השקפה על בעיות מדינה וחברה

עמוד:27

מידגם יצירי אנוש , שאינם חורגים מגדר הנורמאליות ועל כן ד . ם זכאים לתמיכה בלא חקירה אם עבדו ואם לאו . דרך אגב , יחסו של התנ"ר ל"עבודה" עלול לאכזב את כל אלה הנוטים לערוך פולח ? לעקרון עבודת השכיר . אל נכון רואה התנ"ד בעבודה קללה . נגזר על האדם שיאכל את לחמו בזיעת אפיים . היה זה עונש ; ואמנם , התקדמות האנושות מכוונת תמיד לשחרור האדם מתוצאות הקללה הזאת . כל הקידמה הטכנית התבטאה תמיד בנסיון להמציא מכשירים שישחררו את המפרנס לפחות מחלק מאמציו של . 1 מטרתה האמיתית של כל קידמה טכנית היתה תמיד ליצור "רובוט" — "גילם" בעברית — משוכלל כל כך , עד שיסכון ליטול לידו את כל המאמץ הפיסי הדרוש לייצור הנכסים החומריים , ויניח את האדם בן חורין ליהנות מאותם הנכסים באין צורך לרכשם בזיעת אפיים . הרו בו ט האמיתי הוא המיכון , וברור לנו איך התפתחותו דוחקת בקצב מזורז את עבודת השרירים אל שוליים המצטמצמים והולכים של פעילות הייצור , והזמן אינו רחוק , כשזיעת אפיים תישכח אפילו בעבודת פרך מסוג עבודת כורה הפחם . הדחף למאמץ פיסי הוא אחד התמריצים הנאצלים והעקשנים ביותר של הטבע האנושי , אך בחלוף הזמן יבקש האדם סיפוקו במידה גוברת והולכת בסוגי ספורט שונים . בתור אמצעי להשגת לחם דבר יום יום אין העבודה , לאמיתו של דבר , אלא עבדות , ומן הדין שמדינה מתוקנת תחתור לחסלה . בראשית המאה הנוכחית הוציא לאור יהודי אוסטרי , פופר לינקיאום שמו , ספר שלא זכה מעולם לפרסום רב , אך אני מאמין כי בעתיד יתברכו בו העמים כבסיס לכל שיקום חברתי . בגרמנית נקרא הספר — Pflicht Die Allgemeinc Naehr "חובת ההזנה הכללית . " פ 1 פר דגל בביטול חובת השירות הצבאי , והמליץ להנהיג במקומה שירות לנוער . על שירות זה יוטל לייצר את מלאי המזון , המלבוש והמעון לכל אדם במדינה , ככל שיהא זקוק להם מכל טעם שהוא . במלאם את חובת השירות הכללית הזאת במשך השנים המועטות הקבועות בחוק ימציאו , מצד אחד , כל צעיר וצעירה את המינימום הדרוש למחיה בשביל כל הנצרכים , ומצד אחר "יקנו" בכד לעצמם את הזכות לספק את צרכיהם ואת צרכי ילדיהם . אני בטוח שהחברה לעתיד לבוא תיבנה על עקרונות אלה ; יתירה מזו : אילו היו עיתותינו בידנו לבחון את התחיקה החברתית של המדינות הפרוגרסיביות השונות , כי אז היינו מגלים כי עד כמה שיש לתחיקתן החברתית ערך כל שהוא , הריהי הולכת בעקבות שיטתו של פ 1 פר . מעבר לייצור המינימום הזה בשביל הכל , על הכלכלה להיות חופשית . המדינה לוחמת בעוני , המדינה לוחמת בכשלון — אין זה מעניינה ללחום בהצלחה או בעושר שהוא פרי הצלחה , מאבק תוך שאפתנות , מאמץ שהוא

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר