ויכוח בבית"ר ועמדת ראש בית"ר

עמוד:843

ויכוח בבית " ר ועמדתראש בית " ר בתחילת 1938 נעשתה תופעת ה'תאים' ידועה , וכאילו תבעה את ההכרה בה כבגורם של שיגרה וקבע . פרופס לא הסכים , ולא יכול להסכים , לקיומו של גוף מחתרתי בתוך בית"ר , הנתון למישמעת אח ( 1847 א . פ ,. 'הנזדינה . 1938 . 3 . 14 ' , בדברי הפרידה של חברי המישלחת מארץ ישראל ( יצחק ילין , יעקב שוובל , אליעזר שונוטק ) בווארשה צוינה גבורת החברים בחזית ארץ ישראל ... ' אולם מעט הוא כל זה , מעט מאוד . למולנו עומד כוח איתן ועצום המצפה לכיליוננו וחורבננו המהיר , ולמול הכוח העצום והאיום הזה לא מספיק כוח מוסרי בלבד נגדו . עלינו להחזיק בידינו נשק ממשי ... הבו לנו את הכוח הזה ואנו נשחרר אתכם גס מעול סבלכס בגולה ונפרוץ למענכם את חומת הארץ החתומה והאטומה בפניכם ללא רחמים' ( שם , ( 1938 . 2 . 20 ועל האווירה בפולין , ובייחוד בווהלין , תעיד החוברת ? חזיתנו' ( קובל , פברואר , ( 1938 ש'מוטו' שלה : 'שמש הציו נות המרדנית עולה / באחד המאמרים ( בח"י : י . ה ( . נוסחה התיסה י 'העם העברי חייב להקים מתוך מיטב הנוער שלו גדוד של מיואשים , כמו אלה של העם היאפאני ... כמו ה"איזקאדרא דיספיראטא " של האיטאלקים ... נזירים ... אפילו במחיר חייהס . לא רק בארץ-ישראל צריכים הם ( ועושים ) להגן ולשמור על כבוד העם . בגלות מטרתם כמעט שווה . מעטים הם , אבל הם מצויים . בית"רים צעירוניס החשים געגועים על הקרבת חייהם לעמם . ' בעל התיסה הזכיר , שבפולין ניסו הללו לעשות כמה אירגונים כושלים , ניסיונות ילדותיים , משום חוסר ניסיון מעשי , וקבע , שיש להקים אירגון על בסיס של המישמעת הצבאית החמורה ביותר . רק המיטב יאורגן , ודין בוגדים כמו אצל כל העמיס י 'איר גוננו צריך לקיים מתוך אנשים מעטים כוח של מאה אחוזים . כי בו יש מקום רק לבית"רים אידיאליים בכול המובנים והמוכנים לנזירות וקורבן חיים . ' כל הגיליון כולו נכתב בסיסמה אחת : גבורה וקורבנות , כמו בכול תנועות השיחרור הלאומיות . צפניה סלעי קרא בו 'לפולחן חדש בחינוך הנוער הלאומי ! חינוך דור מחדש , חדור איבה לעולם הנאור כולו ... פקעה םבלנות האמונה בדיפלומאטיה ,... הלאה הצהרות נייר . ' ... היה זה פתח ניסיון שעשה ב . ורבה מפקד הקן , לקיים ביטאון , שיעכב את הצטרפותם של בית"רים לתאי אציל ( עדות אנשל שפילמאן . ( במאמר המערכת הובטח , שהביטאון 'יעמוד על מישחר האינטרסים של בית"ר , הוא ישתדל להרים את הרוח הציונית מרדנית בשורות בית '' ר ' , וברשימה האחרונה ( של בן אהרן ) ניתנה תגובה לעניין ההצהרה של החזית האקטיביסטית , ורוח התגובה : קבלת דין ההחלטות של הקונ בנט של פראג . ( האחראי לחוברת : י . ציחרינג . ( הוויכוח על מהותה של הדרך הצבאית לנוער ולעם הוסיף להיות ויכוח סוער בדיוני פנים , והיו לו הדים חריפים אף בדיונים פתוחים ובעיתונות . הקו הצבאי של 'האקטיביסטים' יוצג בתוקף ובמרץ באמצעותו של שמואל מרלין ( אז מזכיר הצ"ח בפולין , ( ואילו את הקו הקונסרבאטיבי ייצג בלא פחות תוקף ומרץ ד '' ר שמשון יוניצ'מאן , שהדגיש שלא עניין הלגיוניסם הוא ששנוי במחלוקת כולשהי , אלא עניין ההכרזה על מתן גט לאנגליה הוא הנושא האמיתי של הדיון האקטואלי . 181 ° ואף נציג הדור הראשון וסמלו , אהרן פרופס , כתב על המילחמה הקרובה : 'מזויינים בנשק החזק והקשה ביותר , באמת ההיסטורית של הגאולה השלימה ובאמונה בניצחון האמת הזאת , חוללנו את המהפיכה בפסיכולוגיה של הנוער ... מאורעות בעלי חשיבות היסטורית גדולה אירעו במשך שלוש השנים האחת נות בציונות ומחוצה לה ... נדמה , כי הציונות עומדת עתה על סף של תקופה חדשה , תקופה של מילחמה ... מילחמה זו נכריז לא רק בחזית היושר האנושי , לא רק בפארלאמנטים ובינייני המיניסטרים , אלא גם בשדות ארץ ישראל . 1817 ' ... לקומוניסם הלוחם והנרדף ... היו הייאוש והשיממון דוחפים רבבות לזרועות מהפיכת זרים זו . במצב זה היתה בית"ר האלטרנאטיבה לדינאמיקה המהפכנית של הנוער , ואכן היתה תנופה עצומה באמצע שנות השלושים . כינוס בית"ר באוק טובר 1938 / הכינוס העולמי השלישי / היה ביטוי לדחיסות באוויר המהפיכה העברית ולהכרחיותה , והיה גם ביטוי לאותם כוחות דינאמיים עצומים שנצטברו בערי פולין ובעיירותיה , ובית"ר לא נתנה להם עוד מוצא . לחש הקסם של האצ"ל בא כמשב רוח בדחס הזה והוא בא כעוגן הצלה . ננוד תהו בית"רים פשוטים , למה דרושה מיסגרת חדשה למילויי המא ווייס אשר המיסגרת הקודמת טיפחתם , עוד הורידו בית"רים בבושה את ראשיהם כשאמרתי להם , שבשבילם תעלה העלייה הבלתי חוקית "רק " 400 זלוטי / זהובים , / ובבתיהם ובבתי הוריהם לא היה גם מה למכור עוד . עוד היתה אינרציה רבה בסדרי החיים בקננים . עוד היתה דמות בן יוסף זה אך נתלה ומדי בית"ר עליו ושם ראש בית"ר על שפתיו . אבל גם היא כבר היתה על הגבול בין הישן העומד להיקרש ובין החדש הקוסם במעש חד פעמי וגואל , גואל מבעיות הכלל וגואל מסבלו של הפרט , מצרת הרעב ומצרת הריקנות ומצרת השיעמום ומצרת היגון הניבט מכול עיניים , מכול רחוב , מכול קן , מכול פני אבא אמא מדולדלים ומיואשים , שאינם יודעים עוד כיצד לדאוג ל"תכלית" לילדיהם , כי נ ^ תמו כל שערי התכליות' ( מפרק 'נוער בין תהום וחזון , ' ' מעשר ראשון ' , יז—יח . ( ניתן לקבל את תיאורה של המציאות הגלותית בכללה ולפרטיח , אבל בכול זאת קשה להסיק ממנו את הלקח , שה'תאיס' היה בהם כדי להאיר את האור הגדול לעיני הנוער העברי בפולין , או לפחות לעיני בית '' ר ; שהיה בהם כדי לשנות את המציאות הגלותית , או כדי להקדים את מערכות הגאולה , יתר על מה שהיתה מסוגלת לכך בית ו . ( 1846 עי' דברי יוניצ'מאן , 'אונזער וועלט' ? , 1938 . 2 . 25 עי' תשובת מרלין , 'אונזער וועלט . 1938 . 3 . 11 ,. 3 . 4 ' ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר