמידו את הציבור במסגרת כזאת , — ירצה או לא ירצה — שלא יוכל לצאת ממנה , תיקון בבת אחת ולנצח . את ההשקטה הזאת של הים האנושי , את איסור נוע הגלים משיגה התורה הסוציאליסטית על ידי עיכוב ( ביטול ) היתרון . היתרון הוא הגורם המרגיז , המפריע ; אותו מצב שבו ישיג כל אדם , במקרה שהאירה ל 1 ההצלחה פנים , או אם חונן בכשרון שבעצם גם הוא אינו אלא הצלחה בלי צדק , יתרון מעשי ; את האפשרות הזאת מפסיק הסוציאליזם ; לא יישאר מקום ליתרון שיעורר קנאה . מנקודת מבט זאת — הסוציאליזם הוא תרופה חזקה , בת פעולה . השאלה היא אם יקבלוה העמים . אני חושב כי ימרדו בה אם תשרור . כל זמן שישרור הסוציאליזם , לא תהיה סכנה של הפרת השקט . ( אך ) בעד זה ישלמו מחיר כבד . לא יהיה לציבור כל יסוד של אבנטורה , במובן היפה והנשגב של המלה , אותה אבנטורה שדחפה את יעקב אבינו מצרימה ועשתה אותנו לעם , ששלחה את קולומבוס אל מעבר לאוקיינוס . אולי כדאי לשלם בעד תיקון החברה גם את המחיר הזה , אך האם תיקון יהודי הוא י — לא . אין זכר לזד , בתנ"ך .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר