שלמה סקולסקי - משורר

עמוד:927

שלמה סקולסקי - משורר צליל של עברית בהירה , זורמת , ואף מוסיקאלית , הביא לשירת בית"ר שלמה סקולסקי הבית"רי מפו צ'איוב ( אוקראינה , ואחר כך פולין , ( שעם שלא מאס בשירה פוליטית היה מסוגל להתבטאות ברוח סיפ רותית מעודנת ורגשית . כבר משיריו הראשונים ניכר סקולסקי בכושרו לבנות בתי שיר בארכיטקטורה מרהיבה ובחרוזים מושכים . ברם ניכרים בהם רגשותיו הסוערים , רגשות געגועים לציון ולגבורה , ורגשות צער וכאב ובושה על גלותו של עם , הגולשים אל מעבר לתמונות ולדימויים . משום חריפותם ועוצמתם קשה היה לו לכבוש רגשותיו ולהצניע סערת רוחו . כבר משירו הראשון שנדפס ' ) ביכורי תרצ"ד , ב'הירדך ) נעשה סקולסקי קרוב ללבם של קוראים הרבה מקרב בית"ר . רמבה היה המעורר והמעודד , שהזמינו להשתתף ב'מצודה . ' בבמה זו וב'המדינה' פירסם בקביעות שירים פרי שנות כתיבתו הראשונות , וכן שירים חדשים , מהם שירים שנשמעו בהם הדי הזמן . כבר קודם למילחמת העולם השנייה נעשה סקולסקי מקובל ומוכר כמשוררת הצעיר של בית " ר — משורר ענותה ואמונתה . כמה משיריו נילוו להן נעימות עממיות והושרו בחוגים נרחבים בגולה ובארץ ישראל . כמורה וכמחנך היה סקולסקי סמוך אצל השירה העברית החדשה שנתפתחה בארץ ישראל , ולא רק אצל משוררי התחייה . מן החדשים הושפע בסיגנונו . באחד מראשוני השירים שכתב ' ) מגילת בית"ר / 'מצודה / אוקטובר ( 1937 בא להציג את בית"ר , כלשונו , ' כבעייה שורשית וכחווייה עמוקה וקובעת , המתגלגלת במשך דורות ההיסטוריה העברית עד להתגלמותה בנוער' של דור המילחמה למען ציון . לדידו , בית"ר אינה סתם תנועת נוער , אלא נושאת מורשת היונקת ממעיין עמוק ורחוק . ב'מנילת בית " ר' קרא בסיגנונו של אורי צבי גרינברג : 'יש אמת נצחית אחת , במוות תמצא היים ו חרות ; / יש תורה נצחית אחת , חגיה - חללי קרב ; מלכות , / יצור נצחי אחד ישנו , על דמו יחיה : ישראל . / אכן , הרה חיים המוות הוא , שיר עולם , ושם השיר : חרות מלכות ישראל - ' 1 'נאום בית"ר . ' וכן : 'סוד החיים ' מרד וכיבוש , כיבוש וניצחון , / וזהו האושר — נאום בית"ר , ' מן הראשונים היה סקולסקי , ששר את המרד בדרך לחירות העם , את ההעפלה ואת הקורבנות המתחייבים בדרך הקשה לחירות . אל הלוחמים אמר : 'תעודתכם — ביריון כל רך לב , בירזול כל שריר , / ציון לקרב מחכה , לקולכם כי יקרא תגר . ' ! התנבא לתקומת מצודת ביתר באש , 'אך טרם על ראשה תאיר מנורת שיבעת הקנים , / עוד יחשך שבעתיים מבתחילה , / כחשוך הלילה לפני עלות השחר . ' ... ברם 'עוד יאמר : / "לא היו ייסורים בייסורי בית"ר — ועונג גדול לא היה מבית"ר . ... " ! בסופה של המגילה קרא המשורר : ' האח ! אלפי שנים נשאתיך , בית"ר שלי , / ממרחקים זרועותי שלוחות אליך ! / מי יתן קיבורתי ברזל , / ואימשכה אחריך — מאגניט עד , / בהימשך הפרח לשמש , מישבר ים - לאור סהר / ... בית"ר שלי , ראיתי אח מוציא בשמך נשמתו , / אח אחר בגללך השתגע , ... / שנינו מחכים ו אנוכי לך - את לי , / בך אבנים , יוקדות מני דור , / מצבות מלכות בית דויד של עבר ; / בי - לב צורב ומסולע שכזה , / נם בו מלכות בית דויד , של עתיד , של מחר : / והיה כי עדיך אבוא , מצודתי , / אבניך אגולה , אגולה / ... ואם החיות מלכותך לא אוכל , אפולה , / על חודי צוריך אפולה / וינופץ זה הלב . / אף מנו אז מלכותך תופע , / מלכותך את — מלבי , / בית"ר שלי . ' . סקולסקי הגיע לארץ ישראל בשנת 1941 כעולה בלתי ליגאלי מווילנה , שנעשתה סובייטית , בדרכי נוד ( רוסיה , טורקיה , ( אלא שעודו בגולה שר את שירת אצ"ל , שירת בן יוסף וראש פינה . ערב המילחמה העולמית השנייה שר לכבודה של ה'איבאקו אציה' עם פינוייה של קהילת גדאנסק / דאנציג , / ועם התפרצותה של המילחמה שר על הגיטאות ועל ( 1970 אחדים מן המשתתפים בקובץ זה נשלחו לעבודת פרך בוזבלי הגז ירה של רוסיה , ואחדים לוחם אבדו במאבק נגד העמלק הנאצי — בכללם יוסף גלאזמאן , נציב בית"ר ליטא , ממפקדי הפארטיזאנים , שדיבר בקובץ בהערצה על ז'בוטינסקי 'אוכף הגורל היהודי . ' האמיתי החולם על היצירה שעדיין לא יצרה , ולא על מה שכבר יצר , חולמת בית"ר על הצבא היהודי הלאומי בשביל ארץ ישראל . ' באותה רוח פיתח א . רמבה את מושגי היסוד של תנועת התחייה הלאומית , וערך מחדש את מאזן הרעיונות ביחס לשאיפתה של בית"ר ומהותה החלוצית - הצבאית והרוחנית כאחד . בקובץ זה הובאו פרקי זיכרונות מעניינים , כתבות רבות מן החזית בארץ ישראל , ותיאורי הווי של בית"ר בגולה ובארץ ישראל שכמוהם כתעודות מאוירות רבות חשיבות להיסטוריה של בית"ר באירופה - היסטוריה שמחמת המילחמה נקטעה כמעט בכול אותן הארצות . 197 ° שער אלמאנאך ט"ו השנים בהוצאת נציבות לאטבי !

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר