שיירות: 'אלי' , 'ג'יפו א' , 'דלפא'

עמוד:894

שיירות : 'אלי' , 'ג'יפו א' , 'דלפא' אחר 'דראגא' באו ספינות אחרות בפיקודו של שמואל טאגאנסקי : 'אלי' ו'ג'יפו א , ' שיצאו מנמלי רומניה והעלו בדצמבר 1938 לחוף נתניה 734 + 540 מעפילים . 192 ' בו בחודש הועלו עוד 250 מעפילים בו בחוף בספינה 'דלפא , ' שהועמדה בפיקודו של נתן קלפוס . שתי הראשונות העלו את אנשיהן אל החוף באמצעות הספינה הקטנה והמהירה 'ארטמיסיה' ממרחק של יממת נסיעה מן החוף . השיירה של 'דלפא' אורגנה תחילה בידי 'מרומי' בהתחרות לפעולתו של ערי ז'בוטינסקי . עם 'דלפא' יצא במחתרת דויד רזיאל לפגישתו עם ז'בוטינסקי ולביקור במרכזי הפעולה של אצ"ל באירופה . השיירה של 'ג'יפו א' אורגנה בידי ערי ז'בוטינסקי . מתחילה לא נטה אצ"ל לטפל בה ( מטעמי חשבונות בלתי מבוררים , ( אלא שלבסוף יצאה בפקודתו . בדרך נשדד חבו של מאגר האוכל , וערי ז'בוטינסקי דאג לחידושו . רוב מעפיליה בא מצ'יכוסלובאקיה . אחר סיפוח אוסטריה לגרמאניה נתרבו בצ'יכוסלו באקיה פליטים יהודים שהגיעו חסרי כל וציפו לעזרה ומהם אף קיוו להמשך נדודים , בדרך לארץ ישראל . מלאחר הסכם מינכן ( 1938 . 9 . 29 ) נעשה מצבם של הפליטים בצ'יכוסלובאקיה קשה יותר . חשודים כגייס חמישי נתפסו רבים והוחזרו אל מעבר לגבול לסכנת חייהם . לישכת העלייה בפראג היתה פעילה , ושיתפה פעולה עם הלישכה בברנו - באיזור שבו נתרכזו בייחוד הפליטים שהגיעו לצ'יכוסלובאקיה מגרמאניה ומאוסטריה . לישכת העלייה בעיר ברנו נעשתה חשובה מכוח יוזמתו של הצה '' רי הרמאן פלש ( מווינה ודאנ ציג , ( איש עסקים , שנתן דעתו וזמנו על אירגונה של עלייה ב . ' בתפקידו זה , שהוכר מטעם הנציבות פרידנזאן , הילל צור , יעקב קליין , אברהם רובין , חיים רימשון , שמעון שיפוני , משפחת שפיגל , אליהו תמרקין . ( 1921 מלאחר הסיפוח של אוסטריה ועד לפברואר 1939 יצאו בחמש שיירות 1783 מעפילינו ( בכללם 600 לערך בית"רים . ( הלך לפניו , וברכת ראש בית '' ר וראשי ההעפלה ליוותה אותו . אף 'דראגה ב' התנהלה לפי השיטה של 'דראגה א / הגיעה עד למרחק יממה מחוף הארץ , ומשם הועברו אנשיה בשיירות ל'ארטמיסיה' הקטנה ממנה , ומסוגלת לקלוט מאכסימום 200 איש . 'דראגה ב' הורידה את אנשיה בחוף נתניה ( דצמבר . ( 1938 בהורדות אלו השתתפו עשרות מחברי אצ"ל , שאורגנו לתצפית , למישמר , ולעצם ההורדה מן הסירות , וכן לקבלה בחוף ולפיזור האנשים . 1920 הגירעון הכספי שהכביד על המיפעל סיכן את ביצוע ההפלגה של שיירה זו , אלא שערי דבוטינסקי היה מוכן לקבל על עצמו אישית את האחריות לביצועה , ונתחייב בתשלום סכום 210 ) לא"י ) לאצ"ל , ושוב נתחייבו בירורים מרובים בקשר לבך . בשיירה זו הגיעו 52 מעפילים מפראג , לפי יוזמת ערי ז'בוטינסקי בעזרתו של ד '' ר וילי פרל . ( 1920 טי' נזיז , דר'ח 'שווארץ' הנ"ל . בראש הפעולה האחראית והמורכבת בנתניה עמדו משה חסון , דוב רובינשטיין ויעקב צ'ינסקי . חוליה רפואית פעלה בראשות ד '' ר דויטש ודיר בקמן . המעפילים הובאו אל קולנוע 'אסתר' ( בבעלות אייזיק גרינשטיין , ( ושם קיבלו ארוחתם הראשונה ( בניצוחו של בנימין שווארצמאן . ( משם הובלו באוטובוסים של 'אגד' אל פלוגות בית"ר ומקומות יישוב שונים . בשעת צורך הוסתרו אנשים למשך יום אחד בבתי האריזה שבפרדסי הסביבה . בפעולת ההתנדבות השתתפו כמאה אנשים , בכול ליל הורדה — כשישים . מקצתם נזכרו בספרו של ח . לזר : יעקב בלאו שטיין , יוסף וייסליב , לפטה , ברוך מאלאבסקי , חיים מגורי כהן , גב' נוביק , יצחק פוקס , משפחת ד '' ר פרבר , אסתר תביעה מד"ר פרל להוציא שיירה מווינה תוך יומיים כדי למנוט סכנת נפשות ( מ"ז , ג ( 2 / 11 / 4 / 4

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר