אמנות

עמוד:870

אמנות בהחלטות מיוחדות של הכינוס נזכרו ענייני תיאטרון , מחזות ושירים של בית''ר : . 15 הכינוס רואה באמנות מכשיר יסודי בעבודה החינוכית והתעמולתית , ולפיכך מציע : א . לעשות את המאמצים ליצור בימה בית"רית , שתשמש ביטוי לכוחות אמנותיים של התנועה ( בהצגות , רציטאציות ומקהלות . ( ב . לדאוג להוצאת מחזות בתוכן לאומי . . 16 הכי 1 וס רואה נחיצות ראשונה במעלה בהוצאת קובץ השירים הבית"ריים עם תווי נגינה . כמוכן מדגיש את הצורך החינוכי בשירים בית"ריים חדשים . החלטות אלו הוחלטו ללא ספק בהשפעתם של אנשי ההוראה והאמנות בבית '' ר , ובייחוד של אלה שהירבו לעמוד על חשיבותה של האמנות בחיי בית '' ר , כגון אביגדור מוריק ואחרים , במאמריהם בעיתונות הבי ת'רית . בית" ר הצעירה דרכה החינוכית של בית'ר הצעירה נדונה וחזרה ונדונה בכינוסים , במועצות ובפגישות , ואף בעיתונות הבית '' רית . בכינוס השלישי נתגבשה מחדש ההשקפה על יסוד הצופיות בחינוך של בית '' ר הצעירה : . 17 הכינוס רואה בצופיות יסוד החינוך של הבית"ר הצעירה , המהווה מיקצוע עילאי בריכוז מיקצועות ההדרכה בדרגה זו . בהחלטה אחרת הועלתה החשיבות להוציא לאור כלי מבטא מרכזי מיוחד לבית '' ר הצעירה . ניסיונות מסוגים שונים כבר נעשו בכיוון זה בארצות שונות . בחירות לשילטון בית " ר ונעילה ראש בית '' ר הודיע על תוכניתו להעביר את השיל טון כמעט כולו לווארשה , ובו יפעלו מרדכי כץ , אהרן צבי פרופס , ד"ר בנימין לובוצקי ( שיעמוד בראש מחלקת התרבות ויקים בתי ספר מרכזיים , ( ערי ז'בו טינסקי ( שיעמוד בראש מחלקת העלייה , ( מנחם ציא לפועל מיפעל זה . ' בוועדה הועלו הניסיונות שנעשו בתחום זה בארצות אחרות , ובייחוד באפריקה הדרומית ובפולין , וסוכמה הדרישה ליצור בהקדם 'מחלקת אווירייה' לייד שיל טון ביתיר . החלטות בענייניתרבות הוועידה דנה בתחום התרבות והחינוך בבית '' ר , וקודם כול בשאלת עיברורה . בשאלת העברית היתה אנוסה הוועידה להגיב על ההתקדמות הבלתי-מספקת שהתקדמה התנועה : עברית : . 1 הכינוס קובע , שלמרות ההתקדמות הניכרת בבית"ר בידיעת הלשון העברית , לא נעשתה עדיין ללשון השלטת בקהל הבית"רי ובעבודת בית '' ר . . 2 הכינוס קובע את ימי חג הפסה תרצ"ט כמועד אחרון לרכישת הידיעות המספיקות בלשון העברית בשביל כל התנועה הבית"רית . כל המפקדים והמנהלים , שלא ימלאו החלטה זו עד המועד הג"ל מסתלקים מכול תפקידיהם , והבית"רים מן השורה — אם לא ימלאו דרישה זו - יורדו למדריגת טירונים . . 3 כל הבית"רים החדשים הנכנסים לקן ואינם שולטים בלשון העברית , צריכים להשתלם במועד של שנד . אחת בידיעת הלשון . . 4 הכינוס מטיל על השילטון לעבד נורמות של מינימום ידיעות בשביל המפקדים , הקצינים והבית"רים מן השורה . . 5 הכינוס מקדם בברכה את הספר של ראש בית '' ר e . nc מלים' הקרוב להומיע . מאורעות הימים היקשו מאוד על פעולת העיברור בתנועה , שנתגייסה יותר ויותר לפעולה בקנה מידה גדול בתחום העלייה הבלתי חוקית ולהכשרה הצבאית . הספר 'תרי '' ג מלים' יצא לאור רק בשנת , 1939 במהדורתו האנגלית . מוסדות חינוך וספרי לימוד בהחלטות הודגשה חשיבות אירגונו של בית ספר מרכזי לחינוך סינתיטי מטיפוס גבוה וייזומם של בתי ספר וסימינאריונים ארציים וגליליים להדרכתם של מנהלים בבית '' ר , לצד הגברת הפנייה של בית '' רים למוסדות חינוך מתאימים הקיימים במדינות השונות . על יסוד ההחלטה : 'הכינוס קובע , שהסיבה הראשית לעיכוב בהגשמת התוכנית / התרבותית / היא חוסר בספרי עזר במיקצועות השונים , ' הוטל על השילטון לראות את מרכז הפעולה התרבותית בהוצאת ספרי לימוד של הלשון , ההיסטוריה הישראלית , הציונות , כתיבת הארץ , ידיעת העם , מילחמות השיחרור של העמים , תולדות הצבאיות בישראל ובעמים , ועוד . המנוס ראה ברכה בהמשכת קיומן ופעולתן של הבמה המרכזית 'מצודה' ו'הסיפרייה הפופולארית הלאומית / וביקש להוציא לאור את מיברור שירתו של אורי צבי גרינברג לבית '' ר ולנוער . החלטה בתחום החינוך הכללי : 'הכינוס רואה צורך בהמחשת חובות הבית"רי הנובעות מעקרון ההדר , ' ולשם כך מציע לערוך 'אורח חיים בית '' רי מפורש' - כלומר מעץ 'שולחן ערוך של התנהגות ונימוסים לבית '' רי בכול מקום ובכול שעה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר