השקפה על בעיות מדינה וחברה

עמוד:25

למשטר חברתי מושלם ללא דופי במידה כזאת , עד שלא יהיה בו עוד מקום למאבקים אחרים . להיפר , הוא מחשיב בבירור היאבקות חברתית כיסוד בלתי נמנע ונחוץ לחיי הציבור , ובמיוחד מחשיב הוא מהפכה הדרושה לטיהור האווירה החברתית כשם שדרושות סערות לטיהור האוויר המוחשי . תכונה בולטת של רעיון היובל , כפי שהוא מתואר בקצרה בתנ"ד , מתבטאת בכך שהיא מאשרת את קדושת הקניין . זכויותיו המלכותיות של האדם לממלכתו החומרית קדושות כל כד עד כי אפילו נתקפחו בידו עקב ביש מזל , סופו שהוא מקבל בחזרה את רכושו . בעת ובעונה אחת מהווה היובל עקרון מהפכה ויש בו אישור מחודש לזכויות האדם להחזיק בבעלותו חלק מעושר העולם . זהו סיכום קצר של השקפת התנ"ך על בעיות המדינה והחברה . אין צורך להפריז בערכה המעשי המיידי . ברובה היא חלק מתרשים כללי מדי , פרימיטיבית מדי , תמימה מדי מכדי שתהיה בה תועלת מעשית . מובן , שלא ניתן לייסד משטר מדינה על סמך השקפה שיסודה רטינה של הנביא שמואל , ואשר לפיה סמכות השלטון היא בפשטות משהו בגדר מיטרד שאין לו תקנה . אין בנמצא תקנות ליחסי חברה שניתן לסגלן לשם התמודדות עם הסכנה המאיימת בלא הרף של מהפכה חברתית האמורה להתחולל בתאריך שנקבע חמישים שגה מראש , — מהפכה הממשמשת ובאה . ואולם כל הרמזים האלה במצורף מכילים אוצר בלום של רעיונות , המייחלים — אם מותר לומר כך — להיאסף ולהיערך מחדש כדי ליצוד מסגרת לשיטה מדינית שתהיה השיטה העברית המקורית ובעת ובעונה אחת גם לקח לאנושות כולה . תפיסה כזאת של המדינה , של חובותיה ומגבלותיה , דומני לא נוסתה מעולם , אפילו לא על ידי רישום על גבי נייר . בכך איני מרמז גם שניתן לנסחה בבחינת מצע של תנועה אחת ויחידה ולהעלותה להצבעה בצורתה ז 1 בוועידות . יהא צורך בשנים של מחקר סבלני כדי להעלותה על גבי הנייר ; יהא צורך בדורות של נסיון וטעיה כדי לתרגמה ללשון העובדות של מדינה קיימת . ואולם הנסיון ראוי שייעשה ואני סבור שניתן לפתוח בכך לאלתר על ידי קבלת הרעיונות האלה כחזון בית"ר למדינה היהודית לעתיד לבוא ולעיצוב דפוסי התרבות של חייה הלאומיים . חזון זה יצטרך לכלול את הסעיפים הבאים ! א ) בני האדם הם בני חורין ושווים זה לזה . אין אמת בהנחה שהאדם הוא קודם כל אזרח : להיפך , האדם הוא קודם כל משהו מעל לאזרח ; הוא מלך בזכות עצמו ואין לכבלו ולכוף עליו התחייבויות מן החוץ , אלא אם כן הכרחי הדבר בהחלט לשם הגנה עליו ועל שכניו . ב ) מן הדין להגביל תמיד את סמכות המדינה למינימום בלתי נמנע

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר