סוף למיפעל הימי בצ'יביטאווקיה

עמוד:779

חמור בעבודת בית הספר הימי בכללו . בליבורנו נהי תה הספינה סלע המחלוקת בין הנושים , מפקדי שתי ספינות הגרר שהצילו אותה , לבין נציגי חברות הביטוח , ונציגו המיוחד של הפאטרון קירשנר . בספינה נתגוררו תלמידים , שעמדו לפני בחינתם ותלמידים חדשים שהגיעו אל המחזור הרביעי . בספינה אף הוחזק ציוד בית הספר , שנלקח לצורך המסע . משיצא הלפרן 8 ) ו 938 . 2 . ו ) לפאריס לעשות להשגת כספים כדי לפרוע את החובות , הופקדה הספינה בידי החובל אברהם בלאס . בלאס גבה מן התלמידים החדשים את שבר הלימוד שהיו חייבים , ואת הסכום העביר מייד לפוסקו לחידוש הביתן על חומת מיבצר סאן תיאו פאניו בצ'יביטאווקיה . הספינה היתה מבוטחת בסכום כולל של 50 ו אלף ליריטות , ואילו שולם הסכום היו הבעיות נעשות קלות יותר , אלא שחברת הביטוח לא היתה מוכנה לפרוע את סכום הביטוח , משום שלא היה כאן בבחינת 'אובדן גמור , ' אלא לשאת בהוצאות ההצלה בלבד . בעל הספינה ראה הכרח להכריז על 'נטישה' , ( 1938 . 4 . 29 ) ברם חברת הביטוח לא קיבלה את טענת ה'נטישה . ' רק לאחר משא ומתן מייגע שילמה חברת הביטוח — והיה הדבר כבר ביולי 939 ו - בערך שני שלישים של סכום הביטוח . תפקידו של בלאס באחראי היה קשה במיוחד . הוא הרחיק מן הספינה את אלה התלמידים שלא פרעו חובותיהם , אלא שלא היה לו מקור לקיים משק ופעולה אף בשביל התלמידים שחשבון שכר הלימוד שלהם נפרע מראש . כרגיל בימי מצוקה הוטלה הדאגה על ראש בית"ר עצמו , שסר לרומא ( 1938 . 3 . 15 ) לפגישה מיוחדת עם פוסקו ועם ד '' ר רופאר , בדרכו לאפריקה הדרומית . 1 " 6 פוסקו הסביר את הקשיים העומדים בפני המשך הפעולה בבית הספר , וביקש לשחררו מן העול . אף ד'ר תפאר ביקש לשחררו , שכן לא יהא עוד מסוגל להקדיש מזמנו לבית הספר . ז'בוטינסקי פנה לפוסקו בבקשה לעשות מאמץ אחרון : 'קחה נא את הבחורים שוב תחת חסותך ! קחם חזרה לבית הספר ! אין אתה יודע מה רב הנזק שתגרום לנו , אם תסרב לתמוך בנו עכשיו . ' ! פוסקו שוכנע והבטיח לעשות את המאמץ המבוקש . השילטונות הימיים באיטאליה כסבורים היו , שבית הספר הימי היהודי עקר מצ'יביטאווקיה למקום אחר , שהרי הוחלף דגל הספינה 'שרה א' בדגל צרפתי , והרי הועמסו על הספינה כל התלמידים וכל חפצי בית הספר . נתברר , שיש להגיש בקשה לקבלת רישיון חדש , כאילו מדובר ביוזמה חדשה . פרופיסור מנדס וד"ר רופאר טיפלו במיניסטריונים השונים בעניין קבלת הרישיון המחודש . בציפייה לרישיון זה חזרו התלמידים לספינה , ובלאס הנמרץ פתח מייד בשיעורי ניווט וטיפול בציוד ימי , ובהוראת הלשון האיטאלקית , וכאמור אף הצליח לאסוף סכום כסף ולשולחו לצ'י ביטאווקיה לגמר חידוש הביתן על חומת מיבצר סאן תיאופאניו . עם קבלת הידיעה שהרישיון יינתן כבר היה מוכן בהעברת התלמידים וחפצי בית הספר מליבורנו לצ'יביטאווקיה . בסוף מאי היה הדבר , אלא שעדיין חמור היה החסרון בכסף , ופוסקו הסכים שבלאס יצא לפולין , כדי לאסוף שם כסף , ובייחוד לגבות חובות של שכר לימוד . בית הספר שופץ כראוי , והשיעורים ניתנו באולם-הרצאות מסודר נאה . קירשנר שביקר במקום נהנה מאוד , וראש בית"ר , שקיבל את תיאורו של קירשנר , כתב 938 . 7 . 1 ) ו ) לפוסקו דברי שבח על שעשה לטובת הימאים ובשביל מישלוח דייגים לארץ ישראל : 'בימים אלה העטופים צער ואבל , הנתונים בסימן עץ התלייה ( 1646 ראש ביתיר ביקש את פוסקו להיפגש עמו , 'לא רק נזשום שנוכל להחליט החלטה טובה , אבל בראש וראשונה משום שחשוב לי מאוד ללחוץ את ידך כגבר המכבד את עמיתו . סדר היום של הישיבה ברור : העתיד המיידי וטתיד בית הספר ( בדבר הספינה ועתידה נראה לי לצערי , שאין לנו עוד מה לדבר . ( מבין אני , שיש שני צדדים לבעייה המיידית : כסף ורישיון . נראה יחד מה יהא ביכולתנו לעשות . איני רוצה להביע כאן מה גדול כאבי טל אובדן ישרה אי . ביססתי תקוות מעשיות הרבה על הרושם שעתידה היתה לעשות בביקורה בלונדון ; כש"שרח א" ותלמידיה היו מגיעים אל נהר התימזה ומארגנים היינו סעודות חגיגיות בראשותו של אדמיראל , ונאומים של מיניסטרים , שגרירים ואילי הימאות , ואתה היית טונה להם בעדותך לטובת הקמת צי עברי וצי דיג עברי , וחיינו יכולים לאסוף אלפי לי"ש לטובת ה '' ליגה ' שלנו . לא היו אלה דינזיונות שווא ... עכשיו איני יודע נזה גוכל לעשות . הנני מגנה עצמי על כל מה שאירע . עכשיו אני מבין , שהיה טלי להפקיד את כל העניין בידיך , על אף תשובתך לשאלה מסויימת שהפניתיה אליך מלפני כשנה ... ובכול זאת בטוחני שהכול יסתדר . קרובים להתחולל שינויים גדולים בעולם בכלל , ואף בעולם היהודי . איני יודע מה יהיו , אבל חש אני בכך שכיוונם יהא חיובי , קונסטרוק טיבי , מלכד . בעוד שנים מעטות , ואפילו פחות מכך , נראה את היסודות השלמים של מדינה יהודית , והדבר שהתחלת בו בצ'יביטאווקיה , ואף אתה המתחיל והחלוץ בתחוס וה — אם תרצה — תיכלל ביסודות הביניין הנ"ל . לא איכפת לי , אס ייראה הדבר מגוחך שהנני חוזר טל כל הדברים י הללו — כשעומדים אנו פנים אל פנים מול המצבים הקשים של ירינו אלה י אני חוזר על כך ואני מאמין בכך / ...

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר