הקדמה

עמוד:9

מלאכתי — מלאכת אחד הבנאים , השוקדים על הקמת מקדש חדש לאל יחיד , ששמ — 1 עם ישראל . " רעיון ה"מיניזם" של ז'בוטינפקי עולה בקנה אחד עם רוח מסורת ישראל לדורותיה . ביטוי הוא להכרה , שכל קיומו של עם ישראל , מאז היותו לעם , מותנה בעמידה מתמדת במלחמה לקיומיות , 1 ההישרדות מחייבת מיצוי כל כוחות הגוף והנפש של כל פרט ופרט בישראל . "כל מצווה שמסרו ישראל עצמן עליהן למיתה ... עדיין היא מוחזקת בידם" ( שבת ק"ל , ע"א , ( לרבות מצוות הקיום ; זו היתד . גם אמית 1 של ר' יהודה הלוי : "ירושלים אמנם תיבנה , אם ייכספו לה בני ישראל בתכלית הכוםף" " ) הכוזרי , ( " ובכך נתמצתה גם אמונתו של רבי נחמן מברסלב : "כי עיקר נצחון המלחמה כשמתחזקין בעקשנות גדול עד שזוכין לבוא לארץ ישראל" " ) ספר ארץ ישראל . ( " בשנות חייו האחרונות , ב"שעת רחמים בין השמשות , " כשעלה בידו של ז'בוטינסקי להיחלץ לשעה קלה מן "המטבח הציוני , " ולשרטט בקווים כלליים את המשטר האידיאלי , השאיר בכתובים מסגרת לבניין מדינה מתוקנת . יסודה בפילוסופיה של היחיד . הוא מעמיד את קדושת חיי הפרט במרכז ההוויה האנושית . האדם — כל אדם — הוא חזות הכל . "לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר : בשבילי נברא העולם" ( סנהדרין ל"ז , ע"א . ( האדם הוא נזר הבריאה , "מלך , " ומתוך הכרה במעמדו זה יש לנהוג בו . ( ושוב , גם כאן קלע ז'בוטינסקי לדעת חכמי ישראל מימי קדם , שכן כבר נאמר במקורותינו : "כל ישראל בני מלכים הם — , " שבת ס"ז , ע"א . ( חלומו של ז'בוטינסקי היה להתפנות ביום מן הימים ולהעלות על הכתב את תורת "פאן באסיליאה" שלו , — זו מלכות הזוהר של היחיד , עולם של רחמים וחירות איו קץ , פעלתנות כמעט בלתי מסוייגת , משחק נפתולים ברוך יוזמה , שיש בו מתנובת מחשבתו של כל אדם ואדם להפריית האנושות כולה ולהענקת אושר לבריותיה . ז'בוטינסקי טיפח את רעיון האינדיבידואליזם , ומלכותו מצטיירת בדמות יקום אנארכיסטי , במובן הטוב של המושג . יש בתורתו ממזיגת רעיונות פילוסופיים שאולים , אך כל עצמה טוענת היא למקוריות . אם תרצה , יש בה משהו מעקרונותיו של הנרי דוד ת 1 ר 1 ( בעל " ) וולדן , ( " ואם תרצה יש בה משהו גם מהערכים האידיאיים של מאכס שטירנר וניטשה , אף על פי שז'בוטינסקי עצמו התנער מהם . שלוש הן אשיות המשטר הדמוקרטי : שוויון , אי כפיה וביזור סמכויות השלטון . אין ז'בוטינסק'י גורס הבדלי דרגות באנושות ; זהו פועל יוצא להשקפתו ש"העולם מורכב מנםי כים — , " היא מסורת התשתית של המאה ה : 19 "היה זה משורר וינאי שאמר : ' מזמנים אחרים באתי ואל זמנים אחרים אלך , ' וגם לי מוטב להיעלם ולעבור מן העולם מאשר להסכים להשקפה , שבני ובן זולתי אינם אנשים שווי ערך , שבני וסנדלרי אינם שווים . " ב"סיפור ימי" הוא מעיד על עצמו : "הנני 'מטורף' לגבי מושג השוויון . " כיון שמקובלת עליו מלכות היחיד , ממילא מתקומם הוא נגד כל משטר כפיה ; אחת הרעות החולות הקשות ביותר של המאה ה 20 היא מדינת 2 "בימי אבל , " כתבים , פליטתיס , ירושלים , תשי '' ד , עמ' 3 . 40—39 יהודה בנארי , "יחוד וחברה בהשקפת עולמו , " האומה , חוב' , ( 9 ) 1 תמוז תשכ'ד—יוני , 1964 עמ' 4 . 185—179 כתבים , נאומים /( 1940—1927 ) ירושלים , תש"ח , עמ' . 153

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר