גבר המתח בין בית"ר לבין אצ"ל

עמוד:874

השינוי בנוסח הינדר' הבית"רי בכינוס העולמי נעשה על דעת הכינוס , ללא מאבק כולשהו . אף כל שאר החלטות הכינוס לא היו קשורות נלל בחשבונות אציליים , שהרי הכינוס כולו עמד במישור ההזדהות הגמורה עם אצ"ל , שהחבירות בו מחייבת כל בית"רי בארץ ישראל . כינוס בית"ר לא נתן בשום פנים גוש פנקה כולשהי לקיומם של 'תאים ' אציליים בתוך בית '' ד שבגולה . "" ברם אחר הכינוס הגבירו אנשי ה'תאים' את פעולתם , וההפרעה לעבודת בית"ר בפולין נעשתה חמורה למדי . ניסיון לקרוא את ה'מחתרת' אל הסדר לא עלה יפה . 1882 ( 1881 מחר אפוא לקרוא טל ניצחון האגף הקיצוני , הוא אגף אציל , בכינוס ביתיר ( בנאי , 'חיילים אלמונים . ( 27 , ' בלתי ראוי לערוך חלוקה בין קיצונים לבין מתונים בבית"ר מבחינת אציל , שהרי שאלת ה'תאיס' לא היתת אידיאולוגית , אלא שאלה טכנית אירגונית . ( 1882 וכאן אולי יפה עדותו של בנאי ( שם , שם ) ... ' ., מכיוון שנציבות ביתיר נשארה בידי המתונים ... נשתררה מבוכה בבית'ר . בקננים כבאראנוביץ , ' שמפקדי ביתיר היו גם מפק דים ביתאים * לא היו כל חיכוכים . מי שנראה בעינינו ראוי וטוב מן הבית'רים — העברנו אותו לתא אירגוני , אולם בקנניס רבים נותרו כמפקדים בביתיר אנשים שלא אורגנו ביתאים , ' וכאן רבו הסיכסוכיס . הם התחילו נזרגישיס , שרבים חברי בית"ר הם בית"רים למראית עין , אך למעשה הם סרים למישמעת אחרת . נציבות בית"ר ראתה צורך לערוך ' מסט נגדי , ' נערכו כינוסים אזוריים נגד החותרים מבפנים . טענתם העיקרית היתה לא רעיונית , כי אם מישמעתית אירגונית . קיום אירגון בתוך אירגון סופו פילוג . אין בגולה כל צורך באירגון צבאי ותאים חשאיים . הנוער הלאומי יקבל את חינוכו הרעיוני בגולה , יעלה ארצה ושם יצורף לאירנון המחתרתי שאיננו אלא אחת הזרועות של התנועה הלאומית . כינוס מסוג זה התקיים גם בבאראנוביץ ' . '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר